Linux voor beginners :) Adri & Manuel

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Gebruik je ook linux,welke gebruik jij en wat zijn je ervaringen ermee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rappie pappie schreef:Want,ik heb de live cd van knoppix gebruikt om te kijken of mijn computer wel compatibel is en daar bij ben ik met linux ook internet opgeweest om te proberen.Maar ik denk dat ik toch een enige vorm van spyware of andere rotzooi ben opgelopen want ik kwam erachter dat toen ik knoppix verwijderd had en ik windows weer gebruikte dat na enige tijd mijn computer uitsloeg zonder reden!
Het lijkt me buitengewoon sterk dat je via een live-cd spyware op kunt lopen... Die schrijft nl. niet naar de harde schijf en ook cookies e.d. onthoudt ie echt niet, ja voor die ene sessie.
Om op je andere vragen te reageren: ik heb zelf geen anti-virusprogramma, geen anti-spyware en geen pc-cleaner.Ik weet niet eens of die er wel zijn voor Linux. Anti-virusproramma's wel, maar die worden (zover ik weet) door normale gebruikers eigenlijk zelden geïnstalleerd, da's vooral voor servers waar weer Windows-machines aanhangen.
Heb vorige week een firewall geïnstalleerd (Guarddog), had er niet zo'n haast mee want ik zit achter een router met ingebouwde (hardware)firewall. Op mijn -nieuwe- Windows-pc heb ik er toen wel gelijk eentje gezet, en meteen een anti-virusprogramma, een veilige browser, een veilig e-mailprogramma, een anti-spywareprogramma en een pc-cleaner. Om even het verschil aan te geven.;)

Het punt is dat je zonder rootrechten nogal gauw uitgeïnstalleerd bent op Linux, vandaar dat het veel veiliger is. Mocht je wat voor troep dan ook op je pc binnenkrijgen, dan is dat in je home-directory. Die kun je altijd verwijderen en een nieuwe aanmaken, het verspreidt zich van daaruit niet naar de rest van je systeem. Bovendien wordt al dat spul niet of nauwelijks voor Linux geschreven, want da's helemaal niet interessant.
Ten eerste omdat de schade altijd beperkt is.
Ten tweede omdat de doelgroep klein is.
Dus een beetje fröbelaar gaat geen rommel maken voor Linux, maar voor WXP, da's veel 'leuker' en 'efficiënter' (kosten/baten-analyse ;)).
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Dat is kort maar krachtig! maar met het zomaar afsluiten van mijn computer ik zal het even corrigeren( HET KWAM NIET DOOR DE LIVE CD OF LINUX)
door dat mijn computer afsloeg kwam door mijn temparatuur had even in de bios gekeken liep een beetje op en sloeg weer af.Ben weer eens goed aan het stoffen gegaan geen problemen meer.Ik ben blij je bericht te lezen dat maakt de keus om over te stappen steeds makkelijker.mijn keus ligt eigenlijk wel bij vedora denk ik.maar ga er eerst wel een poosje mee werken.want ben erachter naar rond gevraagd te hebben en op het linux forum wat rond te vragen dat je er zelf achter moet komen wat jij het fijnste vind.Ik denk ook dat ik maar eens naar een linux meeting ga of een paar boeken erover ga lezen,maar het belangrijkste voor we gaan starten een leuke tweede computer. :D

Met vriendelijke groet rappie pappie!
Afbeelding
Plaats reactie