google Chrome

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Chrome is inmiddels uit de bèta fase:

http://tweakers.net/nieuws/57286/google ... -beta.html

Alleen nog steeds geen Linux versie :(
Als ik het bericht bij Tweakers zo lees, dan wordt deze beslissing ingegeven doordat men dan deals met OEM-leveranciers kan maken voor meelevering van de browser bij nieuwe computers. En dat is bij Windows nu eenmaal van groter belang dan bij Linux.

Maar ik heb me onlangs aangemeld voor een bericht dat je krijgt toegestuurd op het moment dat er een Linux-versie beschikbaar is: www.google.com/chrome/intl/en/linux.html
Dus ik ben benieuwd...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

(Welkom terug! :) )

Ja volgens mij heb je wel gelijk met die OEM-leveranciers:
http://tweakers.net/nieuws/56921/google ... leren.html

Op zich wel een mooie ontwikkeling, want zo komen er weer meer mensen achter dat je ook met iets anders dan de 'blauwe e' het internet op kan.
Hierdoor zal Firefox misschien ook wel populairder worden.

Ik snap ook wel dat ze Windows belangrijker vinden Linux (ze willen natuurlijk een zo groot mogelijk marktaandeel), maar ze hadden in het begin beloofd een Linux-versie te maken, zodra Chrome in final state zou zijn. Chrome is nu inmiddels final maar dus nog geen Linuxversie...
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

We hebben toch gewoon Konqueror! Het is leuk dat er eindelijk KHTML browsers voor MS Windows zijn. Onder Linux heb ik dat sowieso nooit gemist. Een Linux versie van Google Chrome is leuk, maar belangrijk lijkt het me niet.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Chrome gebruikt Webkit als ik het goed heb. Net als apple's Safari. Dat is dan weer gebasseerd op KHTML.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Chrome gebruikt Webkit als ik het goed heb. Net als apple's Safari. Dat is dan weer gebasseerd op KHTML.
Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook dezelfde browsers zijn qua gebruiksvriendelijkheid en "feel".
Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar Chrome op Linux. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Firefox 3.04 en Opera 9.62 kwamen als veiligste browsers uit de bus, maar slaagden alsnog voor slechts zeven van de 21 tests.

Safari 3.2 voor Windows en Google Chrome 1.0 zijn de onveiligste browsers. Microsoft´s Internet Explorer deed het iets beter en eindigde in de middenmoot.
Geen betste beurt dus voor de kHTML browers. :?
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Frederik schreef:Heb nu de net nieuwste versie geïnstalleerd en deze is behoorlijk uitgebreid, niet geheel onbelangrijk: alle FF favorieten met één klik over gezet.

En wat onmiddellijk opvalt: ontzettend snel surfen.
Ik draai FF 3.* al tijden af en toe om te testen. Eerst ook om alle wijzigingen die me niet aanstonden (b.v. de verschrikkelijke awesome-bar) aan te passen voordat ik uiteindelijk wel van 2 naar 3 over moest stappen vanwege geen updates meer voor FF 2.

Binnenkort zal ik dan wel moeten, want vandaag is de laatste update voor FF 2 uitgebracht, maar wat ik echt verevelend vind is hoe fonts er uitzien in FF 3.* met Linux en KDE, dat is niet prettig, en ook weinig aan te doen, naar het schijnt:

FF 2.0.0.19:
Afbeelding

FF 3.0.5:
Afbeelding

En nee, het is niet te verbeteren in de instellingen voor fonts in FF, noch in KDE.

