JAR

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

JAR

Bericht door Ria »

Soms heb ik weleens de neiging om een XPI-extensie open te maken om te kijken wat erin zit. Vaak bevat het een JAR-bestandje wat je kan ontzippen, waarna er een XUL in zit wat je vervolgens met een teksteditor kan openen.
Ik zou daar dan wel iets in willen veranderen om te kijken wat dat doet. Maar helaas heeft dat niet veel zin, want ik krijg die bestandjes niet meer terug in JAR.
Geen enkele ZIP-tool die dat doet.
Hoe kan dat, op een eenvoudige manier?
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Ik doe dat soort dingen altijd met WinRar... (zie www.rarsoft.com)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Daar had ik al gekeken (en hééél veel andere ziptooltjes :) ), maar nergens staat expliciet bij dat bestandjes kunnen worden samengevoegd in JAR formaat (wel uitgepakt maar niet ingepakt).
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Bestaat er niet iets gratis'?
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik dacht dat de *.jar bestanden bij Mozilla met ZIP gecomprimeerd waren.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Z_God schreef:Ik dacht dat de *.jar bestanden bij Mozilla met ZIP gecomprimeerd waren.
Ehhh, dan zouden ze toch ZIP heten :?:
Het wordt steeds duisterder, haha :) :)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ria schreef:
Z_God schreef:Ik dacht dat de *.jar bestanden bij Mozilla met ZIP gecomprimeerd waren.
Ehhh, dan zouden ze toch ZIP heten :?:
Het wordt steeds duisterder, haha :) :)
Hoe dat zit weet ik ook niet precies. ByteWarrior zei ook zoiets in een andere topic dat met jar te maken had.

Maar een (open source) oplossing voor jou zou 7zip kunnen zijn. Je kunt daar gewoon files bewerken en ze worden gelijk teruggezet. Werkt voor mij goed. Als Zipprogramma om dingen in te pakken vind ik het niet lekker werken, maar voor zulk soort dingen is het ideaal.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:
Z_God schreef:Ik dacht dat de *.jar bestanden bij Mozilla met ZIP gecomprimeerd waren.
Ehhh, dan zouden ze toch ZIP heten :?:
Het wordt steeds duisterder, haha :) :)
Ze zijn JAR genoemd omdat Mozilla gebruikt maakt van JavaScript. In de Java-/Scriptwereld is JAR een bekende standaard (JAR = Java ARchive). Een JAR is niets anders dan een gewone ZIP. Je kan hem dan ook uitpakken met eender wel (un)zipprogramma.

Je maakt dus terug een JAR door eerst een ZIP-file te maken van de bestanden en daarna deze .zip te hernoemen naar een .jar. (Simpeler kan niet :-) ).

Het zipbestand dient wel aan enkele voorwaarden te voldoen. De belangrijkste voorwaarde is dat het voldoet aan de zip-standaard (ja, ook dit is een standaard). Gebruik een programma als Info-Zip of 7Zip (beide opensource) om het bestand terug in te pakken. Sommige comprimeerprogramma's houden er zo hun eigen standaarden op na en werken niet altijd (WinZip 9 is een bekend voorbeeld hiervan).

Diegenen die meer willen weten over JAR-bestanden, kunnen terecht op de website van Sun. Daar staat een mooie uitleg over wat JAR is, hoe ze gebruikt worden en hoe je ze zelf maakt.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Bedankt voor de info :)
Ik heb net Info-Zip bekeken, maar het programma stamt uit 1999 en ik krijg het niet draaiende, het genereert een flits van een dos-achtig venster. Dus vermoedelijk moet ik eerst een dosbox openen, het hele pad erin tikken naar het programma Info-zip om het draaiende te krijgen...
Ik zal morgen even naar 7Zip kijken. Anders probeer ik nog maar een freeware programma want de twee die ik al heb willen maar één bestand tegelijk inpakken.

