Mozilla Gebruikersgroep?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Mozilla Gebruikersgroep?

Bericht door frits »

Zo'n anderhalf jaar geleden, oktober 2004, heeft er op MozBrowser een poll gestaan over de eventuele wenselijkheid van een Mozilla Gebruikersgroep. Alhoewel een merendeel van de reageerders toentertijd voorstander was van een dergelijke gebruikersgroep, is er verder niets mee gedaan.

In de afgelopen 1,5 jaar is er veel gebeurd, ook met Mozilla. Programma's als Firefox en Thunderbird worden als volwaardig beschouwd en een groot aantal gebruikers heeft inmiddels de overstap gemaakt. Toch denk ik dat er nog veel (meer) te bereiken is (met name op publicitair gebied en ook op het gebied van ondersteuning). Vandaar mijn pleidooi voor het opzetten van een Mozilla Gebruikersgroep, die met name actief moet zijn in Nederland en België. Mijns inziens heeft zoiets alleen kans van slagen, als er een organisatie is waar je op terug kunt vallen. Bijvoorbeeld in de vorm van een stichting.

Graag je mening hierover.
Laatst gewijzigd door frits op 5 september 2006, 5:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Stichting oprichten vind ik wel een goed plan. Bij de actie van steunfirefox.nl hebben we wel gemerkt dat sommige zaken makkelijker te regelen zijn als er een stichting achter zit. (giro/bankrekeningnummer, vrijstelling BTW, gebruik logo's enz.). Ook wekt het meer vertrouwen. (bij bv donateurs) en publicitair kan je waarschijnlijk meer bereiken.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

klinkt interessant, maar ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen, wat zou zo'n gebruikersgroep kunnen doen?.... conferenties organiseren oid?
Kun je aangeven waaraan jij denkt bij een gebruikersgroep?

ik kan me goed voorstellen dat een vastere structuur dan alleen een website wel handig kan zijn, lijkt me een goed idee!

wie is op dit moment bijvoorbeeld eigenlijk de eigenaar van www.mozbrowser.nl, wie betaald de hostingskosten?, zou een gebruikersgroep dat dan moeten/kunnen regelen?
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Een gebruikersgroep zou onder meer het aanspreekpunt (voor media, sponsors én gebruikers) binnen Nederland en België moeten zijn met betrekking tot Mozilla-gerelateerde zaken. Als gebruikersgroep zou je bijvoorbeeld aanwezig kunnen zijn op beurzen (LinuxWorld bijvoorbeeld), zodat je mogelijk nog meer mensen bereikt om de overstap naar Mozilla-programma's te maken. Je zou als gebruikersgroep ook zelf activiteiten/evenementen kunnen organiseren (of in samenwerking met andere partijen uit de wereld van de open source), ook weer met als doel om de kracht van open source software in het algemeen en Mozilla-programma's in het bijzonder, onder de aandacht van de internetgebruiker te brengen. Nu blijft dat (promotie en ondersteuning) veelal beperkt tot huis-tuin-en-keukenadviezen. Niets mis mee, maar ik denk dat het ook op een andere, meer gestructureerde, manier zou kunnen.

Wat betreft MozBrowser: dat is in september 2003 door Martijn Weisbeek en mij opgezet en namens MozBrowser heb ik de domeinnaam geregistreerd. Al vrijwel vanaf het begin wordt MozBrowser verder mogelijk gemaakt door Net Ground uit Rijswijk.

Nogmaals: de reden van mijn post is enkel om te peilen of er belangstelling is voor een dergelijke gebruikersgroep.

Frits de Jong
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

lijkt me een goed plan... promo en pr meer coordineren en ondersteunen kan FF alleen maar goed doen denk ik!
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik heb bij Mozilla Europe eens een rondvraag gedaan.

1. Voordelen
being a legal entity it is easier to collect donations, to talk to government officials and company representatives. It looks more professional than an ordinary group of users without any organisational
background.

2. Nadelen
administrative overhead, bookkeeping, annual reports etc.

Wat met trademarks, copyrights etc
Authorities will not register your organisation, if you choose a trademarked name. So if you choose a name - let's say - Mozilla Netherland Foundation, you will probably fail to register that without a written permission from the owner of the trademark.


Dit antwoord kwam van het Mozilla Europe lid van Hongarije. Daar hebben ze blijkbaar hetzelfde gedaan, maar groeperen ze niet enkel Mozilla-gerelateerde zaken, maar ook de OpenOffice.org-gemeenschap.

Ik heb ook al eens verdergevraagd of Mozilla Corp/EU toestemming zouden geven om het trademark te laten gebruiken, maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik heb Ben ook gemeld net (via mail) dat ik de idee van een Mozilla Gebruikersgroep in een lade heb gestopt en het er de komende jaren niet meer uit zal halen. Wel jammer, want ik denk dat de ondersteuning en promotie van Mozilla-software zo gedoemd is om te blijven hangen in het huis-tuin-en-keuken segment.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Nog even ter opvolging...
frits schreef:Ik heb Ben ook gemeld net (via mail) dat ik de idee van een Mozilla Gebruikersgroep in een lade heb gestopt en het er de komende jaren niet meer uit zal halen. Wel jammer, want ik denk dat de ondersteuning en promotie van Mozilla-software zo gedoemd is om te blijven hangen in het huis-tuin-en-keuken segment.
Ondertussen heb ik ook een ietwat meer officiële verklaring van MozEU via de mailinglijst.

