Fadeaway

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Gentlemen,
Ik zit sinds kort met een zeer bijzonder probleem welke zich voordoet op mijn Pc scherm tw. het 'Fainting""of 'Fadeaway' van letters en cijfers. Met andere woorden, één caracter wordt nu gevormd door minder pixels als voorheen. In een ander voorbeeld voor het probleem, één caracter wordt nu als `t ware gevormd door 10 dots inplaats van 300 dots per/caracter zoals het moet, hoop ik..bij een printer, een beetje overdreven maar dit is mijn werkelijke ervaring nu met mijn Pc scherm. Websites scripts lijken ook een beetje verbleekt uit te zien maar doen `t in ieder geval beter dan bv. op de FF aanzicht. Kleuren komen alsnog heel goed duidelijk naar voren zowel bij FF als de websites dus hiermee geen kwestie. Schermresolutie staat op max. en is/was altijd zo ingesteld. Het heeft uitdrukkelijk te maken met e.o.a. instellingen ergens binnen windows os omdat het bij de IE hetzelfde liedje afspeelt. Misschien kunnen jullie mij een handje helpen met een goeie hint/link. Kim C. gaat finale spelen. tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Dag Jacob,

even kort: het is een Windows probleem. Is Windows kort geleden nog in 'Veilige Modus' opgestart? Zo ja, dan moet je eventueel weer even opnieuw het aantal kleuren op 'hoge kleuren' of 'ware kleuren' zetten.

Of zijn de kleuren niet raar? Ik dacht hieraan omdat je schreef: "Websites scripts lijken ook een beetje verbleekt uit te zien".

Is er 'iets' gebeurd waarna dit verschijnsel ontstond? (B.v. pc crash, of iets anders).

Kwam het heel plotseling (van het ene op het andere moment), of ging het geleidelijk. In het laatste geval denk ik zeker aan een beeldscherm dat het gaat begeven. In het eerste geval kunnen er meerdere oorzaken zijn, inclusief, maar niet uitsluitend dus, beeldscherm.

Verder weet ik het nu even niet meer, misschien nieuwe ideëen morgen/overmorgen.

Groeten, Manuel
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Als het Windows XP betreft, dan kun je het volgende proberen:
- Open Configuratiescherm > Systeem
- klik op tabblad Geavanceerd en klik daar op de eerste knop Instellingen
- helemaal onderaan in de lijst die je dan ziet staat "Zachte randen rond lettertypen weergeven" (oftewel: anti-aliasing)
Controleer even hoe dat bij jou staat ingesteld. Ik hoop dat dat al je probleem verhelpt.

Andere Windows-versies hebben ook wel zo'n instelling, maar die zit natuurlijk weer net op een andere plaats (ergens onder Configuratiescherm > Beeldscherm als ik me niet vergis).

Ook heeft Microsoft iets wat ze ClearType noemen (eigenlijk geleend van Apple: http://grc.com/ctwho.htm ): http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx
Om dat iets beter in te kunnen stellen is er het programmaatje ClearerType: http://www.versoworks.com/vw/?p=viewclearertype
Kijk eerst eens naar mijn eerste oplossing en als dat niet het gewenste resultaat biedt, dan kun je met ClearType gaan stoeien...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Heren,
Allereerst bedankt voor uw reacties, mijn probleem ligt volgens mij alleen bij scripts dus het geschrevene zoals 'Bladwijzers' in FF. Kleuren zien er nog goed uit, ik heb helaas geen vergelijking. De characters zien er meer grijs dan zwart uit. Ik heb WXP+SP2 home edition met Dell drives. Windows 'Veilige modus' ken ik niet, pixels staan max. op 1280x1024 en kleurkwaliteit op 32bits en nog windows thema 'Royale'. Volgens mij heb ik het probleem nadat ik het programma 'Sanfermin' van microsoft hebt gedeinstalleerd maar een systeemherstel naar 7 september heeft niets kunnen herstellen dus ik zit er nog steeds mee. Naar mijn gevoel ben ik het zo opeens opgemerkt dus na dat gedoe met Sanfermin. Het programma heb ik met behulp van 'Registry repair 1.45' verwijderd. Mijn Dell beeldscherm is vrij nieuw 7mnd oud en staat ingesteld op auto. Ik heb video`s bekeken en die doen het heel goed. Windows extra>internet opties>geavanceerd> 'JAVA' aan of uit gevinkt levert geen verschil op. Onder 'Prestatie' tabblad visiuele effecten staan er 4 keuzes, stond op 'door windows kiezen', auto alles aan gevinkt. Bij 'beste weergave' wordt ook auto alles aangevinkt en bij de twee anderen auto alles uitgevinkt en het is niks. Alleen wegvinken van 'Zachte randen rond lettertypen weergeven' levert ook niks op.
Ik ga nu de informatie/links ontvangen van de Heer Nirwana bekijken. Toch blijft `t voor mijn een heel vreemde zaak. Kan `t zijn of is het mogelijk dat er bij een 'Uninstall' delen bij een andere programma`s ook mee worden verwijderd???Ik heb dit een keertje al meegemaakt maar met 'Spyware' verwijdering door microsoft anti-spyware programma volgens mij is dit weer wat anders???Ik 'Uninstall' programma`s alleen bij een leeg staand bureaublad. Ik kan en mag verder alles op mijn Pc zoals voorheen. Bedankt voor de reacties en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Jacob,

