Extensies

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

Extensies

Bericht door Tiobie »

Hello allemaal,
Extensies kunnen wonderen verrichten in FF en TB maar eigen ervaring en ook die van anderen uit het forum leert mijn dat vooral de FF browser traag wordt na extensie installaties. Alle 'aanpassingen' in de FF browser gaan gewoon verloren na de-installatie van de desbetreffende extensie. Is er geen versleuteling mogelijk???
Ik bedoel hiermee, de aanpassingen behouden na de-installatie van de extensie. Ik noem twee:Wellround en resize
Graag een hint/link, bedankt totziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

De extensie(s) = uitbreiding = toegevoegde functionaliteit kan/kunnen FF en TB trager maken. Dit hangt af van het soort extensie (is het complex en moet het veel rekenen = processorgebruik), en van hoeveel extensies je geinstalleerd hebt.

En nee, wanner je een extensie verwijderd dan ben je de toegevoegde functionaliteit/aanpassingen kwijt, anders zou het geen zin hebben om de extensie te verwijderen, toch? Dan zou de un-install in feite niet werken?

Er zijn wel extensies die je kunt vervangen door handmatige aanpassingen in, meest enigszins verborgen, instellingen in Firefox, en dat maakt Firefox over het algemeen minder trager dan wanneer je de extensie zou gebruiken die hetzelfde doet, maar ja, dan moet je dus weer, eventueel diep, in die materie duiken.

Ik geloof, als ik goed begrepen heb, dat de bedoeling van FF en TB is dat het zo simpel mogelijk blijft, maar dat je ook uit honderden extensies kunt kiezen om iets toe te voegen, en dat is fijn.

Stel je voor dat alle bestaande extensies in het progamma FF of TB zelf verwerkt zoudeen zijn, de progamma's zouden (met zoveel mogelijkheden) niet meer vooruit te branden zijn, zelfs niet op snelle machines.

Dus we hebben nu een relatief snelle FF en TB waarbij iedereen wat kan toevoegen wat 'm zelf aanstaat. Daarbij voegt niemand alles toe wat mogelijk is, zodat de progamma's evengoed nog redelijk snel blijven.

Mooi er aan is ook dat mensen hun eigen extensie kunnen schrijven, terwijl die optie het anders nooit zou halen in FF of TB, omdat er nu eenmaal vele ideëen bestaan over wat nuttig, zinnig, of gewenst is.

Eigenlijk is de combinatie progamma+uitbreidingen dus heel democratisch = :-)

Een nadeel van extensies is wel dat ze soms niet goed samen werken, ik heb ooit eens een balletje opgegooid over hoe de kans op conflicten misschien kleiner gemaakt zou kunnen worden.

Groeten, Manuel
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

Extennsies

Bericht door Tiobie »

Geachte heer Manuel,
Allereerst bedankt voor je reactie ik ben trouwens ook een leek voor wat betreft het toegepaste techniek bij een Pc maar ook op de programma`s die gedraaid kunnen worden. Ik heb zeer goede ervaring met de MozFF en de MozTB. De MozTB is van excellente kwaliteit en heb ik genoeg aan een std. Tb installatie die naar mijn mening reeds een zeer uitgebreid e-mailclient is en ik heb nu ook de Gmail op aangesloten. De FF kan met extensies worden uitgebreid, goed leuk maar zoals jij dat ook zelf heel duidelijk stelt zijn er conflicten te verwachten tussen sommige extensies die niet zo nauwkeurig op elkaar binnen het FF structuur zijn afgestemd. Ik heb de 'Wellround' bv. uitgeprobeerd leuk maar het zoekvakje van Yahoo toolbar met 'anti-spyware' krijgt hij niet rond ook geldt dit voor de bladwijzers zoekvakje. D`r is een andere extensie die wel alles rond maakt en meer maar de weergave is wat mij betreft te karnavalistisch of te Disney`s. Een extensie voor uitbreiding van de mogelijkheden bij de FF naar mijn mening mag niet tornen aan de FF identiteit en zijn aanzicht weergave. De 'Sage' zou misschien de mogelijkheden bij de FF ingebouwde rssfeeds programma kunnen uitbreiden maar ontplooit tegelijkertijd ook een face-lift. Ik heb ergens gelezen over meer dan 420 extensie die mogelijk toepasselijk zijn op de FF en TB, genoeg ingrediënten dus voor een zouteloze soep. De nieuwe versie FF 1.5 zal naar alle waarschijnlijkheid wel minder knutselwerk bevatten en juist meer verfijnd zijn en reeds van de betere extensie zijn voorzien gezien de enorme stap van versie 1.0 naar versie 1.5...Laten we maar hopen dat het zo is, tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Jacob,

gewoon Manuel, hoor, zonder 'heer' :)
De FF kan met extensies worden uitgebreid, goed leuk maar zoals jij dat ook zelf heel duidelijk stelt zijn er conflicten te verwachten tussen sommige extensies die niet zo nauwkeurig op elkaar binnen het FF structuur zijn afgestemd
Mijn ervaring is dat er eigenlijk helemaal niet zo veel conflicten zijn. Je leest hier op dit forum natuurlijk vrijwel uitsluitend over wanneer het verkeerd gaat, maar het gaat zo veel vaker goed dan fout.

In Firefox 1.5, die ergens in november/december verwacht wordt, moet het aantal problemen tussen extensies sterk verminderd zijn, en dat is heel goed nieuws. Eerst zullen we trouwens nog wel Firefox 1.07 krikgen. (Link naar info).

De meeste conflicten tussen extensies ontastaan trouwens niet door "sommige extensies die niet zo nauwkeurig op elkaar binnen het FF structuur zijn afgestemd", maar door elkaar overlappende functionaliteit, geloof ik. Dus geen 2 of meer extensies installeren die voor een deel hetzelfde doen, dan gewoon stuk voor stuk testen, en die het meest bevalt overhouden.
Yahoo toolbar met 'anti-spyware'
Anti-spyware heb je niet nodig wanneer je uitsluitend met Firefox surft...
Een extensie voor uitbreiding van de mogelijkheden bij de FF naar mijn mening mag niet tornen aan de FF identiteit en zijn aanzicht weergave
Dat mag juist wel, iedeen mag toevoegen wat hij/zij wil (dat is pure democratie), en, je hoeft die extensie niet te installeren :)
Ik heb ergens gelezen over meer dan 420 extensie die mogelijk toepasselijk zijn op de FF en TB, genoeg ingrediënten dus voor een zouteloze soep
'zouteloze soep'? Ik zou juist zeggen: genoeg ingredienten om uit te kiezen, om de meest verrukkelijk denkbare soep te maken :D Maar je moet natuurlijk niet alle kruiden uit het keukenkastje bij elkaar gooien... Het gaat dus om de vrijheid/mogelijkheid van keuze. (En om een rijk gevuld keukenkastje om uit te kiezen).

Met vriendelijk groet,
Manuel
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Extensies

Bericht door Tiobie »

Beste Manuel,
Bedankt voor je reactie, Manuel eender als het beschikbaar aantal aan extensies en hun mogelijkheden zijn ook de meningen van de Mozfans hierover evenveel anders maar FF 1.5 voorziet in verbeteringen voor ieder Mozfan. RE: FF 1.0.7...Mozfans klagen nu ook over lekken in FF maar vergeten bij te vertellen de aantal keren dat ze zijn aangevallen door e.o.a. virus/spyware vanwege zo`n lek, zou wel niet te vergelijken zijn met de IE denk je niet. D`r zijn Mozfans en d`r zijn...[!^*:.x3]..., ik refereer hier namelijk naar jou link van daarnet Security.nl...,nogmaals bedankt voor je reactie en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Jacob,

"maar FF 1.5 voorziet in verbeteringen voor ieder Mozfan".

Dus we wachten rsutig de nieuwe Firefox af 8)

"maar vergeten bij te vertellen de aantal keren dat ze zijn aangevallen door e.o.a. virus/spyware vanwege zo`n lek, zou wel niet te vergelijken zijn met de IE denk je niet".

Ik ben het voor de volle 100% met je eens! Ik heb met Firefox, ondanks lekken, nog nooit een probleem gehad, en dat zou zeker anders zijn geweest wanneer ik MS IE gebruikt had.

"D`r zijn Mozfans en d`r zijn...[!^*:.x3]..., ik refereer hier namelijk naar jou link van daarnet Security.nl...,nogmaals bedankt voor je reactie en tot ziens".

:) Is bijzonder graag gedaan!

Met vriendelijke groet,
Manuel
Plaats reactie