lettergrootte

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
whatnames
    unknown unknown

lettergrootte

Bericht door whatnames »

Ik wil graag bij het browsen voor iedere webpage een zelfde lettergrootte en typen Is dat mogelijk en zo ja, hoe stel ik dat in?
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Tools » Options » General » Fonts & Colors

Daar kun je dat volgens mij instellen... daarna "Always use my Fonts en Colors" aanvinken...
Peter(6)
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 april 2004, 14:12
Locatie: Maassluis
    unknown unknown

Re: lettergrootte

Bericht door Peter(6) »

whatnames schreef:Ik wil graag bij het browsen voor iedere webpage een zelfde lettergrootte en typen Is dat mogelijk en zo ja, hoe stel ik dat in?
Hierdoor zal bij een groot aantal sites de layout niet meer kloppen, niet echt aan te raden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door ByteWarrior »

Peter(6) schreef:Hierdoor zal bij een groot aantal sites de layout niet meer kloppen, niet echt aan te raden.
Misschien is de OP slechtziend en wil hij altijd een groot lettertype gebruiken. Maar je hebt gelijk, de layout zal er niet beter op worden (maar die zou toch eigenlijk ondergeschikt moeten zijn aan de tekst).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:
Peter(6) schreef:Hierdoor zal bij een groot aantal sites de layout niet meer kloppen, niet echt aan te raden.
Misschien is de OP slechtziend en wil hij altijd een groot lettertype gebruiken. Maar je hebt gelijk, de layout zal er niet beter op worden (maar die zou toch eigenlijk ondergeschikt moeten zijn aan de tekst).
Voor slechtzienden zijn de volgende opties wel handig...

Ctrl + voor vergroten
Ctrl - voor verkleinen
Ctrl 0 voor normaal
whatnames
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 november 2004, 13:39
    unknown unknown

lettergrootte

Bericht door whatnames »

Ik denk dat het te maken heeft met de beeldresolutie. Als ik die terugzet naar 800x600 dan is de lettergrootte precies zoals ik die wil. Zet ik de resolutie op 1024 dan worden de letters op de webpagina. super klein. Het instellen via het menu extra werkt dus niet. Overigens ben ik niet slechtziend hoor :wink:

groetjes
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door ByteWarrior »

whatnames schreef:Ik denk dat het te maken heeft met de beeldresolutie. Als ik die terugzet naar 800x600 dan is de lettergrootte precies zoals ik die wil. Zet ik de resolutie op 1024 dan worden de letters op de webpagina. super klein.
Ben je misschien een eigen website aan het maken of zo? Heb je misschien een link naar de website?

Het is trouwens normaal dat de letters kleiner worden, zeker als de lettergroottes in pixels (px) uitgedrukt worden. Daarom wordt em gepromoot (ik weet niet waarvoor dat staat, maar het is een meeteenheid). Een em is niet vastbepaald, maar hangt af van je schermgrootte.

Als je dus surft een extra groot scherm, worden de letters toch nog goed weergegeven.
Overigens ben ik niet slechtziend hoor :wink:
Het had gekund...
whatnames
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 november 2004, 13:39
    unknown unknown

lettergrootte

Bericht door whatnames »

bedankt voor je reaktie. Helaas is mijn pc kennis beperkt en begrijp ik jouw opmerking niet. Ik ging en ga ervan uit dat je de schermresolutie moet kunnen wijzigen zonder dat het gevolgen heeft voor de lettergrootte. En als dat wel zo zou zijn, dan moet het te corrigeren zijn. Immers dan zou ik gebonden zijn aan de schermresolutie.

groetjes
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door ByteWarrior »

whatnames schreef:bedankt voor je reaktie. Helaas is mijn pc kennis beperkt en begrijp ik jouw opmerking niet.
Ik zal het makkelijker proberen uit te leggen.
Ik ging en ga ervan uit dat je de schermresolutie moet kunnen wijzigen zonder dat het gevolgen heeft voor de lettergrootte. En als dat wel zo zou zijn, dan moet het te corrigeren zijn. Immers dan zou ik gebonden zijn aan de schermresolutie.
Ja, je bent normaalgezien gebonden aan de schermresolutie. Het is onmogelijk dat je evenveel kan zien op een 640x480 als op een 1280x1024. Er kan gewoon meer getoond worden.

Je hebt twee mogelijke gevallen bij een website:
1) de website is opgesteld met pixels (de puntjes waaruit je scherm bestaat)
2) de website is 'relatief' opgebouwd

In het eerste geval worden er op eender welke schermresolutie hetzelfde aantal pixels gebruikt. Als ik (als webbouwer) zeg: "ik wil een website met een breedte van 1024 pixels", dan zal je met jij (met een resolutie van 800x600) het moeilijk hebben om mijn website te lezen. Je zal dan immers moeten scrollen om de hele website te zien.

In het tweede geval zegt de webbouwer: "ik wil dat mijn website 100% van het scherm gebruikt". Als je browser dit dan inlaadt, zal die in jouw geval 800px breed zijn, bij iemand anders 1024px enzovoort. Deze manier van werken is dus niet verbonden met één bepaalde schermresolutie.

Pas nu deze twee methodes toe op een lettertype. In het eerste geval zal het lettertype kleiner worden naarmate je schermresolutie groter wordt. In het tweede geval blijft het lettertype even groot, relatief gezien.

Ik denk dat de website waarover jij spreekt pixels gebruikt (methode 1), waardoor de letters kleiner worden als je je schermresolutie aanpast.

Snap je het nu? (of toch een beetje? ;-) )
whatnames
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 november 2004, 13:39
    unknown unknown

lettergrootte

Bericht door whatnames »

Bedankt voor je duidelijke uitleg en tot zover snap ik het. Blijft nog de vraag als ik de schermresolutie verander, kan ik dan naast die verandering iets instellen, waardoor de websites die ik bij het surfen bezoek hetzelfde lettertype krijgen? Of ben ik dan gebonden om bij BEELD steeds de lettergrootte aan te passen?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door ByteWarrior »

whatnames schreef:Bedankt voor je duidelijke uitleg en tot zover snap ik het. Blijft nog de vraag als ik de schermresolutie verander, kan ik dan naast die verandering iets instellen, waardoor de websites die ik bij het surfen bezoek hetzelfde lettertype krijgen? Of ben ik dan gebonden om bij BEELD steeds de lettergrootte aan te passen?
Eigenlijk wel. De meeste webmakers houden tegenwoordig wel wat meer rekening met de gebruiker en proberen gebruik te maken van die relatieve eenheden, maar er zijn nog uitzonderingen (eigenlijk nog veel).

Hoe groot is je scherm eigenlijk (15", 17", ...)? Ik kan me niet inbeelden dat de letters zó klein zijn dat je ze niet kan lezen. Dan heb je een grotere monitor nodig... .

Je hoeft trouwens niet lang het menu te gaan. Houdt CTRL ingedrukt en scroll (met je muiswiel) om het lettertype te vergroten of te verkleinen.
whatnames
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 november 2004, 13:39
    unknown unknown

Lettergrootte

Bericht door whatnames »

ik werk met Yiama 19'"
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Lettergrootte

Bericht door ByteWarrior »

whatnames schreef:ik werk met Yiama 19'"
19" ?? Dat is toch al zeer groot. Als je dan een resolutie van 800x600 gebruikt is alles gigantisch. Ik zou op 19" al 1280x1024 gebruiken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, iedereen wil iets anders...
whatnames
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 november 2004, 13:39
    unknown unknown

lettergrootte

Bericht door whatnames »

Snap je dus waarom dit ik een probleem vind?
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: lettergrootte

Bericht door sc00zy »

whatnames schreef:Snap je dus waarom dit ik een probleem vind?
Maar dit heeft helemaal niks met Firefox te maken...
Daarom verhuis ik deze post maar naar "De vergaarbak" :)
Plaats reactie