bloggen

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
heidi
Berichten: 22
Lid geworden op: 3 oktober 2004, 10:46
Locatie: Brugge
    unknown unknown
Contacteer:

bloggen

Bericht door heidi »

Ik denk erover om zelf ook een blog aan te maken maar ik heb daar nog helemaal geen ervaring mee. Dus vroeg ik me af: zijn er mensen op het forum die dat wel hebben? Welk programma/website (blogger, …) gebruik je en waarom? En wat ik me vooral afvraag: in welke mate kan je zelf de lay-out bepalen? Kan je alles zelf regelen via css? Of hoe gaat dat in z'n werk? Alle tips en commentaren zijn welkom!

Thx
Heidi
Slagers
Berichten: 19
Lid geworden op: 7 januari 2005, 14:52
    unknown unknown

Bericht door Slagers »

Ik log zelf al een aantal jaar op http://www.debaasjes.nl
Daar maken we gebruik van Movable Type, maar je kunt ook gebruik maken van pivot of tig-andere systemen.
Bij mt en pivot kun je de complete layout zelf bedenken/aanpassen.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Als je bij xs4all zit, kun je op http://blogger.xs4all.nl/ een blog maken.

Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met bloggen, maar als wederom uit de hand gelopen hobby projectje heb ik daar helemaal mijn eigen software voor gemaakt :oops: (en kan dus alles zo maken zoals ik zelf wil :wink: )
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb een eigen blog (zie mijn signature) en ik gebruik Blogger. Ik gebruik het vooral omdat het heel snel opgezet was en je er makkelijk altijd bij kunt en zo van bv afstand ook snel afbeelding kunt uploaden naar mn eigen server. Daarnaast is in blogger het hele sjabloon aan te passen. Dit betekent zowel de CSS als de HTML.
Met blogger heb je niet veel opties en soms heb ik wel eens behoefte aan wat uitgebreiders (bv Wordpress of ..), maar omdat ik niet superveel blog heb ik geen zin daar moeite in te steken. Daarnaast wordt PHP/MySQL niet ondersteunt door mijn simpele webruimte bij Hccnet.

Als je blog wat groter wordt moet je bv eens kijken naar WordPress of eventueel Movable Type. Ik heb er geen ervaring mee dus hoe het daar mee werken is zullen anderen je moeten vertellen..
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Veel hangt af wat je met je weblog wilt aanvangen en welke soort hosting je hebt (of niet hebt).

Heb je al webruimte?
Als je beschikking hebt over PHP/MySQL, kan je voor WordPress of Nucleus kiezen. Met beide systemen kan je alles tot in de puntjes afstellen. CSS kun je zelf maken, maar je kan ook bestaande thema's kiezen.
Voor zowel WordPress als Nucleus zijn er al verschillende plug-ins beschikbaar, om bijvoorbeeld foto's toe te voegen, commentspam tegen te gaan, etc.

Als je het wat simpeler wilt dan WordPress of Nucleus, dan kan ik je TextPattern aanraden. Daar heb ik ook al veel goede commentaren over gelezen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan WordPress. Zeer goed uitbreidbaar, goede ondersteuning (forum) en wordt regelmatig geüpdated.

Je kan de bovenstaande weblogsystemen trouwens gratis even uitproberen op OpensourceCMS.com. Dan kan je je een goed beeld vormen over de mogelijkheden. Dan heb je ook een goede kijk op het administratiepaneel, wat toch wel belangrijk is (daar spendeer je vrij veel tijd).

Als je beschikking hebt over een CGI-bin, kan je Movable Type gebruiken. Niet veel hostingbedrijven bieden echter zo'n cgi-bin aan. Movable Type is ook geen open source. Er bestaat wel een gratis variant, maar deze is natuurlijk beperkter dan de betalende versie.


Als je geen webruimte hebt, en je wilt gewoon kunnen bloggen, dan kan je voor een kant-en-klaar weblog kiezen. Bekende kant-en-klaar weblogs zijn Blogger en Skynetblogs. (in België).
Als je voor zo'n oplossing kiest, kan je natuurlijk wel minder aanpassen.


Succes!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Irmen schreef:
Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met bloggen,
Waar kunnen we je weblog bewonderen?

en waarom wordt NVU niet genoemd om een weblog te maken? Ontbreekt daar iets aan?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:en waarom wordt NVU niet genoemd om een weblog te maken? Ontbreekt daar iets aan?
Nee, daar ontbreekt niets aan. Je kan perfect een weblog bijhouden met Nvu. Het probleem is echter dat je steeds opnieuw de bestanden moet uploaden. Daarom kiezen meer mensen voor meer dynamische oplossingen (php en dergelijke).
Slagers
Berichten: 19
Lid geworden op: 7 januari 2005, 14:52
    unknown unknown

Bericht door Slagers »

ByteWarrior schreef: Als je beschikking hebt over PHP/MySQL, kan je voor WordPress of Nucleus kiezen.
Wat is volgens jou het voordeel van wordpress tov bijvoorbeeld MT of pivot?
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

aasgier schreef:Irmen schreef:
Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met bloggen,
Waar kunnen we je weblog bewonderen?
Alhier.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Slagers schreef:Wat is volgens jou het voordeel van wordpress tov bijvoorbeeld MT of pivot?
Er zijn wel grote verschillen tussen de systemen die je hier opnoemt, maar echte voor- en nadelen zijn er niet aan verbonden.