even korte reactie in telgramstijl:

Ik heb me een ongeluk zitten zoeken op trefwoorden sanfermin+uninstall+problems+screen+fonts, helaas niks relevants gevonden, kreeg ook wel erg veel zoekresultaten.

Is dat 'Sanfermin' een screensaver?

Wat gebeurt er wanneer je het opnieuw installeert? Is het probleem dan ineens weg? Zo ja, dan weten we i.i.g. precies waar we moeten zoeken.

Heb je meer info ocer 't progamma?
Tiobie schreef:Kan `t zijn of is het mogelijk dat er bij een 'Uninstall' delen bij een andere programma`s ook mee worden verwijderd???
Ik heb daar nog nooit van gehoord, het kan wel zijn dat het progamma bij installatie een belangrijk windows bestand overschrijft, en bij de-installatie dat bestand weer netjes verwijderd, met resultaat dat wel een bestand van het systeem weg is! (M.a.w. dom geprogammerd dus).

Succes!

Groeten, Manuel
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Hi Manuel,
Het programma Sanfermin komt uit de microsoft lijst en geeft de browser een ander uiterlijk een beetje komisch/kinderachtig gedoe dus heb ik het gedeactiveerd en zolang opgeslagen en op de 7e september gedeinstalleerd. Maar nu moet ik ook bij vertelen dat ik ook de 'MozFF 1.4' uit puur nieuwsgierigheid hebt bekeken en daarna gedeinstalleerd dit geschiede ook op 7 september. Het probleem (fadeaway) is nu erger geworden door al dat aan/uit proberen van zowat alles en overal om het euveltje te verhelpen. Nu zijn d`r letters die vet uitzien en elkaar overlappen soms één of anders meer dan één letter die in één woord nu vet zijn. Ik gebruik liever het aanduiden met dik dan vet want de letters zijn licht van kleur dus meer grijs dan zwart. Een URL-hyperlink normaal bruinachtig op het forum ziet er verbleekt uit en het script heel dun. Ik heb ook overal zitten zoeken maar `t blijft lege handen maar ik geeft `t niet op. Indien je een Belg bent en een tennis liefhebber dan gefelisiteerd met de winst van Kim C op het Us open, de Belgische staat ontvangt 50% van het prijsgeld zonder een tennisracket in de hand te hebben gehad. Zo`n bedrijf eender als de 'staat' moet je thuis in de tuin hebben staan dan kan je elke dag wat van plukken. Bedankt voor je medewerking en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Hello Manuel,
Ik heb telefonisch een Pc docter gesproken eentje die meer gefocusseerd is in de hardware dan op de software en van deze mr. heb ik een paar tips mogen ontvangen weliswaar allemaal zeer te ingewikkeld voor mij. Ik heb na dit gesprek op eigen houtje de Intel Chipset 'Controller Apparaatbestuurprogramma' van Dell opnieuw uitgevoerd zonder eerst de oude te hebben gedeinstalleerd (zou niet weten hoe dat moet) en nu opeens ziet het script (font) er weer beter uit dan voorheen. Ik vind niet dat `t helemaal terug is bij de oude maar er zitten nu geen dikke (vet) letters meer bij en kan ik zonder gebruik van (Ctrl+[-] of [+] nu weer heel goed vooruit met het lezen. Mijn ervaring; een paar maanden geleden nadat de microsoft anti-spyware programma op mijn Pc 'spyware' heeft ondekt en gelokaliseerd heb ik aangeklikt voor verwijdering hiervan en 'so far so good' maar na deze actie kon ik de MozTB moeilijk aan de gang krijgen zo ook de microsoft works en misschien zijn nog meer programma`s beschadigd door deze actie spywareverwijdering. Volgens een Dell expert zou het beter zijn de windows opnieuw te installeren en dat bracht de oplossing op mijn Pc. Ik zat een hele tijd op het forum met het ondervonden probleem in MozTB. Ik hoop dat ik zo verder kan en dat de optie windows opnieuw installeren niet nodig zal zijn. Het Cleartype programma van 'versoworks.com' is voor mij nog wel een optie die ik ga uittesten. Ik wens je een prettige dag toe en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Hoi Jacob,

