Printerproblemen

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Succes met blokken en met de printer!
Bedankt.
Ik laat nog wel iets weten als de printer werkt!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Even mijn Win9x-kennis opfrissen: wordt de default printer niet ook in system.ini vastgelegd ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Even mijn Win9x-kennis opfrissen: wordt de default printer niet ook in system.ini vastgelegd ?
In system.ini vond ik niets (toch geen verwijzing naar de printer). In windows.ini vond ik dit:

Code: Selecteer alles

[Devices]
HP DeskJet 840C Series=hpf9xdr0,LPT1:

[PrinterPorts]
HP DeskJet 840C Series=hpf9xdr0,LPT1:,15,45
Maar die instellingen lijken mij volledig juist...
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ik weet niks van printers en hoe '98 werkt maar onder XP moet de service spoolsv.exe ingeschakeld staan
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Spooler Sub System Process for Windows 95/98/ME. SPOOL32 is a hidden task, a task that does not show up when you press Ctrl+Alt+Del, but which will show up in The Ultimate Troubleshooter or any Task Process viewer, such as Task Info 2002 or WinTasks. SPOOL32 manages the spooling of print jobs. Spooling allows the computer's processor to quickly process a print job by temporarily storing it on the hard disk before sending it to the printer. This allows the processor to return control to the program from which you are printing at a much faster rate than if the program were to process the entire print job and then send it directly to the printer. Note that SPOOL32 will only spool print jobs if you configured your printer to spool print jobs.

Recommendation :
Essential – this task auto-loads at boot-up – leave it alone. If you experience SPOOL32 errors, your problem is not with SPOOL32 but with something else on your PC, quite often the printer drivers.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Die spooler werkt hoor. Hij staat in m'n takenlijst als spool32. Daar is dus niets mis mee...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Heb je wel de juiste printer driver geinstalleerd. Eentje die met windows 98 overwegkan. Misschien moet je driver wel geupdate worden. Of moet je bij HP de juiste driver even downloaden?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Heb je wel de juiste printer driver geinstalleerd. Eentje die met windows 98 overwegkan. Misschien moet je driver wel geupdate worden. Of moet je bij HP de juiste driver even downloaden?
Ook al allemaal geprobeerd hoor. De laatste officiële drivers gedownload en geïnstalleerd: geen verschil.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Windows' wegen zijn ondoorgrondelijk.

Daarnet kwam ik op het idee om even een mailtje af te drukken. Ik plug de printer dus terug in mijn Windowspc (hij hing aan mijn Linuxpc), startte Thunderbird en drukte de mail af. De mail werd zonder enig probleem afgedrukt.

Ik dacht: "jeej, 't is gemaakt!". Ik startte dus OOo en drukte een document af. Ook zonder problemen. Omdat het eindelijk werkte, wou ik direct alles afdrukken. Ik open dus document 2 en klik op afdrukken. Pats! Weer een foutmelding, dezelfde als ervoor.

Ik dus terug naar Thunderbird. In TB druk ik nog een mail af: geen enkel probleem. OOo terug opgestart en wat denk je: OOo geeft weer een foutmelding.

Het is trouwens niet enkel OOo voor als jullie het jezelf afvragen. Acrobat Reader geeft dezelfde foutmelding (maar dan in het Engels).

Blijkbaar zit het probleem dus ergens dieper in Windows verscholen. Mijn gok: de spooler is kapot, waardoor programma's die deze spooler gebruiken, niet meer kunnen afdrukken.

Oftewel: er scheelt iets met de kabel en hij drukt random af. Soms wel, soms niet, afhankelijk van zijn humeur.


Soms vraag ik me toch af waarom computers zo moeilijk kunnen doen. In een perfecte wereld plug je een printer in in de computer en kan je beginnen printen. Geen gepruts met drivers en zo... Waarom moet het toch altijd zo moeilijk zijn?
bavel4854
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 december 2004, 14:02
    unknown unknown

Bericht door bavel4854 »

HP printers willen nogal eens de Windows spooler functie overnemen. Als zich dan een probleem voordoet is het niet voldoende om de printer te deïnstalleren en opnieuw te installeren (als je, na de deïnstallatie, in het register kijkt zul je zien dat er nog overal restjes van de printer te vinden zijn - en ze zijn niet te verwijderen ook!); de enige remedie is een kompleet nieuwe Windows installatie.
Dit is de reden dat wij ook geen HP printers meer aanschaffen.
Voor de paar pc's waar nog een HP printer aangehangen is, volgen we de volgende procedure: nieuwe Windows installatie, installatie van standaard software (inclusief Office), dan een image maken van de vaste schijf, en vervolgens de HP printer installeren. Als zich dan een probleem voordoet hoeven we alleen de image terug te zetten en nog een geringe hoeveelheid software opnieuw installeren/upgraden.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

bavel4854 schreef:HP printers willen nogal eens de Windows spooler functie overnemen. Als zich dan een probleem voordoet (...) de enige remedie is een kompleet nieuwe Windows installatie.
Goed om te weten!! Daar had ik helemaal nog nooit van gehoord! :?

Een compleet nieuwe Windowsinstallatie is nu trouwens uit den boze. Ik heb blokverlof [1] en ik kan me echt niet gaan bezighouden met een volledig nieuwe Windowsinstallatie.

Momenteel probeer ik de printer onder Linux (op een andere pc) aan de praat te krijgen. Dat lukt ... min of meer ...


[1] Blokverlof is (in België) de 'vakantie' die studenten krijgen om te studeren voor hun examen. Meestal duurt het blokverlof ongeveer 3 weken. Een groot deel van dit verlof valt samen met de kerstvakantie (voor de januari-examens) of met de paasvakantie (met de juni-examens).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Tja, soms wil je niet weten hoe Windows precies ineen steekt en wat er allemaal fout kan lopen bij normaal gebruik.

Misschien een goed moment om definitief naar Linux over te stappen ? Of worden er bepaalde dingen die je gebruikt daar nog niet ondersteund ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

ik heb nochtans jaren geen problemen gehad met een HP kleuren printer onder Windows 98

en er zullen (vrees ik) altijd zaken zijn die niet onder Linux worden ondersteund
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

bavel4854 schreef:HP printers willen nogal eens de Windows spooler functie overnemen. Als zich dan een probleem voordoet (...) de enige remedie is een kompleet nieuwe Windows installatie.
Heej, mijn logica zou dan juist zijn de HP printer software vervangen ;)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Misschien een goed moment om definitief naar Linux over te stappen?

Ik ben al grotendeels overgestapt hoor. Het spijtige is dat ik nog geen huisnetwerk gelegd heb, waardoor ik op mijn Linuxpc niet op internet geraak. Voor browsen/mailen ben ik dus op Windows aangewezen. In februari (na de examens) ga ik eens werk maken van een netwerk.
Of worden er bepaalde dingen die je gebruikt daar nog niet ondersteund ?
Eigenlijk niet. De enkele spelletjes die in heb, werken perfect onder Linux (zelfs beter als onder Windows) en voor de rest heb ik geen al te nieuwe hardware.

De huidige Windowspc (mét internet dus) is echter niet van mij, maar van mijn ouders. En deze zijn helemaal nog niet klaar voor een overgang naar Linux (hoewel ik ze al aan 't voorbereiden ben ;-) ).
Plaats reactie