Welke Linux distro raad jij aan?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Welke Linux distro raad jij aan?

Bericht door sc00zy »

Ik wil weer verder met mijn Linux project.

Welke Linux distro raad jij aan voor een beginnende gebruiker en waarom?
Ik heb een keer Mandrake geinstalleerd maar die vond ik qua uitstraling niet bij mij passen :? :wink:
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Wat dacht je van Fedora Linux, voorheen Red Hat? Kijk hier voor screenshots en klik hier voor de officiele fedora site
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Welke Linux distro raad jij aan?

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Welke Linux distro raad jij aan voor een beginnende gebruiker en waarom?
Veel hangt natuurlijk af wat je in een Linuxdistributie zoekt...

De laatste tijd hoor ik echter veel goede commentaren over Ubuntu Linux. Deze distributie is gebaseerd op Debian en dus zeer stabiel. Er werd meer aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid (in vergelijking met standaard Debian).

Persoonlijk gebruik ik Slackware en daar ben ik zeer tevreden over. Superstabiel en snel.

Ik vind dat je niet op zoek moet gaan naar distro's voor 'beginnende gebruikers'. In het begin vallen die zeer goed mee, maar na verloop van tijd wil je zeker meer en dan zit je vast. Doe het van de eerste keer goed en ga direct voor één van de stabielere, gevorderde distributies: Slackware, Debian, ... . Kost misschien iets meer moeite, maar dan leer je tenminste iets. ;-)

Een handige website als je niet kan kiezen: DistroWatch.

Ik raad je aan om eerst een lijstje te maken met prioriteiten. Welke packagesysteem wil je (rpm, tgz, deb, ...). Wil je eens distro die veel gebruikt wordt? Wil je een distributie die geschikt is om als server te gebruiken? Zoek je een systeem dat gemakkelijk te upgraden is (apt-get, swaret, etc)?
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik zoek een distro die voor een werkstation bedoelt is.
Ik wil gaan kijken naar Office en vormgevingsfunctionaliteiten op Linux.
Uiteindelijk wil ik helemaal over op Linux als ik overal een goed alternatief voor heb gevonden.

Als server gebruiken? Ja... dat lijkt me op den duur wel wat. Maar eerst maar niet.
Van packagesystemen heb ik geen verstand... laat staan dat ik weet welke ik wil ;)

En ja... het moet niet moeilijk zijn... maar relatief makkelijk :)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ook een grote plus aan debian: je hoeft 'm maar 1x te installeren en verder gaat het bijwerken heel geleidelijk. Je zult nooit (zoals ik van suse gehoord heb van het systeembeheer op m'n uni van de week) ineens een nieuwe installatie-cd moeten draaien omdat er van jouw 'versie' geen updates meer komen. Behoudens het zelf beslissen dat je een nieuwere kernel gaat nemen gaat het upgraden bij debian echt vanzelf :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ucchan schreef:Ook een grote plus aan debian: je hoeft 'm maar 1x te installeren en verder gaat het bijwerken heel geleidelijk.
Dat is inderdaad wel een pluspunt dan.
ucchan schreef:Je zult nooit (zoals ik van suse gehoord heb van het systeembeheer op m'n uni van de week) ineens een nieuwe installatie-cd moeten draaien omdat er van jouw 'versie' geen updates meer komen.
Ja. Dat zou wel een beetje jammer zijn. Verder hoor je over SUSE wel positieve berichten... toch?

Nadeel van Debian is dat ik het niet zo mooi vind. In hoeverre is het logo en uitstraling in zo'n distro verwerkt?

Fedora vind ik bijvoorbeeld een hele strakke uitstraling hebben. Alleen hoor ik niet veel goeds over Fedora over het algemeen.
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

sc00zy schreef:Nadeel van Debian is dat ik het niet zo mooi vind. In hoeverre is het logo en uitstraling in zo'n distro verwerkt?

