LS?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

LS?

Bericht door ByteWarrior »

Ik ontvang veel mails via Mozilla Europe. Het merendeel van die mails zijn van Nederlanders. Sommige beginnen met de aanspreking "LS".

Heeft er iemand enig idee van wat dit wil zeggen? Nu ben ik wel eens benieuwd... Het is alleszins geen vast gebruik in België om dit te doen, anders had ik het wel geweten...
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Het betekent "lectori salutem", Latijn voor "een groet aan de lezer". Het is een aanhef die je gebruikt als je echt geen idee hebt hoe je de lezer aan zou moeten spreken, omdat je de naam/geslacht/titels/weetikveel wat niet kent. Moet in dit kader ook gelijk denken aan sstt, salvis titulis: "Mevrouw Jansen sstt" wat zoveel wil zeggen als "mevrouw Jansen (en word niet kwaad omdat we uw titels niet genoemd hebben, die heeft u vast wel)". M'n school deed dat, zaten best veel elitaire leerlingen met dito ouders tussen namelijk :P .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Lectori salutem (afgekort L.S.) betekent heil aan de lezer, oftewel de lezer gegroet.

In de Nederlandse taal wordt dit gebruikt als groet bovenaan een brief als de lezer van de brief onbekend is. De afkorting wordt echter door sommige stijlboeken afgeraden, omdat zij als onpersoonlijk (of ouderwets) kan overkomen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ls
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Moet je maar weten... :)

Bij ons op school wordt het waarschijnlijk niet meer gebruikt omdat het een verouderde term is. Tegenwoordig mag je best openen met "Beste," of iets in die aard. Dan vermijd je iemand verkeerd aan te spreken.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Ik vind het persoonlijk ook niet meer kunnen om L.S. te gebruiken, het ziet er idd zo ouderwets, onpersoonlijk en elite-achtig uit.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sc00zy schreef:Ik vind het persoonlijk ook niet meer kunnen om L.S. te gebruiken, het ziet er idd zo ouderwets, onpersoonlijk en elite-achtig uit.
Soms weet je echt niet zich aan de andere kant bevindt ? Hoe doe je dan de aanhef ?
Meneer ? Mevrouw ? Iets met titels ? Geachte ? Beste ?
Dan kan LS nog wel eens van pas komen, al moet inderdaad het gebruik ervan zoveel mogelijk beperkt worden.

Maar als men mailt naar Mozilla-Europe dan heeft men geen idee wat voor een persoon zich aan de andere kant bevindt en dan vind ik het gebruik van LS niet verwonderlijk.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ik zou je aanraden om, als je het niet weet, te beginnen met

Geachte heer, mevrouw,

Dan zit je altijd goed.

En laat vooral dat mevrouw niet weg. Je wil niet weten hoe vaak ik brieven krijg waarin ik word aangesproken met heer.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

De regel hier in Vlaanderen voor als je de persoon niet kent is:

Geachte mevrouw, geachte mijnheer, (altijd ladies first ;-) )
of Geachte mevrouw/mijnheer
Beste,

Ik verkies altijd het laatste omdat het niet zo "stijf" klinkt en het is ook gewoon veel minder typwerk. :-)
Laatst gewijzigd door ByteWarrior op 11 juni 2005, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ben,

Plaats alsjeblieft geen slashteken! Dat lijkt echt op 'doorhalen wat niet van toepassing is'. Over de volgorde van mevrouw en heer heb ik lang nagedacht (in een aanhef is het trouwens heer en geen meneer of een variant daarop), maar het metrum loopt beter als je de heer voorop plaatst. Mijnheer wordt tegenwoordig als erg archaïsch beschouwd. En 'mevrou' is een foute spelling van 'mevrouw'. Nog een tip: gebruik geen afkortingen in een aanhef.

Zo, de juf heeft gesproken.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Lieske schreef:Plaats alsjeblieft geen slashteken! Dat lijkt echt op 'doorhalen wat niet van toepassing is'. Over de volgorde van mevrouw en heer heb ik lang nagedacht (in een aanhef is het trouwens heer en geen meneer of een variant daarop), maar het metrum loopt beter als je de heer voorop plaatst. Mijnheer wordt tegenwoordig als erg archaïsch beschouwd.
Vergeet niet dat ik Belg/Vlaming ben. En al deze varianten worden hier vrij frequent gebruikt (en zijn volgens mij ook niet mis).
En 'mevrou' is een foute spelling van 'mevrouw'.
Sorry, dat was een typfout. Die is gecorrigeerd.
1856
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2005, 20:25
Locatie: Westerland
    unknown unknown

Bericht door 1856 »

Beste Forumleden,
N.a.v. wat ik gelezen heb in 't bovenstaande dacht ik " dit zoek ik op " en vond 't volgende: Plaats en datum worden als volgt getypt:
Antwerpen, 11 juni 2005 ofwel de mnd. voluit en in letters en geen punt achter de het jaartal en 't adres: Mevrouw A. Maas straatnaam eronder en voluit en wat betreft postcode cijfers daarna hoofdletters en na getal met 1 spatie en 2 spaties later plaatsnaam bijv.: 2034 AK IJmuiden en dan in de aanhef Geachte Mevrouw en wanneer de brief is gericht aan bijv. De heer L. Maas gebruik je als aanhef: Geachte heer of: Mijnheer als de brief gericht is aan De Firma Maas ( let op de hoofdletters!) en evt. Mijne heren of Geachte heer/mevrouw en wanneer gericht aan 'n bestuur van 'n vereniging: Geacht bestuur en indien aan de leden van 't zelfde: Geachte leden en dus geen punten ofzo. en 't is ook t.a.v. de heer L. Maas zonder punt! en vanaf boven na datum 5 x enter en na adres 6x enter en na aanhef 2x enter en in de brief met lege regel uiteraard 1x en op eind 2x en hoogachtend met kleine letter indien voorlaatste regel is beëindigd met 'n komma anders met 'n hoofdletter. Daarna maar liefst 6x enter als jezelf ondertekent, of 4x indien er 'n bijlage bijkomt en die dan óók op 4x enter. 't kan dus nooit zijn: Geachte mevrouw/heer want wat nou indien iemand 'n achternaam heeft van Heer of zoiets? Trouwens je mag ook niet stijf bovenaan beginnen, op z'n minst 4x enter. en proberen om de brief zo goed mogelijk ruimtelijk in te delen!!! :D MVG
NICKnotNAMEbutJAN
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

We kunnen hier nog eeuwen over doorgaan. Als je het zeker wilt weten, zoek het dan op in een stijlboek (de Volksrant, NRC Handelsblad of De Standaard) of een recente lesmethode Nederlands voor de Tweede Fase(Kiliaan, Topniveau).
Plaats reactie