Zie ook:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=404477

Nog veel meer:
https://bugzilla.mozilla.org/buglist.cg ... e+fonts+qt
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat is mij echt nog nooit opgevallen (nu valt mij zoiets ook niet snel op hoor ;) ).
Wat ik wel heb is dat pagina's niet toegestaan zijn hun eigen lettertype te gebruiken. Misschien dat dat scheelt?
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Dat is mij echt nog nooit opgevallen (nu valt mij zoiets ook niet snel op hoor ;) ).
;) Maar ik zie dat dus wel. Op de ene site is het effect dus ook erger dan op de andere. Misschien valt het ook minder op omdat jij geloof ik nooit die gtk-qt-engine geinstalleerd hebt (waardoor progamma's die met Gnome gebouwd zijn, toch zo veel mogelijk ogen als KDE).
adri schreef:Wat ik wel heb is dat pagina's niet toegestaan zijn hun eigen lettertype te gebruiken. Misschien dat dat scheelt?
Dat las ik ook ergens, maar ik heb dat zelf niet getest, omdat pagina's altijd toesta hun eigen lettertypes te gebruiken, daar heb ik geen last van dus.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Dat is mij echt nog nooit opgevallen (nu valt mij zoiets ook niet snel op hoor ;) ).
;) Maar ik zie dat dus wel. Op de ene site is het effect dus ook erger dan op de andere. Misschien valt het ook minder op omdat jij geloof ik nooit die gtk-qt-engine geinstalleerd hebt (waardoor progamma's die met Gnome gebouwd zijn, toch zo veel mogelijk ogen als KDE).
Zoiets boeit me doorgaans niet zo. :)
Manuel schreef:
adri schreef:Wat ik wel heb is dat pagina's niet toegestaan zijn hun eigen lettertype te gebruiken. Misschien dat dat scheelt?
Dat las ik ook ergens, maar ik heb dat zelf niet getest, omdat pagina's altijd toesta hun eigen lettertypes te gebruiken, daar heb ik geen last van dus.
En als je dat nou eens -eventjes- wel doet?
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:
adri schreef:Dat is mij echt nog nooit opgevallen (nu valt mij zoiets ook niet snel op hoor ;) ).
;) Maar ik zie dat dus wel. Op de ene site is het effect dus ook erger dan op de andere. Misschien valt het ook minder op omdat jij geloof ik nooit die gtk-qt-engine geinstalleerd hebt (waardoor progamma's die met Gnome gebouwd zijn, toch zo veel mogelijk ogen als KDE).
Zoiets boeit me doorgaans niet zo. :)
Dat weet ik ;) Maar mij dus juist wel. Het gaat me niet alleen om hoe mooi of lelijk een lettertype is, maar nog meer om hoe leesbaar.

En wat er nu aan mankeert is dat anti-aliasing niet plaatsvindt, terwijl ik dat wel in KDE aan heb staan (is standaard).
Manuel schreef:
adri schreef:Wat ik wel heb is dat pagina's niet toegestaan zijn hun eigen lettertype te gebruiken. Misschien dat dat scheelt?
Dat las ik ook ergens, maar ik heb dat zelf niet getest, omdat pagina's altijd toesta hun eigen lettertypes te gebruiken, daar heb ik geen last van dus.
adri schreef:En als je dat nou eens -eventjes- wel doet?
Zojuist geprobeerd, dank voor de tip.

Dan is het issue met anti-aliasing dus opgelost, maar zien alle websites er qua lettertype hetzelfde uit..., terwijl ik een lettertype een essentieel onderdeel van het ontwerp van een site vind, zoals de webdesigner dat bedoeld heeft.

Lost het probleem dus niet echt op, maar crëeert weer een ander probleem. Toch bedankt :)

Het probleem ligt bij Mozilla.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Hebben we het hier nog steeds over Chrome :?:
Manuel schreef: ..., terwijl ik een lettertype een essentieel onderdeel van het ontwerp van een site vind, zoals de webdesigner dat bedoeld heeft.
Helemaal mee eens, maar ik verbaas mij er wel over dat als ik mijn ontworpen websites (waar ik bij voorkeur het lettertype Tahoma 12 pt voor gebruik) deze in Linux (ubuntu) anders en beslist minder goed leesbaar vindt dan wanneer ik deze op een Windows platform bekijk.

Overigens vind ik sowieso de leesbaarheid op Linux machines niet mooi.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ben ik het dus niet mee eens.
Mooie theorie, erg nobel ook & zo, maar de praktijk leert nu eenmaal dat er ontzettend veel ongelofelijk slecht leesbare sites zijn (en nog lelijk ook, maar da's een andere discussie). :)
Dus ik maak zelf wel uit hoe dat lettertype eruit ziet en wat ik goed leesbaar vind.

Overigens vind ik dat op Windows de lettertjes er lelijk en priegelig uitzien.
Zal wel een kwestie van smaak zijn. ;)

Maar dit gaat dus allemaal niet over Chrome nee. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Nee, dat is niet waar !
Als ik het lettertype Tahoma gebruik en een ander besturingssysteem kent dat lettertype niet, dan wordt er automatisch overgeschakeld naar het standaard lettertype van de gebruiker. En ik heb geen flauw idee hoe dat zit met de verschillende lettertypes op de verschillende sytstemen.
Vertel mij :idea:
Ik ben ook maar blond en oud en een hoop te leren en sta daar open voor :)
Plaats reactie