Groeten,
Ria
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Winrar kun je volgens mij gewoon gebruiken met een nag-requester? Ik weet het niet meer (heb het aangeschaft), maar je kunt zeker meerdere files updaten in een zipfile door gewoon de nieuwe files erin te slepen.
Sterker nog, hij is meestal slim genoeg om te zien dat als je een file uit de zip (of JAR dus!) dopfelklikt om b.v. te editen, dat je iets gewijzigd hebt en dan vraagt ie zelf om de gewijzigde file in de ZIP/JAR te plaatsen.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:Je maakt dus terug een JAR door eerst een ZIP-file te maken van de bestanden en daarna deze .zip te hernoemen naar een .jar. (Simpeler kan niet :) ).
Begrijp ik 't nou goed dat je ZIP simpelweg in ACE,ARC, ARJ,BH, BZ2, CAB, DEB, GZ,HA, JAR, LHA, LZH,PAK, PK3, RAR, RPM, TAR,TGZ, TZ kan veranderen en andersom :?: :?:
Irmen schreef:Winrar kun je volgens mij gewoon gebruiken met een nag-requester?
Op de website staat dit: "You may try WinRAR before buy, its trial version is available in downloads." Dat ziet er dus niet goed uit, komt me voor.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1447
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Ria schreef:
Irmen schreef:Winrar kun je volgens mij gewoon gebruiken met een nag-requester?
Op de website staat dit: "You may try WinRAR before buy, its trial version is available in downloads." Dat ziet er dus niet goed uit, komt me voor.
Als je een try versie van winrar gebruikt moet je elke keer als je een bestand wilt openen een venstertje wegklikken, verder werkt hij volledig.
ik gebruik winrar om in de .jar bestanden van ThunderbirdNL wijzigingen aan te brengen dus dat werkt :-)

groet

MM
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:
ByteWarrior schreef:Je maakt dus terug een JAR door eerst een ZIP-file te maken van de bestanden en daarna deze .zip te hernoemen naar een .jar. (Simpeler kan niet :) ).
Begrijp ik 't nou goed dat je ZIP simpelweg in ACE,ARC, ARJ,BH, BZ2, CAB, DEB, GZ,HA, JAR, LHA, LZH,PAK, PK3, RAR, RPM, TAR,TGZ, TZ kan veranderen en andersom :?: :?:
Nee, zo makkelijk is het niet.
Dit 'truukje' werkt enkel bij JAR, omdat een JAR eigenlijk niets anders is als een ZIP. Al de andere dingen die je opnoemt, gebruiken andere compressiealgoritmes. Deze algoritmes zijn eigenlijk niets anders dan wiskundige formules om te berekenen hoeveel keer een stuk tekst voorkomt in een bestand.

Bijvoorbeeld: "de kat op de mat valt in het vat ". Je ziet dat er 3x "at " in voorkomt. Dat wordt bv vervangen door *. Het wordt dus "de k*op de m*valt in het v*". En dat is al een beetje korter.

Er zijn trouwens bekendere compressiealgoritmes. Denk maar aan MP3, Ogg Vorbis, DivX etc. Deze kan je dan niet gebruiken om bestanden te comprimeren, maar in weze doen ze net hetzelfde.

Enkele compressieprogramma's uit je lijst worden trouwens ook niet meer actief gebruikt. Het is dus af te raden om ze nog te gebruiken (ARC, ARJ, BH, HA, LHA, LZH).
Op de website staat dit: "You may try WinRAR before buy, its trial version is available in downloads." Dat ziet er dus niet goed uit, komt me voor.
WinRAR is commerciële software. 7Zip is gratis en daar kan je makkelijk zipjes mee maken. Er zit ook een GUI bij, dus je kan klikken en slepen. Er wordt ook een menu aan je rechtermuisknop toegevoegd (in Explorer ea).
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

ByteWarrior schreef:7Zip is gratis en daar kan je makkelijk zipjes mee maken.
Veronderstel Mozilla ziet een JAR, waarin dan zowel een 7Zip- als een gewone Zip in kan zitten (met de naam JAR dus), herkent Mozilla dan meteen waarmee hij te maken heeft, want ja, ze heten allebei JAR :?:
Mozilla moet ze immers uitpakken.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:
ByteWarrior schreef:7Zip is gratis en daar kan je makkelijk zipjes mee maken.
Veronderstel Mozilla ziet een JAR, waarin dan zowel een 7Zip- als een gewone Zip in kan zitten (met de naam JAR dus), herkent Mozilla dan meteen waarmee hij te maken heeft, want ja, ze heten allebei JAR :?:
Mozilla moet ze immers uitpakken.
Neen, Mozilla zal het niet herkennen. Je kan niet zomaar ieder compressieformaat naar JAR hernoemen. Een JAR moet een standaard ZIP zijn (geen RAR, 7zip, TAR, TGZ, ...).

7Zip (het formaat) is niet hetzelfde als een gewone zip en voldoet niet aan de standaarden van het zipformaat. Het 7Zip-formaat gebruikt een ander algoritme. Het is wel mogelijk met 7-Zip (het programma) een gewone, standaard zip te maken (die je dan naar .jar kan hernoemen).
Plaats reactie