Installatie-problem GnuPG

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
rberkers
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 april 2005, 15:47
Locatie: Haaksbergen
    unknown unknown

Installatie-problem GnuPG

Bericht door rberkers »

Ik probeer GnuPG 1.4.1 aan de praat te krijgen, maar loop daar tegen een probleempje aan waar ik geen verklaring voor heb.

Het eerste systeem waarop ik het geprobeerd is een Windows XP Home PC.

De installatie verloopt zonder problemen. Netjes het "path" aangepast, zodat GnuPG zonder problemen vanaf de command-prompt kan worden opgestart.

Als ik GnuPG opstart zie ik dat de keyring wordt aangemaakt. Vervolgens wordt om de passphrase gevraagd. Hier gaat het mis.

Ik heb een hele mooie passphase met diceware samengesteld. Deze voer ik in, maar als ik deze dan met <enter> wil bevestigen, lijkt het wel of de <enter> niet herkend wordt. Er wordt gewoon naar de volgende regel op het scherm gesprongen. Ik kan wel 100 keer de passpharse invoeren en deze met <enter> bevestigen, maar er gebeurt gewoon niets. Enigste manier om weer uit te komen is <ctrl break>, maar ja... da's niet echt de bedoeling.

Ik heb het ook op een Windows XP Professional-systeem geprobeerd... echter met hetzelfde resultaat.

Iemand een idee wat er verkeerd gaat of wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt,
Rob.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Als je enigmail gaat gebruiken kun je het ook via daar proberen. Er zit tegenwoordig volwaardig key management in, misschien is het niet geheel bevredigend, maar op die manier kun je het wel gebruiken als het je om mail gaat :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik zou het aanmaken van de sleutel e.a. ook via Enigmail doen. Tegenwoordig is dat geen enkel probleem meer en het gaat zeker zo snel.
rberkers
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 april 2005, 15:47
Locatie: Haaksbergen
    unknown unknown

Bericht door rberkers »

Bedankt. Ga het vanavond uitproberen... Mocht het niet lukken, hoor je mij hier wel weer ;).

Rob.
rberkers
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 april 2005, 15:47
Locatie: Haaksbergen
    unknown unknown

Bericht door rberkers »

Bedankt voor alle hulp.... het werkt nu.

Installeren van Enigmail en daar het key-management mee to doen was inderdaad de oplossing.

Alleen wanneer ik de language-pack probeer te installeren krijg ik een fout melding dat het geen gelding installatiepakket zou zijn. Zelfde melding krijg ik ook als de "language switcher" probeer te installeren.

Rob.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

De installatie van de taalpakketten is inderdaad een beetje "tricky".

Het is het makkelijkst op deze manier:
- installeer TB (NL)
- installeer Enigmail
- installeer nu pas de Enigmailvertaling
Plaats reactie