Printerproblemen

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Printerproblemen

Bericht door ByteWarrior »

Gisteren liet ik een schijfcontrole lopen en blijkbaar stonden er heel wat foutjes op m'n harde schijf. In totaal voor 130MB aan vermiste bestanden nu... Leuk is wel wat anders!

Opeens beginnen al mijn programma's te klagen dat er geen standaardprinter ingesteld is. Ga ik dus naar het Configuratiescherm > Printers. Niets...

Ik ga op zoek naar het bestand printer.cpl (dat zorgt voor het configuratiescherm van de printer) en ik vind dit niet. Waarschijnlijk zat dat dus tussen de verloren bestanden.

Ondertussen kan ik dus niets meer afdrukken (raar genoeg wel de testpagina van HP). Ik heb ook al geprobeerd om de printer volledig opnieuw te installeren, maar dat helpt niets. Nu heb ik alleen dezelfde printer 2x en geen mogelijkheid om die printer terug te verwijderen.

Kan er iemand mij dus de printer.cpl opsturen van Windows 98 SE (liefst ook NL). Of kan er iemand mij vertellen hoe je handmatig (evt. in het Registry) de printer terug als default instelt?


Ik heb binnen enkele weken examens en ik kan geen enkele samenvatting/woordenlijst afdrukken, dus het is een klein beetje dringend. ;-)



Systeem:
Windows 98 SE NL
HP 840C
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ondertussen heb ik de printer al terug werkend gekregen. OOo wilt echter niets printen naar de printer. Acrobat Reader wilt het wel, maar ik moet eerst op de gewone printknop drukken (waarna ik een klacht krijg over de standaarprinter) en dan File > Print...

Niets als last dus... :(

Als er iemand printer.cpl liggen heeft (in c:\Windows\System), kan hij/zij die dan doorsturen aub? Je krijgt er een Gmailinvite voor. ;-)
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Heb je hier misschien iets aan? :

How can I set the default printer from the command prompt?

Ik ben nog aan het zoeken naar printer.cpl.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Die file die daar staat is een 404. Ik vond Defprint wel op een andere website. Ik ga het nu eens uitproberen...

Bedankt alleszins voor het meedenken! :)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Heb je geen installatie diskette of CD meer van je printer. Dan kan je die via je verkenner installeren.

Via configuratiescherm hardware of apparatenbeheer kun je ook bij je printer komen volgens mij!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Heb je geen installatie diskette of CD meer van je printer. Dan kan je die via je verkenner installeren.
Tuurlijk wel, en dat heb ik ook al enkele keren geprobeerd, maar dat leverde niets op.
Via configuratiescherm hardware of apparatenbeheer kun je ook bij je printer komen volgens mij!
Dat is het net: de printer wordt gevonden en staat perfect geïnstalleerd. Ook staat die printer als standaard ingesteld.

Vanuit bijvoorbeeld notepad kan ik perfect iets afdrukken. Andere programma's zoals OOo en Acrobat Reader geven een fout. De fout komt altijd neer op 'Geen standaardprinter gevonden. Ga naar het configuratiescherm en stel de standaardprinter in'.

Raar genoeg staat de printer wél in de lijst met printers (als ik wil afdrukken). De OK-knop is wel inactief, dus veel kan in daarmee niet aanvangen.

De oplossing van Erik werkt ook niet. Dezelfde foutmelding...

Volgens mij is er iets mis met Windows zelf, waardoor ik zo'n rare foutmeldingen krijg. Ik zoek verder...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Kan je als je naar notepad gaat op de eigenschappen van je printer klikken?
Dan kun je kijken of hij op de juiste poort is aangesloten en/of het juiste stuurprogramma geinstalleerd is.

Als het een USB printer is moet je je USB kabel wel even eerst loskoppelen als je je printer gaat installeren. Met kabel erin lukt het niet (wil ik nog wel eens vergeten)

Hier houdt mijn kennis op!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Kan je als je naar notepad gaat op de eigenschappen van je printer klikken?
Ja, dat werkt zonder problemen...
Dan kun je kijken of hij op de juiste poort is aangesloten en/of het juiste stuurprogramma geinstalleerd is.
Heb ik ook al geprobeert hoor. :)
Ik heb de drivers ongeveer 10 keer proberen te installeren (vanaf de officiële cd). Geen verschil...
De poort is ook juist. Ik heb maar één parallelle poort, dus ik kan eigenlijk niet missen (LPT1:)
Als het een USB printer is moet je je USB kabel wel even eerst loskoppelen als je je printer gaat installeren. Met kabel erin lukt het niet (wil ik nog wel eens vergeten)
't Is parallel en geen USB, maar ik heb ook al geprobeerde om de kabel eens uit te trekken, te herstarten en dan terug in te steken. Geen reactie...
Hier houdt mijn kennis op!
De mijne ook hoor. Ik heb al veel printerproblemen opgelost, maar zoiets raars als dit ben ik nog nooit tegengekomen. In sommige programma's werkt het zonder problemen, in andere programma's dan weer niet.

Volgens mij zit deze fout op Windowsniveau... 3x schijfcontroles en 2 defragmentaties mochten trouwens ook niet baten. Ik hoop nu dat iemand dat bestandje "printer.cpl" vind, misschien kan dat helpen.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Geen last van IRQ conflicten dat je printer en andere hardware elkaar in de weg zitten?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Geen last van IRQ conflicten dat je printer en andere hardware elkaar in de weg zitten?
Nee, 't is alleen de printer. 't Is te zeggen: het zijn de programma's die klagen, want de printer werkt perfect. Aan de andere hardware is ook geen problemen, dus een IRQ conflict kan moeilijk.

Pfffff, zoiets gaat ook altijd kapot als je het nodig hebt...

Ik ga straks proberen de printer aan te sluiten om m'n Linuxpc. Dan kan ik vandaaruit al mijn documenten nog afdrukken.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld OOo opnieuw installeert?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld OOo opnieuw installeert?
Zelfde probleem. Ik dacht hier ook trouwens eerst aan, dus heb ik maar direct OOo 1.1.4 geïnstalleerd (ik had 1.1.2 nog). Geen verschil.

Ik denk niet dat het met de programma's te maken heeft, aangezien het probleem zich in meerdere programma's tegelijk situeert. Ook werkt mijn optie in het Configuratiescherm >> Printers opeens niet meer (wat ook geen goed teken is).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

als niets meer werkt backupje maken en een aantal instellingen bv internet verbinding en zo opschrijven en dan windows 98 herinstalleren :cry:

p.s.Op windows 98 cd staat geen bestandje printer.pcl
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:als niets meer werkt backupje maken en een aantal instellingen bv internet verbinding en zo opschrijven en dan windows 98 herinstalleren :cry:
Ja, dat zou ik doen ook. Alleen zit ik momenteel in mijn blokperiode en ik wil niet de helft van de tijd aan mijn pc liggen prutsen totdat alles terug in orde is... .

Als ik tijd genoeg zou hebben, zou ik al lang alles geherinstalleerd hebben, maar dat gaat nu dus niet. :s

Ik ga dus straks de printer even onder Linux installeren. Hopelijk verloopt dat vlot.
Op windows 98 cd staat geen bestandje printer.pcl
Weet ik.
Ik heb alle *.cab-files geopend en gekeken of het er niet inzat, maar ik vond het ook niet.

Ik heb ondertussen gelezen dat het printericoon samenhangt met dat van het toetsenbord en de muis (main.cpl). Dat is de laatste kans.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Succes met blokken en met de printer!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie