Bedrijfsanalyse Mozilla

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Sharptech
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 januari 2012, 21:22
    Windows 7 Firefox

Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Sharptech »

Hallo,

Ik wist zo een-twee-drie niet waar ik dit anders moest plaatsen, dus ik plaats het hier even. Mijn excuses voor eventuele moeite als het ergens anders thuis hoort.

Voor het vak bedrijfskunde, dat ik moet volgen tijdens dit blok, moet ik een bedrijfsanalyse maken. Ik koos voor Mozilla omdat het me een erg interessant bedrijf leek. Na wat kort onderzoek over hun missie en visie, was ik helemaal overtuigd.

Het opstellen van een organigram en bijbehorende uitleg over de organisatie en structuur van het bedrijf zijn echter ook verplicht. Nu kan ik hier helaas nergens iets over vinden, ik heb er verschillende bronnen op nagekeken, maar niets kan me een duidelijk beeld geven van Mozilla's bedrijfsstructuur en -hiërarchie.

Nu is mijn vraag of iemand hier me een bron kan geven, het zelf kan uitleggen en/of me een contactpunt van Mozilla zou kunnen geven dat hierover duidelijkheid kan geven. Ik heb Mozilla's contactlijsten geraadpleegd, maar er is enkel contact op te nemen over hun producten of over ledenzaken.

groet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door nirwana »

Mozilla is een redelijk losse organisatie, want de meeste medewerkers zijn over de wereld verspreid. Toch zit er wel structuur in en moet daar ook wel wat informatie over te vinden zijn.

Er zijn in elk geval een aantal landen-organisaties, al zul je daar wel de meest recente informatie bij moeten opzoeken.
Zo is er een Mozilla Europe, maar heb ik ook wel eens gelezen dat die opgeheven kon worden (vergeef me als ik dit hier verkeerd weergeef).

Ook komen er zo af en toe andere Mozilla-organisaties bij.
Ik neem aan dat je de State of Mozilla gelezen hebt. Dat is het jaarverslag van Mozilla waar je vast wel wat informatie uit kunt halen.

Qua structuur staat Mitchell Baker al jarenlang aan het hoofd van de organisatie. Haar geuzennaam is dan ook "Chief Lizard Wrangler". Zie http://blog.lizardwrangler.com/
Oh, ik lees dat ze inmiddels is opgevolgd door John Lilly: http://blog.lizardwrangler.com/2008/01/ ... -chairman/
En dan is er ook nog een Gary Kovacs: http://blog.mozilla.com/blog/2010/10/14 ... ry-kovacs/

Dan is er nog een onderscheid tussen de Mozilla Corporation en de Mozilla Foundation. De Corporation is de commerciële kant en de Foundation zorgt dan waarschijnlijk meer voor de missie. Wat de positie van Mozilla Messaging is, is mij onbekend. Misschien is dat gewoon een onderdeel van Mozilla Corporation.

Ook kan het handig zijn om naar de geografische structuur van Mozilla te kijken: http://www.mozilla.org/community/#local-sites

Dan zijn er op diverse lagen in de organisatie nog bepaalde mensen, zoals:
- Gervase Markham (o.a. security)
- Asa Dotzler (advocacy)
- Mike Schroepfer (VP Engineering)
- Chris Beard (Marketing)
- etc

Al die mensen hebben wel ergens blogs of hebben interviews gegeven en zo kom je ook weer verder. Of je echter ergens een kant-en-klaar organogram van de organisatie kunt downloaden, betwijfel ik. Zodra iemand dat klaar heeft, kan het ook weer ergens aangepast worden ;-)

Tip: kijk ook eens wat je kunt vinden als je bij www.LinkedIn.com op een bedrijf als Mozilla zoekt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sharptech
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 januari 2012, 21:22
    Windows 7 Firefox

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Sharptech »

Oké, hier kan ik weer even mee verder. Hartstikke bedankt!
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Dorus »

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het resultaat, mocht je het willen delen :)

Vooral het organigram lijkt mij wel interessant.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Sharptech
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 januari 2012, 21:22
    Windows 7 Firefox

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Sharptech »

Ik zou het best willen delen, als het eenmaal goedgekeurd is door mijn docent. Over een week of twee zal dat gebeurd zijn.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door nirwana »

Dan kun je Mozilla ook een kopietje sturen.

Misschien vinden zij het ook leuk om te weten hoe jij hun organisatie ziet. Al was het maar om te verifiëren of hetgeen jij gevonden hebt aardig met de werkelijkheid klopt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sharptech
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 januari 2012, 21:22
    Windows 7 Firefox

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Sharptech »

Zou op zich wel een toffe manier zijn om feedback te krijgen ja. Zal ik ook doen ja.
Sharptech
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 januari 2012, 21:22
    Windows 7 Firefox

Re: Bedrijfsanalyse Mozilla

Bericht door Sharptech »

Hey,

Sorry voor de dubbelpost, maar ik heb even een kleine update. Ik heb via de bronnen hierboven (en andere) een aantal duidelijke feiten gevonden over de structuur/hiërarchie van Mozilla. Het is echter nog steeds niet allemaal zo heel uitgebreid, maar ik heb toch een grof organigram kunnen vormen. Het is niet veel, je sais, maar ik plaats het hier om te kijken wat jullie er van vinden.

Afbeelding
Plaats reactie