Welke Linux distro raad jij aan?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ronald-Jan schreef:Ik heb een tijdje met Mandrake gespeeld, maar geef mij toch maar Windows. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Windows (ook al is het misschien gejat) is ontzettend gebruiksvriendelijk...
Je mag kiezen waarvoor je wilt natuurlijk. Als je je niet aangesproken voelt door een ander besturingssysteem, gebruik het dan ook niet! Laat je niet overtuigen, want dan zal je alleen teleurgesteld zijn, omdat je laatste spelletje niet werkt, omdat je niet direct een cd kan branden, omdat je je digitale camera niet direct kan gebruiken, etc.

Een overschakeling naar een ander besturingssysteem neemt altijd heel veel tijd in beslag. Ook de inspanning die je moet leveren is er voor sommige mensen al teveel aan. Als je Linux wilt gebruiken, moet je bereid zijn om heel veel inspanning (vooral zoek- en leeswerk) te leveren. Als je daarvoor niet de tijd of zin hebt, dan blijf je beter bij je huidige besturingssysteem.

Als je dat echter kan doorstaan, zal je Linux leren appreciëren.

Linux is trouwens niet gemaakt om gebruiksvriendelijk te zijn. Hoewel het de laatste jaren al hard veranderd is, is Linux nog altijd een besturingssysteem van 'the happy few'. Het zijn nog steeds een paar enkelingen die de overschakeling volledig kunnen maken...
Videobewerken, Spelletjes spelen etc....de meeste programma's werken alleen onder Windows.
Dat is natuurlijk een vicieuze cirkel. Zolang de userbase niet groot genoeg is, zijn spelletjesmakers of programmamakers niet bereid om hun programma/spelletje naar een ander OS om te zetten. Er zijn trouwens wel enkele bekende spelletjes die je zonder problemen in Linux kan spelen.

Als er genoeg mensen zijn die Linux gaan gebruiken, dan schakelen de ontwikkelaars van zelf wel over. ;-)
Toch, ondanks al het gezeur op Microsoft...ze hebben gewoon een goed (ietwat instabiel) besturingsprogramma...
Windows is inderdaad 'niet slecht', maar toch kan het beter. Als je de kwaliteit, ontwikkelsnelheid, prijs etc vergelijkt dan staat Windows ver achter op alle andere besturingssystemen. De laatste jaren is er wat verbetering in gekomen met Windows XP, maar in wezen is Windows nog altijd maar een basisbesturingssysteem.

Zo vind ik het bijvoorbeeld onaanvaardbaar dat je je pc moet herstarten als je een simpel programma installeert. Ooit al over nagedacht? Ik ook niet, tot ik Linux ging gebruiken.

Windows heeft natuurlijk ook wel zijn goede kanten. Voor de meeste gebruikers is het perfect geschikt als besturingssysteem.

Just remember:
Als je Windows wilt, gebruik Windows. Als je Linux wilt, gebruik dan Linux. ;-)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Sja, ikzelf mis windows totaal niet :) .

Fluxbox met 6 work spaces is vreselijk handig (niks meer hoeven minimaliseren zowat), mame kun je draaien, m'n hardware gaat allemaal goed... goeie shell (bash \o/ ) en ik snap redelijk waar dingen staan (terwijl een windowsregister voor mijn gevoel echt wazig is).

Verder nog allerlei leuke dingetjes zoals het concept dat alles een file is (en je alles dus ook als zodanig kunt behandelen) en ik vind het debian-logo gewoon stijlvol 8) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Even een vraagje tussendoor. Hoe zit het met de hardware. Ondersteunt Linux alle hardware. Ik let daar eigenlijk nooit op als ik iets koop. bv Printer, USB hub, Externe DVD writer, externe harddisk, scanner en videocapturecard.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Ondersteunt Linux alle hardware. Ik let daar eigenlijk nooit op als ik iets koop. bv Printer, USB hub, Externe DVD writer, externe harddisk, scanner en videocapturecard.
Zo goed als alle hardware wordt tegenwoordig ondersteund. Je moet wel opletten, hoe nieuwer de hardware, hoe kleiner de kans is dat het ondersteund wordt. Hoe meer de hardware gebruikt wordt, hoe groter ook de ondersteuning.

Ik raad je aan om eerst eens in zogenaamde Hardware Compatibility Lists te gaan kijken. Schrijf al je hardware op en bekijk de ervaringen van andere gebruikers met die hardware.

Met toetsenborden, muizen, schermen heb je over het algemeen weinig problemen (toch voor de basisfuncties). Geluidskaarten, videokaarten etc. zijn echter een ander paar mouwen. Sommige worden ondersteund door de fabrikanten zelf (bv nVidia), anderen moeten wachten op ondersteuning uit de gemeenschap (zelfgeschreven drivers).

Meer Nederlandstalige informatie over hardware vind je op de wiki van Nedlinux.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

bedankt. Ik ga voorlopig nog geen linux gebruiken maar ben toch weer wat ouder en wijzer geworden!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Als je wilt weten of je hardware gezien wordt kun je altijd even knoppix uitproberen natuurlijk ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ter info: ik heb daarnet Mandrake Linux 10.1 gedownload en geinstalleerd. Installatie verloopt zeer snel (veel sneller dan windows XP) en soepel.
Afgezien van mijn monitor werd alle hardware goed herkend, van de onboard geluidskaart tot mijn USB-memory stick aan toe, en ook mijn Firewire poort wordt herkend en zelfs ondersteund als netwerk "kaart" :wink:

Het probleem met mijn monitor is dat hij niet default op DVI wilde (ik heb een LCD monitor). 2 regels handmatig editen achteraf was voldoende om dit te verhelpen. Maar niet veel mensen hebben hier last van, een 'normale' monitor zal ongetwijfeld direct werken.

Voor mijn Linux 'bezigheden' gebruik ik al Mandrake sinds versie 9.0 en het bevalt me uitstekend. De hardware support is super, installatie zeer eenvoudig (iets lastiger als je wilt dual-booten met Windows), en de software die meegeleverd wordt is compleet, snel en stabiel. Ik heb nog nooit een crash gehad.

(ik upgrade omdat ik nieuwe features wil en natuurlijk ook om bij te blijven wat security en bug-fixes betreft).
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie