Proggramma is gewijzigd (Kaspersky Internet Security)

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Proggramma is gewijzigd (Kaspersky Internet Security)

Bericht door Sebazzz »

Ik gebruik Kaspersky Internet Security, maar nu heb ik toch een vreemd probleem. Dat ligt denk ik niet aan Kaspersky, maar aan een worm, virus of adware. Het ligt zo:

Normaal als een programma voor het eerst verbinding met internet opzoekt vraagt Kaspersky of dat mag etc. Dan slaat Kaspersky ook een MD5 checksum in zijn database op. De volgende keer dat het proggramma na bijvoorbeeld een update gewijzigd is, vraagt Kaspersky of ik het programma toegang tot internet wil verlenen...

Maar gisteren kreeg ik melding dat zonder dat ik Firefox geupdate had, het bestand firefox.exe is gewijzigd :S Dus ik denk maar van, 'Vreemd', ik gewoon surfen, dan wil ik zien hoe een site in IE eruit ziet, IEView gebruiken om IE te starten, krijg ik een melding dat eveneens zonder dat ik geupdate heb, iexplore.exe gewijzigd is :S Ook heel vreemd... om 21.00 sluitte ik me computer af (zette ik het in Staapstand)...

Volgende dag, deze tijd, krijg ik meldingen dat svchost.exe gewijzigd is, maar dan om de 2 minuten, maar ik moet het proggramma wel toestaan, anders heb ik geen internet. Ondertussen begin ik vreemde dingen te merken, zoals taskmgr die achter de bekende Ctrl + Alt + Delete combinatie zit langzaam opstart, en volumeregeling die niet opstart.
...
Oké, taskmgr is opgestart, en Firefox staat te trippen op 100%. Wat is er aan de hand en wat zou dit kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt, Sebas
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dit zijn wel hele vreemde opsommingen van veranderingen die hebben plaatsgevonden. Adware en een mogelijk virus zijn zijn gemakkelijk uit te sluiten door andere programma's je systeem te laten scannen. Als het probleem 'zomaar en spontaan' is opgetreden lijkt mij een corrupte virusscanner meer voor de hand liggend. Probeer eens systeemherstel te doen naar, bijvoorbeeld, eergisteren. Verwijder Kaspersky grondig van je systeem en installeer het opnieuw.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ja, klopt, het is inderdaad opeens opgetreden, en om ongeveer 9.35 ging 'de wind liggen' en stopte Kaspersky met van die meldingen geven. Nu is alles weer rustig, en na een systeemscan lijkt alles wel clean van virussen te zijn. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het enige vorm van malware is, want ik heb de afgelopen dagen geen cracks etc. gedownload ;) (en als ik het doe is het met Firefox + NoScript)

Maar die medlingen gebeuren dus bij vlagen :S
Kijken of Google meer weet...
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik heb eens voor je rongesnuffeld op het kaspersky forum, maar kan nergens iets vinden wat mogelijk een oorzaak kan zijn van de door jouw gesignaleerde problemen. Misschien blijft het ook wel een mysterie als nu alles weer ok is.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

je kunt een online virusscan uitvoeren... virussen proberen steeds vaker eerst de virusscanner te veranderen...
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie