Notepad maakt er een zooitje van

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Notepad maakt er een zooitje van

Bericht door Ria »

Ik vraag me al een poosje iets af. Als ik een bestandje in Notepad (Windows Kladblok) open dan krijg ik dit ongeregeld te zien:

Afbeelding

Daarom ben ik overgestapt naar Metapad, die er toch nog dit van weet te maken:

Afbeelding

Ik vermoed dat dit iets met encoding te maken heeft, maar waarom doet Notepad dit zo?
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Dat zijn unix regeleinden en dat snapt ie niet zo goed. Notepad snapt alleen dos regeleinden.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Aan de andere kant kan Notepad (althans op Windows 2000 en XP) wel weer overweg met Unicode-karakters wat andere editors soms weer niet ondersteunen. Maar het beste ben je af met een editor die zowel DOS/Unix-regeleinden (CR + LF) als ook Unicode/UTF-8 goed ondersteunt. Dat scheelt een hoop ergernis.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Just use Vim with Cream. ;-)

Regeleindes zijn instelbaar, encoding instelbaar. Om het kort te houden: alles is instellbaar. :-)
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:Just use Vim with Cream. ;-)

Regeleindes zijn instelbaar, encoding instelbaar. Om het kort te houden: alles is instellbaar. :-)
Een keer geprobeerd... maar vatte er weinig van... :?
Momenteel gebruik ik Notepad++
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

crimson editor is wel fijn voor wat simpele dingen. UE-32 voor het gecompliceerde s&r werk :)
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik gebruik altijd emacs... ben te lui om VI te leren en ik heb ram zat :P .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Een keer geprobeerd... maar vatte er weinig van... :?
Daarom de link naar Cream. Deze 'uitbreiding' op Vim zorgt ervoor dat standaard alles (zeer) goed staat ingesteld. De menu's worden ook uitgebreid, dus je kan de opties enzo makkelijker instellen.

Maar ja, ieder zijn ding hè. Maar notepad vind ik toch wel een beetje té archaïsch hoor. ;-)
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:Maar notepad vind ik toch wel een beetje té archaïsch hoor. ;-)
++
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ucchan schreef:Dat zijn unix regeleinden en dat snapt ie niet zo goed. Notepad snapt alleen dos regeleinden.
OK, da's verklaard, bedankt. Overigens raar dat windows die regeleinden wel begrijpt - hij voert ze immers uit - maar Notepad, ultiem windows programma, niet :?
Of betekent een regeleinde niets?
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:Just use Vim with Cream. ;-)

Regeleindes zijn instelbaar, encoding instelbaar. Om het kort te houden: alles is instellbaar. :-)
Zelfs in Canada maken ze daar hun bathroom mee schoon; de Vim, niet de Cream natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ria schreef:
ucchan schreef:Dat zijn unix regeleinden en dat snapt ie niet zo goed. Notepad snapt alleen dos regeleinden.
OK, da's verklaard, bedankt. Overigens raar dat windows die regeleinden wel begrijpt - hij voert ze immers uit - maar Notepad, ultiem windows programma, niet :?
Of betekent een regeleinde niets?
Of een regeleinde iets betekent hangt van het programma af dat de tekst moet interpreteren ;) . Als een programma zo'n tekst leest kan het natuurlijk zowel einderegelkarakters van dos als die van unix als einde van een regel interpreteren... da's niet zo moeilijk :) (net als dat a en A hetzelfde mogen zijn ofzo)
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ucchan schreef: ... da's niet zo moeilijk :)
Hmm; klinkt ingewikkeld genoeg om waar te kunnen zijn 8). Wat ik wel weet is dat sommige codes niet zonder meer afgebroken kunnen worden om verder te gaan op de volgende regel. Een spatie is in dat geval dus hetzelfde als een nieuwe regel. Maar meer dan xul en javascript heb ik tot dusverre nog nooit bekeken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Enige uitleg

Bericht door nirwana »

Ria schreef:Hmm; klinkt ingewikkeld genoeg om waar te kunnen zijn.
Een beetje uitleg hieromtrent: het gaat om 2 codes:
- carriage return (CR)
- line feed (LF)
De eerste zorgt ervoor dat naar het begin van de regel over wordt gegaan (cursor naar links).
De tweede zorgt ervoor dat een regel naar beneden wordt opgeschoven (cursor naar beneden).

Een Windows-systeem heeft deze beiden nodig en een Unix-systeem vind een linefeed ook al voldoende (en bedenkt die CR er zelf wel bij).
http://weblogs.asp.net/oldnewthing/arch ... 91899.aspx
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie