Klaagzang

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ml2mst
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 september 2005, 9:48
Locatie: Maastricht, NL
    unknown unknown
Contacteer:

Klaagzang

Bericht door ml2mst »

Hallo allemaal,

Deze boodschap is wellicht heel erg off topic, maar ik zou graag mede open standaard aanhangers willen uitnodigen om een (tijdelijke) discussie groep op te richten, zodat we ons eens lekker bij elkaar kunnen beklagen over bedrijfseigen gesloten standaarden en inferieure besturingssystemen.

Sinds 1983 sta ik voor iedere computer gebruiker in mijn omgeving klaar; het aantal keren dat ik mensen uit de shit heb geholpen, valt niet meer te tellen. Toen ik echter in 1998 op Linux over stapte; werd ik opeens met de nek aangekeken.

Mensen voelen zich geintimideerd en zijn beledigd dat ik niet meer in hun illegale Windows software ben geinteresseerd.

De mensen waar ik het over heb zijn ver gevorderde computer-freaks (Nerds?), ze zijn allemaal sysops van een of ander BBS geweest, hebben met MSX, MS-DOS en AmigaOS gewerkt en beschikken over programmeer-kennis in BASIC, Pascal en/of C. Duidelijk is, dat het niet om simpele eindgebruikertjes gaat...

Op een gegeven moment moesten we allemaal van MS-DOS naar Windows overstappen, want dat had Microsoft zo voor ons beslist. Toen ik in 1998 echter kennis maakte met Linux, was ik meteen diep onder de indruk en als Amiga gebruiker, voelde ik mij vrij snel thuis op de commandline, omdat de gebruikersomgeving van Bash vrijwel identiek is aan de Amiga Shell (niet te verwarren met de simpele CLI).

KDE stond toen nog in de kinderschoenen (geloof dat het toen een 1.x alpha was) en het crashte bij de vleet (maar ach, dat was ik toch al van Windows 95 gewend, dus niets nieuws onder de zon ;)

Maar op de command line voelde ik mij meteen thuis en door het volstrekt gestoorde aanbod aan GRATIS programmeer-tools, werd ik meteen smoor op Lnx.

Ik snap het dus nog steeds niet; we hebben het over zeer ervaren computer freaks, die ik hoogstpersoonlijk van 0 af aan heb opgeleid. Ze hebben altijd op mij vertrouwd, totdat ik over Linux en Open Standaarden begon te preken, want toen werden ze ineens bang voor me.... want Linux is moeilijk, Linux is nog lang niet klaar voor de desktop, de Mozilla en OpenOffice.org producten voldoen niet... o nee???

Bull!

Microsoft Windows is het beste besturingssysteem, je kan niet zonder...

Nog versere Bull!

Mag ik AUB een zakje om te braken?

Mijn stelling luidt dan ook: Mensen die verstand van computers hebben, walgen van Microsoft...

Hartelijke groeten,

Marti van Lin (alias de ML2MST)
Maastricht
Free MultiOS, een gratis Geeky CD-ROM, vol vrije, experimentele besturingssystemen en emulators.
http://www.uitwisselplatform.nl/projects/freemultios
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik denk dat enige nuancering je standpunt wel goed zal doen... De dingen die je noemt ben ikzelf ook zeer sceptisch over, maar als je het zo verwoordt als je nu doet ben ik bang dat niet veel mensen je serieus nemen en je eerder het tegenovergestelde effect bereikt.
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Het is een stelling, en die zijn soms duidelijker wanneer ze niet té genuanceerd zijn, denk ik.

Ik ben het met de stelling eens, al begrijp ik ook de mensen die met Microsoft doorgaan, met de juiste kennis is dat besturingssysteem ook wel veilig (genoeg) te krijgen, ikzelf wordt echter afgestoten door het betuttelende van MS, en de ondoorzichtigheid van alle instellingen en opties, en het feit dat er regelmatig weer een nieuwe versie van het OS is, niet omdat het beter zou zijn, maar omdat ze moeten blijven verkopen.

Je krijgt dan b.v. ook dat opties ineens op een totaal andere plek zitten als dat je gewend was, louter alleen om de mensen te doen laten geloven dat ze iets wèrkelijk nieuws hebben gekocht.

Affijn, er zijn gelukkig alternatieven, al houd ik het voorlopig nog even op mijn gestripte en getweakte Win98, maar na dat zal het toch echt een Linux worden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik denk ook wel dat het te maken heeft met drempelvrees. Heb ik zelf ook, het is toch een flinke stap om volledig op Linux over te gaan. Zelfs experts moeten dan van voor af aan beginnen en alles opnieuw leren, kan me voorstellen dat ze daar niet zo'n trek in hebben.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Daar zeg je wat. M'n huidige OS ken ik als m'n broekzak, maar wanneer ik eindelijk op Linux overstap zal ik toch flink tijd en moeite moeten investeren om het me eigen te maken, en wat ik nu heb is heel vertrouwd, dat geeft rust, en werkt prettig.
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Ik ken ook alle nadelen van MS. Maar voorlopig blijf ik toch lekker met XP werken. Een half jaar geleden heb ik even op het punt gestaan naar Linux over te stappen, maar er zaten en zitten zoveel nadelen aan voor mij op dit moment, dat ik het voorlopig niet doe. En ik ben niet dom wat betreft een computer. Toegegeven, ik ben ook geen expert, maar wel vaardiger dan de gemiddelde gebruiker. Een belangrijk bezwaar voor mij is bijvoorbeeld dat de grafische kwaliteit een stuk minder is. Misschien is dit een vrouwending. Maar dat is dan maar zo. Bovendien is een besturingssysteem voor mij een middel en geen doel en met mijn huidige besturingssysteem kan ik heel behoorlijk uit de voeten.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Was WXP maar gewoon een besturingssysteem...
Het is een 'totaaloplossing' en daar houd ik dan juist weer niet van. Daarom heb ik nu nog steeds W98, daar kun je tenminste nog zo ongeveer alles wat je niet bevalt gewoon (nou ja, gewoon...) verwijderen. Binnenkort ga ik op Linux over, omdat dat hele concept mij veel meer aanspreekt. Losstaande applicaties die je naar eigen goeddunken kunt installeren én ook weer verwijderen. Helaas zit ik d.m.v. bedrijfssoftware aan Windows vast, maar zeer binnenkort komt er een pc bij en die gaat op Linux draaien.
Maar de koudwatervrees is alleszins herkenbaar. :wink:
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Via het bittorrent netwerk stuitte ik op het programma XP-Lite.
Nadat ik dat programma heb geinstalleerd heb ik de bestandsbeveiliging kunnen uitzetten, outlook express kunnen verwijderen, de eeuwige lege map 'Xerox', windows movie maker, mssoap, netmeeting, paint, wordpad, de niet ter zake doende map 'frontpage', windows messenger, etc en etc allemaal kunnen verwijderen. Er blijft geen dll meer achter op je systeem.
Het is wellicht niet geschikt en bekend voor een gemiddelde pc gebruiker, maar met dat programma kun je uit windows xp alles er uitslopen wat je maar wilt. Bovendien kun je bij elke aktie die je uitvoert, kijken naar de consequenties voor het verwijderen van een bepaald onderdeel. Ik kan niet meer zonder en koester het zeer!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Frederik schreef:Ik kan niet meer zonder en koester het zeer!
En daarom heb je inmiddels netjes 39, 95 dollar overgemaakt naar de maker van het programma.

Of anders een donatie aan Bittorrent gedaan: http://www.bittorrent.com/donate.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

niet naar de maker, wel naar bittorrent 8)
Plaats reactie