het probleem blijkt, na lezing van wat je schrijft, complexer dan het zich eerst liet aan zien. Mocht het niet voldoende op te lossen zijn, zodat je er weer op een normale mee kunt werken, dan lijkt mij een herinstallatie van Windows toch echt de enige optie, en mocht dat niet baten dan eerst alles van Windows wissen, en daarna een ècht nieuwe, brandschone installatie.

In beide gevallen dient er eerst uitgezocht te worden welke bestanden en mappen er veilig gesteld moeten worden, zodat die later terug gezet kunnen worden.

Als dit te ingewikkeld is, wat ik me heel goed voor kan stellen, begin er dan niet zelf aan, maar zorg dat iemand uit je omgeving die hier wel voldoende mee vertrouwd is de zaak oplost. Ken je niet zo iemand in je omgeving dan moet je toch echt de pc wegbrengen naar een computerzaak.

Je moet ze dan wel zeggen dat er belangrijke bestanden veilig gesteld moetn worden, en dat ze die, nadat Windows opnieuw geinstalleerd is ook weer terug moeten zetten.

Assisteren bij Windows installatie gaat helaas niet via dit forum, immers, je moet wel online kunnen zijn, en dat ben je niet wanneer Windows verwijderd is, misschien dat de pc dokter waar je over sprak telefonisch zou kunnen assisteren, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Tiobie schreef:Indien je een Belg bent en een tennis liefhebber dan gefelisiteerd met de winst van Kim C op het Us open.
Ik ben geen Belg, en ik heb helemaal niks met sport, maar bedank je toch voor je felicitatie!
Tiobie schreef:de Belgische staat ontvangt 50% van het prijsgeld zonder een tennisracket in de hand te hebben gehad. Zo`n bedrijf eender als de 'staat' moet je thuis in de tuin hebben staan dan kan je elke dag wat van plukken
Zo'n bedrijf zou ik inderdaad ook wel in m'n tuin willen hebben, ja.
Een tuin zou ik trouwens ook wel willen hebben, ik heb alleen maar een balconnetje = ;-)
Tiobie schreef:Bedankt voor je medewerking en tot ziens
Altijd graag gedaan.
Tiobie schreef:Ik wens je een prettige dag toe en tot ziens
Insgelijks, en veel succes! Als je mijn suggesties opvolgt, dan komt het vast goed.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Probeer het eens met de herinstallatie van de CD van je grafische kaart, en/of je installatie cd bij je LCD scherm (als je die hebt) die je bij je PC hebt gekregen. En kijk daarna eens op http://drivers.pagina.nl/ of je een update van je grafische kaart kan downloaden en installeren.

Herinstallatie moet je alleen in het uiterste geval doen. Ik raad het je af.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

aasgier, ik heb het idee dat het niet aan hardware ligt omdat de problemen zijn onstaan na installatie/de-installatie van allerhande software, maar niet nadat er iets is gedaan met stuurprogamma's voor de grafische kaart, daar heb ik niks over gelezen.

Bovendien, wanneer het aan de hardware, of aan de bij de hardware horende software zou liggen, dan zouden niet alleen letters er last van moeten hebben, maar het hele beeld, althans, dat is wel meest waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

dan zouden niet alleen letters er last van moeten hebben, maar het hele beeld
bij de letters valt het het meeste op!

Het kan juist gebeuren dat als je software verwijderd net een bestandje per ongeluk verwijderd.