Fedora vind ik bijvoorbeeld een hele strakke uitstraling hebben. Alleen hoor ik niet veel goeds over Fedora over het algemeen.
de uitstraling is in alle linuxdistro's aan te passen hoor. ik gebruik momenteel debian en heb een windows XP look a like thema. hiervoor heb ik een tijdje een Mac OS X thema gebruikt, en daarvoor weer een ander thema.
ik weet maar op 2 plaatsen een debian logo staan, maar die zijn ook weg te werken.

debian heeft trouwens redelijk wat packages, het enigste nadeel is dat sommige daarvan niet vaak geupdate worden.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Nadeel van Debian is dat ik het niet zo mooi vind. In hoeverre is het logo en uitstraling in zo'n distro verwerkt?
IMHO kies je een distributie niet omdat je hem mooi vindt, maar voor de mogelijkheden. Als je een mooie Unixvariant zoekt, koop dan een Mac ;-)

Met een beetje zoekwerk kan je je desktop er laten uitzien zoals jij wilt. De screenshots die je meestal te zien krijgt, zijn maar een richtlijn en hangen eigenlijk niet af van de distributie.


PS: Een echte Linuxer werkt op de commandline. ;-)
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

ByteWarrior schreef:IMHO kies je een distributie niet omdat je hem mooi vindt, maar voor de mogelijkheden.
Dat is natuurlijk waar... maar gaat niet helemaal voor mij op ;)
ByteWarrior schreef:Als je een mooie Unixvariant zoekt, koop dan een Mac ;-)
Die heb ik al :P
Een Powerbook G4 om af en toe eens wat op te testen.
ByteWarrior schreef:Met een beetje zoekwerk kan je je desktop er laten uitzien zoals jij wilt. De screenshots die je meestal te zien krijgt, zijn maar een richtlijn en hangen eigenlijk niet af van de distributie.
Ok. Ik vraag het ook maar... heb er nog niet veel verstand van he ;)
Uiterlijk is namelijk wel heel belangrijk voor mij... moet er allemaal naar mijn wens uit zien... :)
ByteWarrior schreef:PS: Een echte Linuxer werkt op de commandline. ;-)
Wie weet wordt ik nog eens een echte Linuxer ;)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Die heb ik al :P
Een Powerbook G4 om af en toe eens wat op te testen.
Gelukzak! :-)
Ok. Ik vraag het ook maar... heb er nog niet veel verstand van he ;)
Uiterlijk is namelijk wel heel belangrijk voor mij... moet er allemaal naar mijn wens uit zien... :)
Wel. In Linux kan je je eigen desktop environment kiezen. De bekendste zijn Gnome, KDE, XFCE, Blackbox, Fluxbox

Bekijk zeker de screenshot! Niet alle distributies leveren al deze WM mee. Bij Slackware krijg je wel deze hele lijst voorgeschoteld ('t is de laatste keer, want bij de volgende release zal Gnome er niet meer bijzitten). Fedora geeft de voorkeur aan Gnome, Suse aan Redhat, etc. Je kan dan natuurlijk wel die ander WM instellen als je dat wilt.

Ik raad je aan om eens rond te neuzen op de wiki van Nedlinux. Die is vrij compleet (en in het Nederlands). Die wiki bevat zeer veel informatie over de mogelijkheden van Linux.
Tijsco
Berichten: 13
Lid geworden op: 3 december 2004, 15:45
    unknown unknown

Bericht door Tijsco »

sc00zy schreef: Ja. Dat zou wel een beetje jammer zijn. Verder hoor je over SUSE wel positieve berichten... toch?

Nadeel van Debian is dat ik het niet zo mooi vind. In hoeverre is het logo en uitstraling in zo'n distro verwerkt?

Fedora vind ik bijvoorbeeld een hele strakke uitstraling hebben. Alleen hoor ik niet veel goeds over Fedora over het algemeen.
Ik vind Suse een uitstekende distro. Heel stabiel *en* gebruikersvriendelijk.