De keuze is meestal gewoon persoonlijk. Ik heb Nucleus ook uitgeprobeerd en op dat moment voelde ik me er gewoon niet goed bij. WordPress bood wel wat ik wou en daarom ben ik daarbij gebleven.

Verschil tussen WordPress en MT:
WordPress is gratis (GPL, opensource), MT niet (enkel de basis).
WordPress is gebouwd met PHP, MT met Perl (vandaar die cgi-bin). In dat geval hangt het ook van je hosting af.

Velen vinden het wel een voordeel dat WordPress de pagina's dynamisch aanmaakt. Bij MT moet je de pagina's elke keer "laten" aanmaken.

Pivot heb ik eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd, maar daar heb ik ook al enkele goede zaken over gehoord.

Probeer gewoon enkele systemen uit en houdt diegene waar je je het beste bij voelt!
heidi
Berichten: 22
Lid geworden op: 3 oktober 2004, 10:46
Locatie: Brugge
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door heidi »

Alvast bedankt voor alle uitleg! Aangezien ik op dit moment nog niets van php en databases ken en het de bedoeling is om een weblog samen met twee andere mensen te onderhouden denk ik dat ik het beter simpel hou en dus kies voor blogger of skynetblogs. Nog één vraagje: zijn er veel verschillen tussen die laatste twee?
heidi
Berichten: 22
Lid geworden op: 3 oktober 2004, 10:46
Locatie: Brugge
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door heidi »

Ondertussen heb ik zelf al even rondgekeken en 'k heb de indruk dat het bloggen bij skynet nog een beetje in de kinderschoenen staat. Een voordeel bij blogger is ook dat ik wel naar m'n eigen webruimte kan uploaden.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Even off topic:
Irmen schreef:
aasgier schreef:Irmen schreef:
Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met bloggen,
Waar kunnen we je weblog bewonderen?

Alhier.
Leuk verhaal we waren helden. Zeer herkenbaar. Ook de foto's waren het bekijken waard.

Ik ben al in 1998 gestopt met mijn weblog. Al heette dat toen gewoon "Jolanda's dagboek". Toen had ik ook nog geen what you see is what you get HTML editor. Het uploaden van het dagboek was ook geen sinecure. Via een doodgewone telefoonlijn. Fototje uploaden daar ging hoop tijd inzitten. Dat was nog eens pionieren. Ik was een held.
Als ik al die kreten af en toe op dit forum voorbij zie vliegen. voel ik me nu een oude zak! :wink:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

heidi schreef:Alvast bedankt voor alle uitleg! Aangezien ik op dit moment nog niets van php en databases ken en het de bedoeling is om een weblog samen met twee andere mensen te onderhouden denk ik dat ik het beter simpel hou en dus kies voor blogger of skynetblogs. Nog één vraagje: zijn er veel verschillen tussen die laatste twee?
Ik denk dat blogger meer mogelijkheden biedt, hoewel ik skynetblogs niet ken. Op hun site kan ik zo ook geen overzicht vinden van de functionaliteit, behalve 3 punten die blogger ook ondersteund.
Wat blogger iig kan:
  • Uploaden naar ander domein (zoals je al aangaf)
  • Atom feed
  • E-mailen naar een adres bij nieuw post/commentaar
  • Per e-mail nieuwe blogposts plaatsen
  • Makkelijk opmaak gebruiken in jouw posts, werkt ook in Firefox helemaal perfect.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

(offtopic)
aasgier schreef:Leuk verhaal we waren helden. Zeer herkenbaar. Ook de foto's waren het bekijken waard.
"we waren helden" is niet door mij bedacht, ik heb het via-via-via-via per mail een keer ontvangen en vond het ook zo'n leuk stukje tekst.
Welke foto's bedoel je? De screenshots van Half-Life2?
aasgier schreef:Ik ben al in 1998 gestopt met mijn weblog. Al heette dat toen gewoon "Jolanda's dagboek". Toen had ik ook nog geen what you see is what you get HTML editor. Het uploaden van het dagboek was ook geen sinecure. Via een doodgewone telefoonlijn. Fototje uploaden daar ging hoop tijd inzitten. Dat was nog eens pionieren. Ik was een held.
Inderdaad! Kalk dit er maar bij als commentaar, mag er best onder staan :wink:
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie