Onjuiste extensie

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Onjuiste extensie

Bericht door Ria »

Alle foto's, screenshots e.d. die ik heb, sla ik altijd op als .jpg. Als ze .bmp heten of Windows stelt voor om ze zo op te slaan, verander ik dat altijd in .jpg.
Maar nu gebeurt er iets vreemds. Als ik een van mijn (zelfgemaakte) foto's wil openen krijg ik ineens dit:

Afbeelding

Ik snap dit niet. Enerzijds niet omdat dit dan de enige .bmp zou zijn die mijn camera heeft voorgebracht, en anderzijds omdat er zo veel afbeeldingen zijn die een veranderde extensie hebben waar Windows nooit problemen over heeft gemaakt...
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Je kan toch niet zo maar een *.bmp hernoemen naar *.jpg?
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Tsk :) .

bmp vs. jpeg

Waar bmp nogal primitief is, ligt aan jpeg een heel scala aan compressietechnieken en, niet te vergeten, compressie-opties ten grondslag. Het hernoemen van een file heeft als enig effect dat... de naam verandert, de inhoud blijft ongemoeid (en zo hoort het ook).

Op zich is het idee van file-extensies erg leuk en handig, maar de extensie is geen garantie dat de inhoud is wat je denkt dat ie is. Daarvoor heb je vaak headers in een file (eerste zus bytes ofzo die altijd hetzelfde zijn) en, op het internet, MIME-types. Als jij echter een computer hebt waarbij complexe conversies mogelijk zijn door een filenaam te wijzigen wil ik die ook, volgens mij zouden erg veel minder legaal opererende lui je erg dankbaar zijn als ze zo VOB-files (dvd's) in een seconde tot avi's konden omtoveren ;) . Daarnaast zou windows in het geval van jpeg-plaatjes ook nog eens moeten raden wat voor opties je eigenlijk wilt toepassen bij de conversie.

Maar even zonder gekheid, windows hangt heel erg (te erg?) aan file-extensies om te snappen wat erin zit, daarom krijg je er ook altijd zo'n waarschuwing bij als je die wilt wijzigen. Maar eigenlijk staan de naam en de inhoud van een file volledig los van elkaar, dus zul je een tekenprogramma moeten gebruiken om echt te converteren en veel schijfruimte te besparen ;) .

Overigens, je kunt wel goed zien bij die voorbeeldplaatjes over jpeg wat het eigenlijk doet, vooral bij die extreem lage kwaliteit. Bij hogere kwaliteit gebeurt dat ook, alleen een stuk subtieler.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Tip:
Gebruik PNG, dat is beter dan JPEG en BMP.

Wikipedia PNG
Homepage PNG
W3C PNG
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Uhm, als je een js.file vernoemt naar .txt gaat dat prima, omgekeerd ook, tenzij Windows er een opdrachtje uit kan halen.

Blijf het toch raar vinden van die ene wmp-foto. Je slaat een foto uit je camera op en op dat moment kan je beslissen welk formaat het moet worden? Worden de foto's, zodra ze ze maakt in een bepaald formaat opgeslagen of doet de import-wizard dat?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Uhm, als je een js.file vernoemt naar .txt gaat dat prima, omgekeerd ook, tenzij Windows er een opdrachtje uit kan halen.
Tuurlijk, maar .js is ook gewoon een tekstbestand met de .js-extensie. Je kan deze techniek echter niet zomaar op alle bestanden toepassen. Het is niet omdat je de extensie verandert, dat je ook de bestandssoort verandert...

Als je een bestandformaat van het ene formaat naar het andere wilt omzetten, moet je een convertor gebruiken. Zelf gebruik ik hiervoor Irfanview.
Worden de foto's, zodra ze ze maakt in een bepaald formaat opgeslagen of doet de import-wizard dat?
Normaalgezien worden de foto's op je camera direct in een bepaald formaat opgeslagen. Meestal kan je kiezen uit TIFF (beste kwalititeit, maar neemt veel ruimte in) of JPEG (en daar kan je dan nog eens een kwaliteitsniveau voor instellen).

De importwizard doet eigenlijk niets meer dan het kopiëren van al de bestanden op je camera naar je harde schijf. Ik gebruik hier zelfs geen importwizard voor. Een USB-camera kan je namelijk gewoon benaderen net alsof het een harde schijf is. Gewoon verkenner (of iets anders) openen en naar de camera browsen...
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Normaalgezien worden de foto's op je camera direct in een bepaald formaat opgeslagen. Meestal kan je kiezen uit TIFF (beste kwalititeit, maar neemt veel ruimte in) of JPEG (en daar kan je dan nog eens een kwaliteitsniveau voor instellen).
Ow; dat wist ik niet. De betreffende foto was ongeveer de laatste van een camera die ik weggegooid heb omdat hij kapot leek. Misschien is er hier iets misgegaan. Er kwam geen scherpe foto meer uit. Zal nog eens de manual bekijken van mijn nieuwe camera...
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Als je een bestandformaat van het ene formaat naar het andere wilt omzetten, moet je een convertor gebruiken.
Dan moet er ook een convertor in Windows zitten. Want je kan een screenshot zowel als bmp als jpg opslaan. De beide files gedragen zich anders; bmp is groter (meer bytes) en onduidelijker.

EDIT: Laat maar, ik had die hele vraag niet moeten stellen. Er is natuurlijk een groot verschil tussen bestanden die er nog niet zijn en die gecreëerd moeten worden en bestanden die al bestaan.
Zeker toch teveel bowl gedronken met de kerst :)
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ria schreef:
Normaalgezien worden de foto's op je camera direct in een bepaald formaat opgeslagen. Meestal kan je kiezen uit TIFF (beste kwalititeit, maar neemt veel ruimte in) of JPEG (en daar kan je dan nog eens een kwaliteitsniveau voor instellen).
Ow; dat wist ik niet. De betreffende foto was ongeveer de laatste van een camera die ik weggegooid heb omdat hij kapot leek. Misschien is er hier iets misgegaan. Er kwam geen scherpe foto meer uit. Zal nog eens de manual bekijken van mijn nieuwe camera...
Manual bekeken... nee het staat er niet bij.
Keuzen: aantal pixels (staat op 2240 x 1680), kwaliteit (normaal), scherpte (normaal).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:De betreffende foto was ongeveer de laatste van een camera die ik weggegooid heb omdat hij kapot leek. Misschien is er hier iets misgegaan. Er kwam geen scherpe foto meer uit.
Misschien de CCD-chip naar de vaantjes?

Of misschien een verkeerde gebruikersinstelling? Zo kan je op sommige camera's een automatische 'blur' (vervagen) instellen als je foto's neemt.
Plaats reactie