x11

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
SamuëlM
    unknown unknown

x11

Bericht door SamuëlM »

Z_God schreef:Ik snap de nadelen van X11 helemaal niet, ik maak zelf juist wel vrij intensief gebruik van alle voordelen die het biedt. Waarom zou je geen X11 willen?
nadeel van x11 op macintosh: dat je het nodig hebt om een programma te kunnen gebruiken. stel dat mozilla en sun zouden beslissen dat je als macintosh of linux distributie gebruiker een omweg via windows moet maken om hun programmatuur te gebruiken. dus dat er geen volwaardige versie is maar je via een omweg moet werken :? kan mijnen inziens niet. om een voorbeeld te geven die niet met computers te maken heeft: je wil naar griekenland maar moet passeren langs finland omdat je anders griekenland niet in mag. snap je wat ik bedoel? de omweg wil ik niet. het moet wel rechtstreeks.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Re: x11

Bericht door common sense »

Het enorme voordeel van X11 is dat het is ontworpen om ook over een netwerk te gebruiken. Dus je programma (de X11 client) kan ook prima op een remote systeem draaien, bijvoorbeeld een gedeelde centrale applicatie server in een bedrijf of universiteit, terwijl het hele grafische gebreuren op je lokale PC/Mac/Unixbak draait. (de X11 server).

Wat mij betreft werkt X11 vele malen prettiger dan VNC (zoals ook gebruikt in Apple's Remote Desktop software), Windows Terminal server of Citrix meuk. Daarom is X11 steengoed. :twisted:

Het is maar net wat je welke functionaliteit je nodig hebt. En als het met een snelle fiber met lichtsnelheid gaat, durf ik best mijn X11 sessie ook via Rome te laten lopen. Hardeschijven, brakke apps e.d. maken je systeem pas echt langzaam...
(brakke X11 blob drivers van de video boeren, daar zwijgen we dan maar even over)

BTW, vooral de window manager zal het uiterlijk van je desktop bepalen, X11 is slechts een laag voor je desktop software.

Snap je het nog? :twisted:
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: x11

Bericht door Z_God »

SamuëlM schreef:nadeel van x11 op macintosh: dat je het nodig hebt om een programma te kunnen gebruiken. stel dat mozilla en sun zouden beslissen dat je als macintosh of linux distributie gebruiker een omweg via windows moet maken om hun programmatuur te gebruiken. dus dat er geen volwaardige versie is maar je via een omweg moet werken :? kan mijnen inziens niet. om een voorbeeld te geven die niet met computers te maken heeft: je wil naar griekenland maar moet passeren langs finland omdat je anders griekenland niet in mag. snap je wat ik bedoel? de omweg wil ik niet. het moet wel rechtstreeks.
Ik snap het eigenlijk niet helemaal. Ik gebruik zelf geen Mac, dus misschien mis ik wat info. Is het starten van een X11 applicatie lastig op een Mac? Ik zou namelijk verwachten dat ze dat wel netjes hebben geïntegreerd met de rest van het systeem.

Mozilla en andere programma zijn bijvoorbeeld ook afhankelijk van allerlei libraries die ook niet zomaar altijd op een systeem staan. Ik begrijp dat er wel een X11 server bij Mac OS X zit, vandaar dat ik zou verwachten dat het niet echt moeilijkheden oplevert.
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

Zoals reeds elders geschreven: wanneer programmeurs willen dat hun programmatuur gebruikt wordt, moeten ze ook moeite doen om een volwaardige versie te maken. Toen OpenOffice.org via x11 werkte, gebruikte ik NeoOffice. Is ongeveer hetzelfde maar dan zonder x11. En ok, voor de programmeurs kan het wel extra werk zijn, maar voor goede programmatuur moet nu eenmaal moeite gedaan worden om het te maken. Van Mozilla ben ik vrij tevreden. Het enige minpunt bij OpenOffice.org nu het standaard werkt, is dat álle onderdelen moeten geïnstalleerd worden in de Macintosh versie. Ik ben niet tegen x11, maar voor Windows versies moet je toch ook geen x11 op je pc plaatsen om het te gebruiken. Na enig zoekwerk vind ik iets in de vorm van gimp maar dan zonder x11: Seashore. Hetgeen ik op pc gebied wil, is eigenlijk heel eenvoudig: bij voorkeur onmiddellijk en enkel Nederlandstalig (zoals Mozilla en OpenOffice.org) en zonder omweg geschikt voor alle systemen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

SamuëlM schreef:Hetgeen ik op pc gebied wil, is eigenlijk heel eenvoudig: bij voorkeur onmiddellijk en enkel Nederlandstalig (zoals Mozilla en OpenOffice.org) en zonder omweg geschikt voor alle systemen.
Ik zou zeggen: doe je best!
Je kunt natuurlijk mee helpen vertalen, of je misschien toeleggen op programmeren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik vroeg vandaag aan een Mac OS X gebruiker waarom X11 applicaties een probleem zouden zijn in Mac OS X: Hij zag het probleem helemaal niet. X11 zit er standaard in en het werkt gewoon. Herschrijven zonder X11 lijkt onzin.

Aangezien X11 dus gewoon een onderdeel is van Mac OS X, is er eigenlijk dus geen reden om het niet te gebruiken als het toch beschikbaar is.

(Ik ben vooral benieuwd naar reacties die het niet hiermee eens zijn ;)
Plaats reactie