Als beginnende Linux-gebruiker heb ik veel geprobeerd. Vond Mandrake zeer instabiel, Red Hat (nu Fedora) oké, Linspire te gelikt Amerikaans en Suse de beste. Zoals ik al zei stabiel maar ook makkelijk in het gebruik (en compleet: alles erop en eraan). Suse heeft een automatisch update systeem en werkt ook met RPM's (dat zoekt alle afhankelijkheden gelijk uit) en dat is voor een beginner veel makkelijker dan zelf te klooien met het installeren van nieuwe dingen en dan alle afhankelijkheden uitzoeken en bijelkaar schrapen (en die ellendige command line installatie
:wink: ).

Debian heb ik ook geprobeerd, maar bij de installatie raakte ik al het spoor bijster, zoveel zaken aangeven die ik niet of niet voldoende wist. Ik kwam er niet uit.

Dus als beginnend Linux-gebruiker zou ik Suse aanraden. Meest stabiele commerciële pakket voorzover ik weet. En ook de installatie verloopt heel soepel.

groet,

Matthijs
Freeware (zonder spyware) en open source software: Gratis Software Site
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik wil binnenkort ook wel wat met Linux geen spelen en zat aan Ubuntu te denken. Van Mandrake heb ik niet echt een goede indruk gekregen (ik lees best vaak over problemen) en Fedora is ten eerste een voor RedHat eigenlijk een experiment en is volgensmij ook iets meer op de gevorderde Linux-gebruik gericht.
Verder heb ik van SuSe ook wel een goede indruk gekregen..
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Voor diegenen die Ubuntu willen uitproberen...
Ubuntu geeft al sinds een maand of zo cd'tjes gratis weg. Het is de bedoeling dat je je inschrijft en het aantal cd's aangeeft. Als je er meer bestelt, kan je die bijvoorbeeld aan je vrienden/kennissen weggeven.

Surf naar shipit.ubuntulinux.org om de cd'tjes te bestellen. Het zijn allemaal dubbelcd's. Je ontvangt een luxe-editie met één installatiecd en een livecd.

Je moet wel op enkele weken verzendtijd rekenen. Hier duurde het ongeveer 3 weken eer ze in de brievenbus staken (en ja, het is VOLLEDIG gratis :-) ).
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Je kunt eventueel het .iso-bestand van Ubuntu ook afhalen van deze site: http://www.ubuntu-linux.nl/index.php?pa ... atie&id=18 en zelf het systeem op schijf zetten.

Ik heb onlangs de Live-cd van BeatrIX GNU/Linux uitgeprobeerd. Erg klein (ongeveer 200 Mb), snel en niet zo 'plomp' als de meeste Linux-distributies.
http://www.watsky.net/
Gebruikersavatar
Ronald-Jan
Berichten: 417
Lid geworden op: 24 november 2004, 16:16
    unknown unknown

Bericht door Ronald-Jan »

Ik heb een tijdje met Mandrake gespeeld, maar geef mij toch maar Windows.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar Windows (ook al is het misschien gejat) is ontzettend gebruiksvriendelijk...

Kmoet er nog aan denken hoe ik als 10-jarige zat te klooien met Mandrake.
Ik kreeg een bestand maar niet op een andere schijf...
Daarnaast was er om de paar dagen een update van een paar MB groot, waardoor mij harde schijf snel voller werd....

Videobewerken, Spelletjes spelen etc....de meeste programma's werken alleen onder Windows. Tuurlijk wil ik best verderkijken dan Windows en Microsoft...ik ben een crititsche gebruiker en gebruik niet voor niet Firefox en Thunderbird :wink:

Toch, ondanks al het gezeur op Microsoft...ze hebben gewoon een goed (ietwat instabiel) besturingsprogramma...
Ook met Windows moet je om kunnen gaan, de laatste keer dat mijn computer is gecrasht is al maanden geleden en XP loopt bij mij bijna nooit vast. Af-en-toe crasht een programma'tje, maar dan open je het opnieuw... Tenslotte kun je van een Pentium 3 866 mhz niet het onmogelijke eisen. :lol:

Maar ik denk dat ik Fedora of Suse binnenkort eens ga testen...
Administrateur Steun Firefox
Plaats reactie