Linux voor beginners :) Adri & Manuel

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Linux voor beginners :) Adri & Manuel

Bericht door Manuel »

Adri had het topic Linux voor beginners gestart in MozBrowser Forum Index -> Open source software.

Ik dacht dat de Vergaarbak mogelijk wat meer gelezen wordt.

We willen echt héél graag advies over de juiste keuze voor één of andere Linux distributie (of misschien wel FreeBSD). Help ons a.j.b met onze eerste stapjes op het Linux/Unix pad.

(En we hebben nog veel meer vragen...) :)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Livre n° 16 al gelezen? Daarin staat een heel artikel over hoe met Linux te beginnen... Als je de moeite niet wilt doen om je aan te loggen, vind je ook een tekstversie op mijn site (die van Livre is wel mooier afgewerkt natuurlijk).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik had 'm wel al gelezen, maar misschien was ik toen te druk met andere dingen. Ik heb 'm opnieuw gedownload, en hij staat nu op m'n desktop, bedankt!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ook nog maar eens gelezen.
En de laatste TUX ook (ook altijd interessant).

Kom later nog hierop terug. :)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Even een simpele vraag: wat ga je met je machine doen en wat wil je nog eens gaan doen?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Op die nieuwe komt Windows XP (Lite :wink: ), omdat ik nu eenmaal Windows nodig heb voor bedrijfssoftware (of het moet zijn dat ik die software onder Wine aan de gang krijg -maar dat zal wel niet-, dan gaat WXP er meteen af :P ).

Op de huidige (PIII) komt dan Linux. Dat wordt dan zo'n beetje mijn 'speelcomputer' (ook voor de kinderen trouwens), zoals het nu is (W98), is het toch vrij riskant, ik heb al mijn bedrijfsgegevens op deze pc, boekhouding etc. en als de kinderen spelletjes willen doen, doen ze dat ook hierop. Dat wil ik niet, m.n. omdat (zelfs met goede back-ups) het een beetje vragen om problemen is, bovendien functioneert deze pc niet meer zoals het hoort. Steeds meer hard- en software-problemen , dus een volledige systeem-herinstallatie is een kwestie van tijd. En dan heb je toch maar een ruim 4 jaar oude pc met W98, waar tegenwoordig steeds minder software voor te vinden is. Wat ik ermee wil is internetten, mailen, beetje tekstverwerken (wel compatibel met Word/Office, daar kom je niet onderuit), pdf's bekijken, muziek beluisteren en filmpjes kijken, een all-round mediaspeler dus.
Verder -voorlopig- eigenlijk niet zoveel.
Ben gauw tevreden. :)

Oh ja, als de voortekenen niet bedriegen zal ik binnenkort mee gaan werken aan het bouwen van een website voor mijn branche-organisatie. Maar dan kom je met Nvu ook al een heel eind, denk ik.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

heb zelf ook met de gedachte gespeeld om linux te gaan gebruiken, maar bedacht me dat ik niet echt weet wat nou het voordeel is van linux boven windows...
ja het is gratis en open source, maar verder? ik moet natuurlijk wel echt een reden hebben om van xp te willen overstappen.. en dat is niet omdat het gratis is, ik heb hem namelijk al...
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Geen virussen, geen spyware, 1x installeren en nooit weer hoeven, geen fragmentatie op je schijf, meer keuze uit window managers die een stuk handiger werken dan de GUI van windows, een krachtige command line.

