google Chrome

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Linux heeft geen Tahoma fonts aan boord (dat zijn nu eenmaal MS fonts..).
Je kunt ze overigens wel installeren, geen probleem. Rip ze gewoon van je Windows CD. ;)
Is wel niet helemaal legaal volgens mij, maar het kan dus wel.

Ik doe dat overigens niet en ben gewoon tevreden met de lettertypes die ik op Linux beschikbaar heb.
Als een website dus Tahoma fonts gebruikt, dan zal automatisch het lettertype wat jij als voorkeur ingesteld hebben gebruikt worden. Wordt er geen voorkeur ingesteld (zoals Manuel doet), dan krijg je inderdaad soms van die rare letters (het OS gaat dan maar wat raden).
Daar heb ik dus geen zin in. :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Frederik schreef:Hebben we het hier nog steeds over Chrome :?:
Manuel schreef: ..., terwijl ik een lettertype een essentieel onderdeel van het ontwerp van een site vind, zoals de webdesigner dat bedoeld heeft.
Helemaal mee eens, maar ik verbaas mij er wel over dat als ik mijn ontworpen websites (waar ik bij voorkeur het lettertype Tahoma 12 pt voor gebruik) deze in Linux (ubuntu) anders en beslist minder goed leesbaar vindt dan wanneer ik deze op een Windows platform bekijk.

Overigens vind ik sowieso de leesbaarheid op Linux machines niet mooi.
Daar heb ik (onder KDE) dan weer geen last van. Maar Ubuntu is natuurlijk Gnome (waar ik absoluut niet van houdt).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ben ik het dus niet mee eens.
Mooie theorie, erg nobel ook & zo, maar de praktijk leert nu eenmaal dat er ontzettend veel ongelofelijk slecht leesbare sites zijn (en nog lelijk ook, maar da's een andere discussie). :)
Dus ik maak zelf wel uit hoe dat lettertype eruit ziet en wat ik goed leesbaar vind.
Maar zo wordt je dus nooit eens verrast met op een site met een lettertype dat wèl heel foed bij het ontwerp past...
adri schreef:Overigens vind ik dat op Windows de lettertjes er lelijk en priegelig uitzien.
Zal wel een kwestie van smaak zijn. ;)
Nooit last van gehad, misschien een kwestie van instellingen? Of bij een lcd-scherm van het goed instellen van de ideale resolutie en zo?
adri schreef:Maar dit gaat dus allemaal niet over Chrome nee. :lol:
Maakt niet uit ;)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Linux heeft geen Tahoma fonts aan boord (dat zijn nu eenmaal MS fonts..).
Je kunt ze overigens wel installeren, geen probleem. Rip ze gewoon van je Windows CD. ;)
Is wel niet helemaal legaal volgens mij, maar het kan dus wel.

Ik doe dat overigens niet en ben gewoon tevreden met de lettertypes die ik op Linux beschikbaar heb.
Als een website dus Tahoma fonts gebruikt, dan zal automatisch het lettertype wat jij als voorkeur ingesteld hebben gebruikt worden. Wordt er geen voorkeur ingesteld (zoals Manuel doet), dan krijg je inderdaad soms van die rare letters (het OS gaat dan maar wat raden).
Daar heb ik dus geen zin in. :)
Nee, het OS gaat niet raden, maar pakt het op het systeem ingestelde standaardlettertype, wanneer er op de site en type gespecificeerd wordt dat op het systeem niet aanwezig is.

Daar is wel wat aan te doen: alternatieve lettertypes opgeven die zo dicht mogelijk komen bij het lettertype dat je eigenlijk wilt laten tonen.

Of je nu met ouderwetse HTML doet (de FONT tag), of met CSS, je geeft lettertypes op. Nummer 1 heeft je voorkeur, nummer 2 wordt getoond wanneer nummer 1 niet op het systeem zit, en nummer 3 wanneer 1 en 2 beiden niet aanwezig zijn.

Het is een door komma's gescheiden lijst van lettertypen.

http://www.google.com/search?hl=en&safe ... tnG=Search
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

En met de inmiddels ouderwetse font-tag:
Mijn homepage schreef: Lettertype aanpassen

Net zoals je de lettergrootte van ieder stuk tekst op je pagina kunt aanpassen, kun je ook het lettertype veranderen.
Dit doe je weer met de FONT tag, maar nu gebruik je het attribuut face.

Je moet als waarde een bepaald lettertype opgeven. Een paar bekende lettertypen zijn: Verdana, Arial, Courier.

Je kunt ook meerdere lettertypen opgeven, achter elkaar, gescheiden door een komma. Als dan het eerstgenoemde lettertype niet ondersteund wordt door het systeem van de gebruiker, dan wordt het tweede lettertype gebruikt, als het tweede ook niet ondersteund wordt, het derde, etc.
Je zet de lettertypen tussen aanhalingstekens.

Een voorbeeld:

<FONT face="Verdana, Arial, Courier"> Zo stel je het lettertype van deze tekst in op Verdana, niet ondersteund? Dan Arial en tenslotte Courier</FONT>
http://www.mijnhomepage.nl/htmlcursus/les3.php
Plaats reactie