letterype in frontpage

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
djonnn
    unknown unknown

letterype in frontpage

Bericht door djonnn »

Geachte,

Hopelijk kan U mij helpen met het volgende.

Ik heb een persoonlijke website gemaakt en na mijn 10de poging moet ik zeggen dat ik er heel tevreden van was.
Tenminste tot ik het wilde tonen aan een vriend.
Ik heb de lettertypes FlamencoD, Tecnical en VanDijk gebruikt als "Eyecatcher" natuurlijk is de meeste tekst in Arial.

Het probleem is het volgende:

Mijn vriend heeft deze lettertypes niet op zn pc en dus "kiest" zijn pc een lettertype die er op trekt!
Dit geeft een héél ander beeld en mijn site trekt op niets meer!

Bestaat de mogelijkheid om die "speciale" lettertypes in te pakken in mijn site?
Zo kan ik er van uit gaan dat mijn site ook zal gezien worden zoals ik hem gemaakt heb.

Dank bij voorbaat

johny Cuffez
djonnn@telenet.be
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Als ik eerst lettertypes moet downloaden en installeren (!)om iemands website te kunnen zien dan doe ik dat zeker niet.
Brrrr!
Zou jij dat doen dan?
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Je kan die tekst natuurlijk wel als afbeelding invoegen
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: letterype in frontpage

Bericht door ByteWarrior »

djonnn schreef:Ik heb de lettertypes FlamencoD, Tecnical en VanDijk gebruikt als "Eyecatcher" natuurlijk is de meeste tekst in Arial.
Het is niet aan te raden zo'n exotische lettertypen te gebruiken op een website. Je vriend moet dan immers net dezelfde lettertypen geïnstalleerd hebben, en die kans is zeer klein.

Het beste wat je kan doen is een standaardlettertype gebruiken (Arial, Times, Helvetica, Verdana, ...). Deze lettertypen zijn op elke pc aanwezig en zo ziet je website er overal hetzelfde uit.

Een andere optie is een afbeelding maken van de tekst in kwestie. Houdt er dan wel rekening mee dat de surfer niet meer kan kopiëren/plakken en dat het langer duurt eer je website inlaadt.

Je kan ook meerdere lettertypen ingeven (gescheiden door een komma). Als het eerste lettertype dan niet gevonden wordt op de pc van de surfer, wordt het tweede gebruikt, dan het derde, etc.

PS. Heb je misschien ook een link?
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: letterype in frontpage

Bericht door Z_God »

ByteWarrior schreef:Een andere optie is een afbeelding maken van de tekst in kwestie. Houdt er dan wel rekening mee dat de surfer niet meer kan kopiëren/plakken en dat het langer duurt eer je website inlaadt.
Voor blinden is het echt waardeloos als je de tekst dan niet ook bij alt invult.

Veel mensen hebben ook niet genoeg rechten om fonts te kunnen installeren. Ik denk dat je inderdaad toch maar de standaard fonts moet gebruiken :(
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: letterype in frontpage

Bericht door ByteWarrior »

Z_God schreef:
ByteWarrior schreef:Een andere optie is een afbeelding maken van de tekst in kwestie. Houdt er dan wel rekening mee dat de surfer niet meer kan kopiëren/plakken en dat het langer duurt eer je website inlaadt.
Voor blinden is het echt waardeloos als je de tekst dan niet ook bij alt invult.
Ik heb het hier enkel over titels, niet over volledige alinea's tekst...
Er bestaan trouwens prachtige (php)scripts die een titel omzetten naar een afbeelding in een bepaald lettertype, mét de titel ook in de alt-tekst.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ja, het is mogelijk om lettertypen in je website te embedden, maar zoals anderen ook al aangaven: dat wil je niet. De techniek waarover ik wel eens heb gelezen is van - je raadt het al - Microsoft en heet iets als Windows Font Embedding ofzo.

Het idee is dat als de pagina wordt opgevraagd de lettertypes inderdaad worden geinstalleerd op de PC. Maar uiteraard werkt dat alleen in IE. En dat is niet echt aan te bevelen. Stel dat iedereen dat gaat doen... Dan heb je straks een hele bak lettertypes alleen maar om webpagina's te kunnen bekijken in dat speciale lettertype dat de maker op dat moment wel leuk vond.
Straks komt er nog een of andere lolbroek die willekeurig een lettertype selecteert uit een aantal die hij wel leuk vindt. En de browser maar steeds een ander lettertype installeren.

Mozilla is er juist om dergelijke ongein te beperken. Een gebruiker zit niet te wachten op webpagina's die spontaan nieuwe vensters openen, speciale software installeren of vinden dat er eerst een dialoogvenster op moet komen als de site wordt ingeladen of juist wordt afgesloten. De websurfer wil bij voorkeur gewoon rustig over het web surfen. En dat is er bij Internet Explorer niet echt meer bij met al die popups en andere ellende.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie