Wat is Spam ?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Wat is Spam ?

Bericht door vulture »

De laatste tijd kom je overal de kreet Spam tegen. Op het internet, op TV in kranten en bladen en natuurlijk ook in mijn mailbox.

Kortom een veelgehoorde en gelezen kreet. Maar als je vraagt wat spam nu eigenlijk inhoud dan geeft iedereen er een andere definitie van.

Maar wat is nu precies spam. Is dat ergens vastgelegd? Kan dat per land verschillen. Is het strafbaar. Hoe voorkom ik dat ik iemand spam verstuur.?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Zie onder meer deze site:
http://www.spamvrij.nl/faqomat/fom.php?pagemode=q

Het ongevraagd benaderen van bedrijven, hoe goed bedoeld, mag dus niet. Dit als voorbeeld.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het ongevraagd benaderen van bedrijven, hoe goed bedoeld, mag dus niet. Dit als voorbeeld.
Als ik het goed gelezen heb, maar je mag me corrigeren., is het alleen spam als je dat ongevraagd en in grote hoeveelheden (bulk) verstuurd. Als dus een individueel mailtje aan bv een bedrijf stuur, dan is het wel ongevraagd maar niet in bulk vorm en is het dus geen spam volgens de definitie van spam is dit immers normaal en geaccepteerd. Overigens kan dit mailtje wel ongewenst zijn, maar het is geen spam.

En wanneer spreekt men van bulk? Bij 2, 10, 100 of bij meer als 1000 stuks.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Als ik het goed gelezen heb, maar je mag me corrigeren., is het alleen spam als je dat ongevraagd en in grote hoeveelheden (bulk) verstuurd. Als dus een individueel mailtje aan bv een bedrijf stuur, dan is het wel ongevraagd maar niet in bulk vorm en is het dus geen spam volgens de definitie van spam is dit immers normaal en geaccepteerd.
Juist. Het is dus niet omdat een mail ongewenst is, dat het ook direct spam is. Bij spam moet je echt denken aan een bedrijf dat enkele honderden mails verstuurt om reclame te maken.
En wanneer spreekt men van bulk? Bij 2, 10, 100 of bij meer als 1000 stuks.
In België wordt spamming gezien als: Spamming wordt begrepen als het versturen van ongevraagde commerciële communciatie per e-mail.

In België staat er dus geen getal op. Gewoon het versturen van ongevraagde commerciële mails is al genoeg om vervolgd te worden.

De hele wettekst vind je hier. Dan kan je je een idee vormen over wat er bij spamming juridisch komt kijken...
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

In België wordt spamming gezien als: Spamming wordt begrepen als het versturen van ongevraagde commerciële communciatie per e-mail.
En hoe zit het met charitatieve communicatie per email? Een bedelbrief dus voor een goed doel.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Provider Net Ground (http://www.netground.nl/helpdesk/faq.html#146) heeft deze regels als het gaat om goede doelen:

"Nee, ook voor een goed doel mag je niet spammen, want spam blijft spam. Bovendien, wat u een goed doel vindt (een oproep voor een demonstratie of het zetten van een handtekening) vindt een ander een ongewenste politieke uiting".

En, wat betreft het sturen van een individueel mailtje naar een bedrijf: met welk doel doe je dat? Het verkrijgen van informatie of het hengelen naar bijvoorbeeld sponsorgeld? Dat maakt mijn inziens nogal wat uit. In het eerste geval zal het vermoedelijk bij 1 bedrijf blijven, in het tweede geval zal je 1000 individuele mails sturen naar 1000 individuele bedrijven...
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Veel hangt af van je provider. Er zijn providers die zeer streng zijn in dit soort zaken. Zeker binnen de EU wordt spam (in iedere vorm) niet geapprecieerd.

De gevolgen kunnen verstrekkend zijn. Je provider kan je weigeren (je abonnement opzeggen) en het kan zelfs tot een rechtszaak komen (gebeurt meer en meer).

Op Wikipedia staat trouwens goede informatie over spam (en enkele links).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het is me nu een stuk duidelijker geworden wat spam is.
1 mailtje versturen aan bv 100 bedrijven = ongevraagd + Bulk = spam.
100 keer 1 mailtje versturen naar 100 bedrijven = ongevraagd maar geen bulk dus geen spam.

Effect = hetzelfde het is alleen meer werk maar wel binnen de wet.
Of het ethisch is een ander verhaal.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Plaats reactie