Dat schud ik zo even uit m'n mouw :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat me het afgelopen half jaar steeds meer aan Windows tegen is gaan staan is de manier waarop allles met alles op een krankzinnige manier verweven is. Probeer maar eens MS-software te verwijderen, het levert je altijd een hoop gelazer op. In het gunstigste geval blijven er nog een zooitje registersleutels achter, in het beroerdste geval kun je diverse andere applicaties niet meer aan de gang krijgen... Daar erger ik me steeds meer aan, ik kan me best voorstellen dat MS bij hun WXP een hoop programma's standaard bijleveren, maar waarom mag je dat niet gewoon verwijderen, als het je niet past, of gewoon omdat je een beter alternatief gevonden hebt? Dat betuttelende, tevens dogmatische en sektarische stuit bij mij op steeds meer weerstand.
Ik maak zelf wel uit wat er op m'n pc draait. Althans, dat zou zo moeten zijn...
't Is dus ook een beetje een principekwestie. :)
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Hmm, je noemt wel wat, het register en de dll-hel zijn 2 dingen die ook bij normaal gebruik enerzijds de levensduur van een windowsinstallatie beperken en anderzijds tijdens die levensduur windows steeds trager maken. Linux heeft geen register maar een bende door mensen leesbare scripts in /etc die zelfs als je het vreselijk verkloot zou hebben te repareren is. Veel dingen in Linux zijn trouwens gewoon tekstfiles, dat maakt het backuppen van instellingen en je hele systeem ook een peuleschil. Je kunt een systeem gewoon file voor file kopieren en na het installeren van de bootloader werkt het gewoon weer; iets dat je met windows nooit zal lukken. Veel mensen die Linux draaien doen met gemak 6 jaar of langer met dezelfde installatie (ik toevallig niet omdat ik deze athlon-64 iets van 9 maanden heb, dat gaat dus moeilijk. Maar toen ik nog 32-bits-spul had was het overzetten van een installatie een eitje, het enige wat ik moest doen was opnieuw een kernel bakken voor de andere hardware).

Verder onderhouden veel distro's zelf een enorme collectie software om zoveel mogelijk garantie te kunnen bieden dat al deze software samen ook echt werkt. Natuurlijk staat het je vrij om van externe bronnen dingen te halen en te installeren, maar het is zelden nodig. Voordeel ervan is ook dat er best ingrijpende systeemupdates kunnen zijn (glibc ofzo, de meest belangrijke library die er is ;) ) en dat, omdat er een centrale partij is die alles bijhoudt, ervoor gezorgd wordt dat alle software uit de collectie goed blijft werken na zo'n update. Je kunt dus direct profiteren van nieuwe ontwikkelingen en de distroboer zorgt ervoor dat alles goed blijft samenwerken. Doet dat het niet, dan kun je ze er uiteraard op aanspreken.

Wat ik bij debian verder ook erg lekker vind is dat de installatie van packages online gaat. Nooit gepruts met cd's, nooit surfen naar download.com in de hoop dat het er is, maar gewoon uit de collectie zoeken, even downloaden en klaar. Idem voor updates, die dus voor alle vernieuwde software tegelijk uitgevoerd worden. En er zijn altijd behoorlijk veel updates, elke dag wel iets, geeft ook aan dat er serieus aan gewerkt wordt ;) .

Ziedaar, weer een groot voordeel dat ik helemaal vergeten was omdat ik het zo normaal vind ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Voor dat ik met linux ga starten,en ik zit nog te twijfelen tussen ubuntu of vedora om mee te starten.En ik weet het deze twee zijn voor beginners,want ja het is klik en klaar,want ja we zijn toch nog een beetje windows gewend :lol: moeten jullie mij is een ding uitleggen waar ik weinig over lees(de veiligheid) je maakt mij niet wijs dat linux niet kwetsbaar is voor de buitenwereld.Ik neem aan dat je ook een goede virusscanner nodig hebt en die firewall die er bij zit werkt toch niet zo als die van windows :? graag een reactie hier op!

Welke programma's gebruiken jullie!

Ik gebruik het liefste freeware met linux als uitdaging hebben jullie suggesties!

met vriendelijke groet rappie pappie! :D
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 5 februari 2006, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Want,ik heb de live cd van knoppix gebruikt om te kijken of mijn computer wel compatibel is en daar bij ben ik met linux ook internet opgeweest om te proberen.Maar ik denk dat ik toch een enige vorm van spyware of andere rotzooi ben opgelopen want ik kwam erachter dat toen ik knoppix verwijderd had en ik windows weer gebruikte dat na enige tijd mijn computer uitsloeg zonder reden!



met vriendelijke groet rappie pappie! :oops:
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

rappie pappie schreef:toen ik knoppix verwijderd had
Een live cd verwijderen?
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Ja,als je klaar bent met kijken uit je cd rom lade! na het afsluiten :roll:
Afbeelding
Zaffo
Berichten: 257
Lid geworden op: 6 juni 2005, 15:17
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Zaffo »

Oh, zo verwijderen. :)

Ik ben ook nog maar een beginner in de linux wereld, maar het is ten eerste al veiliger omdat het minder gebruikt wordt en daardoor worden er minder virussen/adware/spyware/... dingen voor geschreven. Als je een virusscanner nodig zou hebben zal die toch wel meegeleverd worden op de cd/dvd die je download of besteld.
Plaats reactie