Ik had pas geleden ongeveer hetzelfde probleem na heinstallatie LCD software en alles opnieuw instellen waren de lettertjes weer scherp.

Het is een beetje vergeten software je installeert het eenmaal , of is al geinstalleerd en je kijkt er nooit meer naar. Zou dit eerst proberen. Baat het niet schaden doet het ook niet.

Zelfde geldt voor de drivers voor je grafische kaart bijna niemand kijkt ooit of er updates zijn. Daar kan je veel winst behalen.

Windowsheinstalleren lijkt me in dit geval geen optie!
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

aasgier schreef:bij de letters valt het het meeste op!
Je had kort geleden een soortgelijk probleem, en drivers opnieuw installeren hielp. Okee, je hebt gelijk: baat het niet dan schaadt het zeker niet, en nog belangrijker: het zou kunnen helpen.

Maar m'n gevoel zegt me dat het toch op installatie van Windows uit zal draaien, al dan niet met behoud van bestaande Windows, maar ik kan het best mis hebben, hoor, tuurlijk!
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Jongens goedendag,
Ik heb inmiddels een Dell diagnostics Expess test op mijn Pc uitgevoerd en is het grafische gedeelte '32bit kleuren' goed bevonden. Ik heb een Dell cd resource met de 'device drivers en anderen programma`s d`r op zitten.
Ik heb ook de 'Cleartype' programma geinstalleerd maar behalve dat het contrast in het algemeen (bij de fonts) veel beter is geworden dan voorheen en het mij nu mogelijk maakt alles zeer duidelijk te kunnen waarnemen zit er toch een glans bij die het bij mij brillglas (leesbril) `t niet makelijk maakt.
Het beeldscherm was voorheen iets meer mats en had ik absoluut geen last van de hele dag turen naar het beelscherm maar nu met de Cleartype glans merkt je `t wel meteen dat `t anders is. Misschien moet ik hieraan wenen.
Ik kan het programma Cleartype nergens vinden op mijn Pc om het eventueel uit te schakelen of anders instellen, hier kunnen jullie mij misschien een handje helpen.
Ik heb ook het beeldscherm gediagnostiseerd en is het ook prima bevonden. Je kunt ook een Sympton Tree test uitvoeren maar dat kan heel lang duren.

Hoe moet dat?, drivers opnieuw installeren, hoe deinstalleer je de oude drivers-programma`s. Wat zijn LCD sftware??? Ik zal straks even moeten kijken op drivers.nl.
Ik ben in het verleden al twee maal bezig geweest met het opnieuw installeren van de windows os maar een feit is en blijft dat iedereen hulp nodig heeft je kan alleen niet alles onhouden, veel zin heb ik dus niet want met de herinstallatie van de WOS ben je zeker de gehele bezig.
Een Dell medewerker advieseerde mij een keertje de WOS om de drie maanden te herinstalleren.
Ik hoop spoedig weer wat van jullie te horen, bedankt nogmaals voor jullie inzet en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Jacob goedenavond,

Het gaat niet echt meer lukken om hier vandaag met voldoende aandacht op te reageren, ik doe m'n best om er morgen(avond) weer bij te zijn :)

Zou je een a.j.b. een screenshot (schermafbeelding) willen maken, en dan hier posten (uitleg over afbeeldingen plaatsen)?

Mogelijk helpt dat ons.

We blijven proberen :)

Groeten, Manuel
Gebruikersavatar
Tiobie
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 april 2005, 13:36
Locatie: nijmegen
    unknown unknown
Contacteer:

RE:Fadeaway

Bericht door Tiobie »

Hello Manuel,
D`r is geen haast bij, mijn Pc doet `t verder prima behalve de Cleartype glans. Een screenshot weet ik wel te maken maar posten gaat moeilijk, toch ga ik `t weer proberen kijken of `t mij dit keer wel lukt. Ik kan de oude situatie op het scherm moeilijk kunnen opstellen voor jou op het forum want die ben ik inmiddels al kwijt na al die veranderingen, dat begrijp je best wel. Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen dat hetgene wat je te zien zal krijgen in een screenshot op het forum wel de gewenste effect mee heeft. Ben reeds in middernachtlijke uren dit bericht voor het forum aan het opstellen dus ga ik hierna ook wat smurphen. Prettige dag, bedankt en tot ziens.
Met vriendelijke groet,
Jacob
jacob
Plaats reactie