Computer met Linux

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Computer met Linux

Bericht door U Black Emperor »

Weet iemand of t mogelijk is om een nieuwe computer te kopen waar standaard al Linux op geinstaleerd is
Wil graag een 2de computer waar linux op draait maar als je bv een Dell koopt heb je weer problemen dat Dell niet alle drivers ondersteunt
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Computer met Linux

Bericht door nirwana »

U Black Emperor schreef:Wil graag een 2de computer waar linux op draait maar als je bv een Dell koopt heb je weer problemen dat Dell niet alle drivers ondersteunt
Mijn Dell draait prima Ubuntu (Debian-based). Ik heb deze PC wel met Windows gekocht, maar de Linux-installatie verliep beter dan de Windows-herinstallatie. De eerste herkende bijna alles (alleen moest ik nog iets van de monitor instellen) en Windows herkende noch de videokaart, noch de netwerkkaart en noch de geluidskaart. Dan wordt het gebruik van de computer toch wat lastiger onder Windows. Pas een paar weken geleden heb ik ook voor Windows een audio-driver gevonden (na enkele pogingen met blauwe schermen enzo).

Je kunt misschien het beste een computer kopen waarvan de onderdelen voldoen aan de hardware-lijst van de Linux-distributie die je op het oog hebt. Ook kun je vaak wel een computer laten samenstellen/bouwen met de hardware die je zelf hebt uitgezocht. Dan weet je redelijk zeker dat jouw Linux-systeem daar straks goed op gaat draaien. Al moet ik zeggen dat ik daar bij aanschaf van deze PC niet direct op heb gelegd. Op hoop van zegen werkte in dit geval dus ook wel.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Kijk eens op de HCL. Dan kan je je al een beeld vormen welke hardware goed werkt met Linux.

Probeer geen té recente hardware te kopen. Kies bij voorkeur hardware (dan heb ik het vooral over randapparatuur) van meer dan één jaar oud.
bavel
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 februari 2005, 10:14
Locatie: Bavel, dus.
    unknown unknown

Bericht door bavel »

Dat betekent dus dat je geen nieuwe computer kunt kopen met Linux voorgeïnstalleerd? Of alleen een nieuwe computer die bestaat uit onderdelen van tenminste een jaar oud?
Misschien had de vraag van Topic Starter moeten luiden: is het iemand gelukt om ergens een nieuwe computer te kopen met Linux voorgeïnstalleerd?
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

thanx voor de antwoorden
denk dat de vraagstelling v bavel duidelijker is

@ Nirwana: welke geluidskaart heb je op je dell?

Heb ook een cd van ubuntu liggen, ga dat eens proberen
Heb vooral een probleem met mijn geluidskaart met linux, heb geen geluid
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

bavel schreef:Dat betekent dus dat je geen nieuwe computer kunt kopen met Linux voorgeïnstalleerd? Of alleen een nieuwe computer die bestaat uit onderdelen van tenminste een jaar oud?
Er zijn plaatsen waar je zo'n pc kan kopen, maar ik denk niet in België en Nederland. In China verkopen ze pc's met Linux voorgeïnstalleerd (maar daar ben jij natuurlijk niets mee).

Ik zeg trouwens niet dat de hardware automatisch meer dan een jaar oud moet zijn om te werken op Linux. Courant gebruikte hardware (denk bijvoorbeeld aan Logitech) is zo goed als altijd ondersteund. Het zijn vooral de meer exotische hardwaresoorten die soms niet ondersteund worden.
Misschien had de vraag van Topic Starter moeten luiden: is het iemand gelukt om ergens een nieuwe computer te kopen met Linux voorgeïnstalleerd?
Mij nog niet. Je kan wel een pc bestellen zonder een besturingssysteem. Dell doet er nogal moeilijk over om een pc te leveren zonder Windows (want zij hebben een akkoordje met MS).

Ik ben gewoon een computerwinkel binnengestapt en heb zelf m'n pc samengesteld en gezegd dat ze er geen besturingssysteem op moesten zetten (veel makkelijker voor hun natuurlijk). M'n pc kostte toen (twee jaar terug) zo'n 550 EUR en was voor die tijd heel recent. Het waren wel standaarditems die er in zaten (geen speciaal moederbord of zo).
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Wat je wel zou kunnen doen is een nvidia videokaart te overwegen. Die lui maken zelf namelijk drivers voor Linux en die werken lekker snel. Kant & klaar met Linux komt iig erg weinig voor, notoir voorbeeld is ook dat het erg lastig blijkt om laptops zonder OS te krijgen. Edoch, er staat in MS' eula dat je als je het er niet mee eens bent de software terug mag brengen voor je geld terug, dus ;) .

Wat ik wel heb gezien in Duitsland is dat ze laptops met Linux verkochten. Ik zal je m'n visie op de Duitse volksaard in dezen besparen, maar het idee leeft daar wat meer geloof ik :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Tjaard schreef:Edoch, er staat in MS' eula dat je als je het er niet mee eens bent de software terug mag brengen voor je geld terug, dus ;) .
Dat is waar, maar dan vraagt de computerwinkel in veel gevallen een extra kost, omdat ze het er terug moeten afhalen. Het is belachelijk, maar meestal is het zo. De grote verkopers (Dell e.a.) doen het moeilijkst hierover. Als je een gewone computerwinkel binnenstapt waar mensen werken die al iets over Linux kennen, dan krijg je het meestal wel gratis gedaan hoor...
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

heb ik Ubuntu geinstaleerd maar geen geluid
Kom er ook niet uit hoe dat werkende te krijgen

& weet iemand hoe je je bestanden kan bereiken in linux
Had een C + D partitie, op C Ubuntu gezet, op D staan bookmarks/muziek en zo
Maar waar kan ik die vinden
Beetje offtopic,sorry

& bedankt voor de antwoorden
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

U Black Emperor schreef:heb ik Ubuntu geinstaleerd maar geen geluid
Kom er ook niet uit hoe dat werkende te krijgen
Ben niet zeker hoe het bij Ubuntu zit, maar je moet eerst 'alsaconfig' uitvoeren om de volumes aan te passen. Daarna opslaan met 'alsactl store'.
& weet iemand hoe je je bestanden kan bereiken in linux
Had een C + D partitie, op C Ubuntu gezet, op D staan bookmarks/muziek en zo
Linux werkt niet met schijfbenamingen. Alles wordt onder de root (/) gemount. Waarschijnlijk staat je andere HD (of partitie) gemount onder /mnt/hda (en nog iets).

Het zou kunnen dat je de schijf/partitie nog met de hand moet mounten (maar dat zou me raar lijken voor Ubuntu).
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

"linux werkt niet met schijfbenamingen. Alles wordt onder de root (/) gemount. Waarschijnlijk staat je andere HD (of partitie) gemount onder /mnt/hda (en nog iets)."

/mnt is leeg en zegt dat er nog 15 Gb vrije ruimte is
Mijn andere partitie is 95 Gb duz dat kan niet kloppen
Waar ben ik aan begonnen :)
Thanx voor tha hulp
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Doe eens:

Code: Selecteer alles

cat /etc/fstab
op de command line en geef eens wat daar staat.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

Nevermind
Ubuntu verwijdert vd computer
Heb nu Fedora Core geinstaleerd, alle partities verwijdert, duz daz makkelijk
Alleen nog steeds geen geluid
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Doe eens lspci, misschien helpt dat je verder met wat voor module je nodig hebt voor je geluidskaart :) .

(De output is best groot, met shift+pgup/pgdown kun je in de buffer van een terminal scrollen, met lspci | less pijp je het door naar less; een programma waarmee je kunt bladeren door tekst met de cursortoetsen. Less verlaat je met een druk op q. Als je meer shellcommando's wilt weten moet je het maar zeggen, ik vind het zelf een handig ding, dat hoef jij niet te vinden natuurlijk ;) )
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

U Black Emperor schreef:@ Nirwana: welke geluidskaart heb je op je dell?
"SoundMAX Integrated Digital Audio". Oftewel, zit op m'n moederbord geintegreerd. Fabrikant: Analog Devices, Inc.

En Everest zegt "Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]". Beiden zullen ze wel gelijk hebben. Alleen kostte het me nogal wat moeite om hiervoor een passende Windows-driver te vinden. Uiteindelijk heb ik bij DELL op de support-site een geschikte driver kunnen downloaden :?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie