Blauw in plaats van zwart

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Samuël
    unknown unknown

Blauw in plaats van zwart

Bericht door Samuël »

Ik merkte op mijn laptop dat vele bestandsnamen in het blauw staan. Nu weet ik wel dat Windows soms kuren heeft, maar is dit goed of slecht?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Kun je dat even verduidelijken (screenschot?). Het begrip bestandsnamen is voor meerdere uitleg vatbaar.
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Blauwe bestanden zijn systeembestanden als ik me niet vergis.
Je hebt ook groen (door de gebruiker beveiligd). En misschien nog wel meer :)

En je kunt het eventueel uitzetten als je wil. In verkenner > Extra > Mapopties > Weergave > Beveiligde bestuuringssysteembestanden verbergen.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Even verduidelijken. Ik merk in heel veel mappen dat de bestandsnamen nu in het blauw staan. Wat ik bedoel met bestandsnamen? Letterlijk dat. Gewoon namen van bestanden. Het betreft hier systeembestanden én eigen bestanden. Daarom dat ik het niet begrijp. De massale verandering begon nadat ik schijfopruiming deed via het ingebouwde menu. Álle bestanden staan ten allen tijde ingesteld op zichtbaar maken. Moet ik alles herinstalleren of kan het ook anders opgelost worden? Een schermafbeelding kan niet. Ligt aan mijn laptop. Herstellen selecteren biedt geen oplossing.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Blauw betekent enkel dat de bestanden gecomprimeerd zijn. Oftewel: ingepakt om schijfruimte te besparen. Dit is een extra mogelijkheid van het NTFS-bestandssysteem. Je kunt in de eigenschappen van de schijf bekijken of "Station comprimeren om ruimte te besparen" is ingeschakeld. De blauwe kleur geeft aan of een bestand wel/niet gecomprimeerd is. Als je dat niet perse hoeft te weten dan zet je dat uit via Extra > Mapopties > Weergave en dan "Gecodeerde of gecomprimeerde NTFS-bestanden in een andere kleur weergeven". Het zou dus ook nog kunnen dat het bestand 'gecodeerd' (versleuteld ?) is. Maar bij mij is die optie uitgeschakeld, dus daarvoor zul je blijkbaar meer moeite moeten doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Ohja, dat was het. Excuus voor de verkeerde info.
Plaats reactie