Data herstellen van kapotte schijf

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Die gatenkaas snap ik ook wel. Helemaal als FF2 er straks mee stopt. En hij wil ook internetbankieren op die pc.
Het voordeel is wel het tijdsurfen, je bent alleen online als je op het internet zit (verbinding wordt automatisch na x minuten verbroken)

En die speedtouch modem kan hij ook niets aan doen, die werd hem (na een brief) toegestuurd, op het moment dat internet via de telefoonlijn ermee stopte.
later heeft een monteur alles geinstalleerd (zou grappig zijn als ik er toen al zenwalk op had gezet :) )

Ik denk sowieso dat hij zijn abbonement maar eens moet upgraden, want hij wil ook muziek gaan downloaden. Op die manier zal tijdsurfen duurder worden dan 'echte' adsl.
De downloadspeed is trouwens 20KB/s

Maar verder werkt Zenwalk goed, ik heb precies geinstalleerd wat hij wilde (internetbrowser, e-mailprogramma, patience en downloadprogramma (frostwire).
Als laatste heb ik automatisch aanmelden ingesteld. Nu zit ik nog te denken of ik hem het root password moet geven, want het is eigenlijk niet nodig...

De computer staat nu nog hier. Morgenavond komt hij me ophalen, en dan zou ik bij hem eens kijken of ik tijdsurfen werkend krijg.

Handmatig internet aan/uit zetten is ook mogelijk in de modem. Maar als je dat een keertje vergeet wordt het erg duur....
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Kan hij dan niet beter een ander abonnement nemen?
Voor €15,- of zo heb je er tegenwoordig al eentje. Dat is dan niet de allersnelste, maar zeker ook niet erg traag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Nou goed, ik ben net bij hem geweest en heb alles uitgelegt.
Hij vond het even wennen allemaal, maar het beviel hem allemaal wel. Ook heb ik uitgelegd waarom Windows 98 niet goed meer was.
Met Zenwalk kan de pc zeker nog een aantal jaren mee :)

Verder kwam ik er daar achter dat hij een printer had. Dat moest ik even gauw uitzoeken hoe dat zat! Op Ubuntu ging het automatisch, en ik heb me op Zenwalk/Slack nooit verdiept in het configureren van CUPS. (http://localhost:631)
Gelukkig werd de printer herkend. (Was al een oude Epson). En ik kreeg hem ook nog aan het printen :)

Verder nog een compliment aan het spamfilter van Thunderbird! Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar mijn oom kreeg nu 1000 mails binnen. Bij de 300 heb ik hem even stop gezet, en alle spam berichten als spam gemarkeerd. De volgende 700 gingen autmatisch de spambak in! (er bleven ongeveer 5 mails over, die g'e'en spam waren)

Verder wilde ik dat script nog proberen, maar daarin moest eerst het wachtwoord van de modem ingevuld worden. En die is hij helaas kwijt.
Nu moet hij dus handmatig het internet uit/aan zetten, en heb ik http://10.0.0.138 maar startpagina gemaakt. Voor handmatig aan/uit zetten is gelukkig geen wachtwoord nodig...

Verder is een ander abbonement nog een stuk duurder. Van die 5 mails was 1 een rekening van hetnet: 4 euro.
Dat is toch nog goedkoper dan een 'normaal' abbonement.

Verder heb ik nog ergens 64 mb ram kunnen vinden. Met 192 mb ram loopt het aardig. Met Firefox en Thunderbird tegelijk open begint hij wel te swappen, maar het is nog niet hinderlijk traag.
Alleen Openoffice is een beetje zwaar. Abiword/gnummeric voldoen niet want hij kijkt vaak powerpoint presentaties, en helaas is powerpoint viewer niet voor LInux beschikbaar (zal het ook nooit worden).

Maar goed de conclusie is tot nu toe dat hij best tevreden is met Zenwalk.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi!
Alleen, ik zou dan OOo inwisselen voor KOffice. Dat is echt een stuk lichter (en sneller). En verreweg de meeste bestanden kun je daarmee ook prima openen.
Zeker op een oude pc raad ik KOffice aan. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Koffice?