Tristan Nitot zei me dat er ook zo'n Frans initiatief is: Geckozone.org

Wat betreft de nadelen:
1 - Confusion about who is representing the Mozilla project to the
public in general and the press in particular.
2 - Revenue stream (which is less of an issue now, of course). If
someone is willing to give money to the Mozilla project, will he/she
give to Mozilla Foundation or the local organization?

Related to item #2, I have to say that now that Mozilla is a huge brand,
we need to acknowledge that there are many people ready to use it
illegally in order to make money. We have seen quite a few sites, for
example, that "offer Firefox as a free download" but still ask for your
credit card number (and charge it). Or ask that you call high-price
phone number.
Van hun kant kan ik deze reactie eigenlijk wel begrijpen. Ze moedigen lokale initiatieven aan (zolang dit hen niet schaadt), maar het is natuurlijk de bedoeling dat Mozilla Europe het contactpunt blijft, zodat de gebruikers niet in de war raken. Vandaar ook de restrictieve trademarks.

Er zijn uit de conversatie op de Moz EU mailinglist ook items aangehaald die beter zouden kunnen op het Moz EU vlak, vooral dan wat betreft de duidelijkheid op de website (mbt tot hun positionering en doel). Daar zal dus ook nog aan gewerkt moeten worden.
frits
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 september 2003, 9:29
    unknown unknown

Bericht door frits »

Ik blijf van mening dat Mozilla Europe een te groot en te log apparaat (is geworden) om in te gaan en in te spelen op de wensen van met name de gebruikers (en de media) in Nederland en België. Mijns inziens had daar een gebruikersgroep goede dingen kunnen doen, maar nogmaals: de reactie van Mozilla is duidelijk.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Wat doet Mozilla Europa eigenlijk.???????????? Ik hoor of zie nooit iets van ze. :evil: :twisted:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Laat ik me ook eens in deze discussie mengen.

Dat er een duidelijke Nederlandse (en ook een Belgische / Vlaamse ?) afvaardiging voor Mozilla moet komen moet komen is me wel duidelijk. Welke vorm daar het beste voor is, zou ik nog niet weten.

Je kunt wel andere opensource software erbij gaan betrekken, maar waar leg je dan de grens ? In Nederland is er de Verening OpenSource Nederland (VOSN) die nu opgaat in Holland Open. Dat platform is volgens mij vooral voor bedrijven, maar er zijn ook andere initiatieven om opensoruce software bij particuliere gebruikers te promoten (zoals LOSC).
Het is niet onze bedoeling om gras voor de voeten van het OpenOffice-NL project weg te maaien. Wel kan een Nederlandse Mozilla-organisatie met andere organisaties samenwerken op allerlei terreinen waar het promotie betreft.

Over trademarks enzo:
zolang er geen misbruik van de trademarks van de Mozilla-organisatie gemaakt wordt, zie ik het probleem niet. We kunnen vanuit landelijk perspectief juist beter het misbruik detecteren en daarop vervolgens actie ondernemen.
Mozilla zou aan een regionale afvaardiging het gebruiksrecht van officiele logo's e.d. kunnen geven. Op dit moment geeft de Amerikaanse Mozilla-organisatie dit gebruiksrecht aan Mozilla Europe en Mozilla Japan en die organisaties kunnen het weer doorgeven aan landelijke organisaties. In die landelijke organisaties heb je dan een aanspreekpunt die een aanspreekpunt bij Mozilla Europe zou moeten hebben (zonder dat dit tot bureaucratische rompslomp leidt, want daar zit niemand op te wachten).

Vergelijk het met de Europese Unie: niemand in Nederland (of Belgie) heeft daar direct mee te maken, maar toch komen veel regels uit Europa en worden die door elk land op zich vertaald naar landelijke wetgeving. En de landelijke partijen hebben weer een lokale afvaardiging.

Op dit moment hebben we te weinig aan Mozilla Europe (ondanks alle ongetwijfeld goede bedoelingen). Mozilla Europe is op dit moment niet meer dan een website waar je info kunt vinden over Mozilla. Verder merken we feitelijk niets van het bestaan van die organisatie.
Je kunt ook niet vanuit Parijs bepalen hoe je het beste Mozilla in alle Europese landen aan de man/vrouw kunt brengen. Wel kun je mogelijkheden scheppen die de lokale organisaties verder kunnen helpen in hun eigen acties ter promotie van Mozilla. Er zou dus per Europees land een organisatie moeten worden aangewezen die als aanspreekpunt dient en met die organisaties moet dan overlegd worden hoe Mozilla het beste gepromoot kan worden.
Elk zichzelf respecterend land heeft immers wel een lokale Mozilla-gemeenschap:
www.mozilla.org/community/intl/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie