Opensource alternatief voor Access

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Opensource alternatief voor Access

Bericht door Robby »

Ik ben Openoffice.org aan het verkennen qua mogelijkheden. In dat pakket zit geen database. Ik zoek nu een open source database wat een goed alternatief is voor access en wat in een goede uitwisseling voorziet met excel, access en het openoffice.org pakket.

Heeft iemand daar ervaringen mee? Tot nu toe ben ik twee pakketten tegen gekomen. "mysql" en het pakket van apache. Maar ik ben nog geen goede recentie tegen gekomen.... Ik zoek natuurlijk nog verderop het web, maar als er al suggesties zijn, dan graag


Robby
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Opensource alternatief voor Access

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:Ik ben Openoffice.org aan het verkennen qua mogelijkheden. In dat pakket zit geen database. Ik zoek nu een open source database wat een goed alternatief is voor access en wat in een goede uitwisseling voorziet met excel, access en het openoffice.org pakket.
Je vergist je. OOo heeft wel een databasecomponent, maar deze is nog niet zo makkelijk in het gebruik. Het komt er op neer dat je OOo linkt aan een MySQL, dBase, CSV of JDBC database. Ik heb het zelf ook nog niet uitgeprobeert, maar naar het schijnt werk het wel (zij het niet zo vlot). Meer informatie hierover op OOo Database Access Project.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Tot nu toe ben ik twee pakketten tegen gekomen. "mysql" en het pakket van apache. Maar ik ben nog geen goede recentie tegen gekomen.... Ik zoek natuurlijk nog verderop het web, maar als er al suggesties zijn, dan graag
Het verbaast me dat je nog geen (goede) recentie van MySQL tegengekomen bent. In de opensourcewereld is dit één van de meest gebruikte databases. Ik ben er vrij zeker van dat MozBrowser (en dit forum) op MySQL draait.

Als ik een opensource toepassing zoek, dan kijk ik meestal even op OSSWin. Deze website geeft een opsomming van enkele programma's in een bepaald doelgebied. Kijk daar eens...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ooit ben ik een opensource-programma tegengekomen dat goed als vervanger van Microsoft Access zou moeten kunnen dienen. Maar denk niet dat ik die site op dit moment weer terug kan vinden.

Wel kwam ik na enig zoeken terecht op het Kexi-project van KDE (voor Linux). Er is echter ook een Windows-versie hiervan beschikbaar.
Screenshots: http://www.kexi-project.org/screenshots.html
Meer screenshots: http://www.koffice.org/kexi/screenshots.php

En wacht even... ik denk dat dit het project is wat ik eigenlijk bedoelde:
Rekall: http://www.rekallrevealed.org
(met dank aan http://www.icewalkers.com/Linux/Softwar ... /0,37,0,1/ ). Alleen lijkt dit programma alleen voor Linux beschikbaar te zijn. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar dat is wat lastig als je bijvoorbeeld standaard op Windows draait, OpenOffice.org gebruikt en eigenlijk alleen nog een leuk database-programma erbij zoekt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Je vergist je. OOo heeft wel een databasecomponent, maar deze is nog niet zo makkelijk in het gebruik. Het komt er op neer dat je OOo linkt aan een MySQL, dBase, CSV of JDBC database.
Het OOo project heeft geen eigen Db-pakket in het totaalpakket opgenomen. Maar ik wist ook niet dat ze bezig zijn om de mogelijkheid te creëren om een andere Db aan OOo te kunnen hangen. Nu lijkt het nog wat moeizaam te verlopen, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn denk ik. Handig om te weten.
Het verbaast me dat je nog geen (goede) recentie van MySQL tegengekomen bent.

Ik bedoelde een vergelijkend artikel dat voor en nadelen op een rijtje zet van verschillende Db-pakketten t.o.v. elkaar.
Wel kwam ik na enig zoeken terecht op het Kexi-project van KDE (voor Linux). Er is echter ook een Windows-versie hiervan beschikbaar
Ziet er veelbelovend uit (wel pas 0.4 beta 4 versie). Voor mij ook handig dat er zowel een Linux als Windows versie beschikbaar is. Daarom zou Rekall voor mij ook minder geschik zijn. (Bovendien een front-end).


Bedank alweer voor de links! Ik speur weer even verder...[/quote]
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Robby schreef:
Je vergist je. OOo heeft wel een databasecomponent, maar deze is nog niet zo makkelijk in het gebruik. Het komt er op neer dat je OOo linkt aan een MySQL, dBase, CSV of JDBC database.
Het OOo project heeft geen eigen Db-pakket in het totaalpakket opgenomen. Maar ik wist ook niet dat ze bezig zijn om de mogelijkheid te creëren om een andere Db aan OOo te kunnen hangen. Nu lijkt het nog wat moeizaam te verlopen, maar dat zal wel een kwestie van tijd zijn denk ik. Handig om te weten.
Ja, de mogelijkheid is er wel, maar er zijn verschillende "guru's" waarbij net nog steeds niet lukt. Dit is dus niet echt een aanrader...
Het verbaast me dat je nog geen (goede) recentie van MySQL tegengekomen bent.
Ik bedoelde een vergelijkend artikel dat voor en nadelen op een rijtje zet van verschillende Db-pakketten t.o.v. elkaar.
Kijk eens op DevShed. Echte reviews zijn het niet, maar door de artikels krijg te toch al een goed zicht op wat er mogelijk is met databases (vooral MySQL dan).

Waarvoor wil je de database trouwens gebruiken? In combinatie met PHP, geniet MySQL zeker en vast de voorkeur. MySQL wordt ook vrij goed ondersteund (dus vrij veel hulp, indien het nodig is).
Robby
Berichten: 253
Lid geworden op: 30 april 2004, 10:58
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Ik heb voor mijn vrouw een (eerstelijnspsychologe) een heel systeem gemaakt dat alle cliëntgegevens koppelt. Het maakt automatisch de jaarrekening voor de belastingdienst, haalt gegevens op voor huisartsenbrieven, psychologische tests, registratie programma's van de landelijke vereniging, maakt nota's enz. De kern is één Excelprogramma i.c.m. VBA met daarin de basisgegevens en daar omheen andere exceltoepassingen en Word).

Zo langzamerhand is het zo ver gegroeid dat ik me begin af te vragen of het niet beter is om het te gaan ombouwen naar een systeem waarbij de kern een database is. Ik kan natuurlijk in access beginnen, maar in de toekomst wil ik steeds minder MS producten gaan gebruiken, en ik wil in de toekomst de mogelijkheid open houden om over te gaan op Linux. (Nu gaat dat nog niet wat Linux en mijn Promedion P5600 laptop liggen elkaar niet echt).

Vandaar mijn speurtocht.... Bedankt voor de link!
Plaats reactie