Ik heb hem hier maar even geinstalleerd (Slackware). Het is wel een goed office-pakket, maar het lijkt niet echt op MS office.
Voor mij is is dat geen probleem, maar voor mijn oom misschien wel.
Verder heeft Koffice een aantal kde-libs en qt toolkit nodig, die zijn beide niet op zijn Zenwalk pc aanwezig.
Ook zou de qt toolkit altijd eerst geladen moeten worden als hij Koffice opstart, iets dat weer voor vertraging zorgt.
Blijft er dan echt nog zo veel snelheidswinst over?

P.S. Sinds vandaag hebben we een nieuw netwerk op school. De beveiliging ligt helaas hoger (.exe bestanden kunnen niet meer geladen worden), dus nu kan ik geen firefox meer gebruiken.
Gelukkig is IE6 vervangen door IE7, waardoor ik in ieder geval tabbladen hebt.
En het goede nieuws:
Ze hebben Openoffice.org geinstalleerd! Nu hoef ik ook voor school niets meer in .doc op te slaan! :D
In mijn klas had trouwens bijna niemand nog van OO gehoord, die gebruiken nog MS office, dat ook nog geinstalleerd staat daar.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Koen_92: Je zou nog kunnen proberen of dat 'ADSL Tijdsurfen' het doet met behulp van http://www.winehq.org/
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, dat zou ik kunnen proberen.
Voorlopig kom ik even niet bij mijn oom, dat kan nog wel 2 weken duren.
Maar dan zou ik het inderdaad eens kunnen proberen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Koffice?

Ik heb hem hier maar even geinstalleerd (Slackware). Het is wel een goed office-pakket, maar het lijkt niet echt op MS office.
Voor mij is is dat geen probleem, maar voor mijn oom misschien wel.
Verder heeft Koffice een aantal kde-libs en qt toolkit nodig, die zijn beide niet op zijn Zenwalk pc aanwezig.
Ook zou de qt toolkit altijd eerst geladen moeten worden als hij Koffice opstart, iets dat weer voor vertraging zorgt.
Blijft er dan echt nog zo veel snelheidswinst over?
Jawel hoor, KOffice start echt sneller op dan OOo (wat gewoon vrij traag is, zelfs op nieuwere systemen -da's mijn ervaring althans)
Koen_92 schreef: En het goede nieuws:
Ze hebben Openoffice.org geinstalleerd! Nu hoef ik ook voor school niets meer in .doc op te slaan! :D
In mijn klas had trouwens bijna niemand nog van OO gehoord, die gebruiken nog MS office, dat ook nog geinstalleerd staat daar.
Mooi. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Als ik een keertje bij hem thuis komt, zal ik het wel voorstellen om Koffice er op te zetten.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ja, dat zou ik kunnen proberen.
Voorlopig kom ik even niet bij mijn oom, dat kan nog wel 2 weken duren.
Maar dan zou ik het inderdaad eens kunnen proberen.
Baat het niet, dan schaadt het niet. En als het wel werkt, dan is dat mooi meegenomen :)

Ik heb toch vrij veel onder Wine aan de praat gekregen. Belangrijkste tip is, wanneer iets niet werkt, om "wine /mapnaam/progammanaam.exe" vanaf de konsole aan te roepen.

Als er dan b.v. een dll mist (of verkeerde versie), dan krijg je dat gemeld, en kun je die dll op de juiste plek in Wine's Windows directory zetten, of in de map van het windows progamma dat je probeert te draaien. In het laatste geval wordt die dll alleen gebruikt voor dat progamma, en niet globaal dus.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, bedankt voor de tip.

Je had hem al eerder gegeven, toen ik Powerpost aan de praat moest krijgen ;)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ja, bedankt voor de tip.

Je had hem al eerder gegeven, toen ik Powerpost aan de praat moest krijgen ;)
Bijzonder graag gedaan. Ik wist dat ik het al eerder had geschreven, maar niet meer wanneer, of voor wie :wink:
Plaats reactie