Beeld met Linux

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Daan7
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 februari 2006, 21:15
    unknown unknown

Beeld met Linux

Bericht door Daan7 »

Ik heb Linux geprobeerd maar kreeg het beeld niet mooi.
De kleuren zijn veel zachter en iets onrustiger dan met Windows98.
Ligt dat aan de chipset, Gateway monitor of aan iets anders?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Waarschijnlijk aan de drivers.
Heb je een NVIDIA-kaart?
Installeer de NVIDIA-drivers en sta versteld. ;)

Kan ook zijn dat je de HorizSync en VertRefresh-rates handmatig wat moet bijstellen (voor rustiger beeld). Zoek de specificaties van je monitor op en vergelijk ze met wat in je /etc/X11/xorg.conf staat (kan bij sommige distro's een wat ander pad zijn, geloof ik).
Daan7
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 februari 2006, 21:15
    unknown unknown

Bericht door Daan7 »

Hoi Adri,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een pc met een Intel 810 chip.
Kubuntu en PclinuxOS draaiden meteen goed, alle hardware werkte maar het beeld vind ik niet helemaal ok.
Twee andere distro`s deden het niet goed.
Groetjes,
Daan
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dapper Drake?

Hier vind je een goede handleiding (geldt dus alleen voor NVIDIA!).

Succes.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

De Intel 810 heeft een geïntegreerde grafische chip, dus aan de Nvidia-drivers zal hij niet veel hebben.

Kan je wat informatie geven over wat er precies mis is met je beeld. Ik dacht dat Intel daar open source drivers voor beschikbaar heeft gesteld, dus dat zou vrij goed moeten werken.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Toevallig heb ik ook zo'n chipset in m'n Linux Slackware pc (Intel(R) 82815 Graphics Controller), en na wat zoeken en zo bleek dat ik voor deze driver moest kiezen (zit gewoon al bij Linux, als het goed is) : Intel 810, werkt als een zonnetje, mooi beeld.

Maar er is nog iets nodig om je beeld goed te krijgen, en dat zijn de HorizSync en VertRefresh van je monitor, dat moet je in de handleiding van je monitor kunnen vinden.

Vervolgens typ je in een een console (als gebruiker root) xorgconfig.

Verder is het een kwestie van goed en rustig lezen als het de eerste keer is dat je dit doet.

Wel even X (de Desktop daarna opnieuw starten (als je het niet al afgesloeten had)).

P.S. Verder kun je de daarna nog naar Configuratiecentrum -> Randappararaten -> Beeldscherm gaan om 1 en ander nog te fine-tunen (resolutie en vernieuwingsfrequentie). Zet 'm op de resolutie die je wilt, en kijk dan hoe hoog je de vernieuwingsfrequentie kunt zetten zonder dat het beeld gaat trillen.

Succes!
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Daan7
Berichten: 111
Lid geworden op: 17 februari 2006, 21:15
    unknown unknown

Bericht door Daan7 »

Bedankt!
Ik ga het later nog eens proberen.
Denk dat ik eerst even wacht tot ik een nieuwe pc heb zodat ik het op mijn gemak kan doen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Graag gedaan!

Neem je tijd, doe het op je gemak, en lees goed wat er op je scherm verschijnt ;)
Plaats reactie