XP Lite ???

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
chocka
Berichten: 214
Lid geworden op: 28 augustus 2005, 8:07
    unknown unknown

Bericht door chocka »

@Rappie pappie

Hartelijk dank voor je reactie, maar kan je AUB on topic blijven. Thanx
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

chocka schreef:@Rappie pappie

Hartelijk dank voor je reactie, maar kan je AUB on topic blijven. Thanx
Ja oké mijn excuses. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Rappie pappie schreef:
Wat doet dat progje xplite dan.! :roll:
windows XP Lite is een programma om windows naar je hand te zetten. Een groot aantal dingen zijn in windows xp standaard niet te benaderen. Wil je bijvoorbeeld Windows Media Player verwijderen of Paint of het Kladblok of weet ik veel wat: dat kan en mag niet van microsoft en zo is er nog veel meer. Met windows XP Lite kun je dat wel :) Windows XP Lite is niet bedoelt om windows tot op het bod uit te kammen maar om het naar je eigen wensen / hand te zetten en alles wat jij overbodig vindt te verwijderen.

Wil je weten of het verstandig is om iets te verwijderen en ben je niet zeker: ieder item geeft een volledige beschrijving van wat het is en of het veilig is om te verwijderen. Doorgevoerde veranderingen kunnen in een later stadium zonder probleem weer ongedaan gemaakt worden.

Het is een excellent programma !
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Rappie pappie schreef:
Wat doet dat progje xplite dan.! :roll:
Frederik je hebt weer verkeerd zitten quoten.Misschien is je begrijpend lezen niet je sterkste kant.Lees maar eens terug.Ik weet heel goed waar het progje XPlite voor is.Maar ik had belooft eigenlijk dat ik niet meer zou reageren. :roll: Maarja goed.Doordat zulke progjes ronddwarelen.Zit ik soms bij sommige personen die ook dat progje hebben de heleboel opnieuw te installeren omdat die het ook gebruiken.En begin er nou niet over dat,dat een probleem is van tussen de monitor en de stoel.Zulke progjes bieden ze gewoon aan of dat het een één of ander super programma is.Ik kan je verzekeren als je het gebruikt je vroeg of laat tegen problemen aan loopt. :wink:

Alléén sommige mensen moeten eerst zelf ergens achterkomen voor dat ze iets leren. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Frederik je hebt weer verkeerd zitten quoten.Misschien is je begrijpend lezen niet je sterkste kant.
Iets minder beledigend mag ook wel :cry:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat ik me wel eens afvraag (en waar Z_God hopelijk antwoord op kan geven): hoe staat het met het verwijderen van IE uit XPLIte? Dat schijnt te kunnen, maar ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of IE dan ook echt_helemaal_weg is. Dat kan m.i. niet (bij WXP), althans niet zonder je hele OS grotendeels naar de vaantjes te helpen. Als het anders is, hoor ik het graag.

Mocht het wel mogelijk zijn, hoe zit het dan met updates? Gaat dat dan nog wel?

Wat zijn eigenlijk Chocka's beweegredenen om XPLite te gebruiken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Rappie pappie schreef: Ik kan je verzekeren als je het gebruikt je vroeg of laat tegen problemen aan loopt. :wink:
En ik kan je verzekeren dat je onzin verkoopt. Ik gebruik dit programma al vanaf de vroegste versie, en ben nog nooit tegen een probleem opgelopen.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Frederik schreef:
Frederik je hebt weer verkeerd zitten quoten.Misschien is je begrijpend lezen niet je sterkste kant.
Iets minder beledigend mag ook wel :cry:
Ja sorry Frederik had ik niet moeten doen. :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Frederik schreef:
En ik kan je verzekeren dat je onzin verkoopt.
En ik kan je vezekeren dat als zo'n progje in verkeerde handen komt,hij een hoop ellende aan kan richten. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Over XPLite kan ik helaas niet echt veel meer vertellen. Sinds nLite heb ik daar nooit meer naar gekeken.

Verder moet ik zeggen dat ik het vroeger ook altijd heel erg interessant heb gevonden om MS Windows uit te kleden. Met name het loze MS IE eruit halen was interessant. Als je echt wil kan je hierbij vrij ver gaan, na wat zoeken vond ik deze screenshot terug. Hier zie je MS Windows 2000 met de explorer van MS Windows NT 4.0. (Met XP & Server 2003 lukte dit trouwens ook.) Ik wilde namelijk ook van de IE integratie af. Ik heb dit echter nooit volledig stabiel aan de praat weten te krijgen (zou met wat debug tools & dissassemblers wel te doen moeten zijn).
Op deze site staat hier nog wel wat info over.
adri schreef:Wat ik me wel eens afvraag (en waar Z_God hopelijk antwoord op kan geven): hoe staat het met het verwijderen van IE uit XPLIte? Dat schijnt te kunnen, maar ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of IE dan ook echt_helemaal_weg is. Dat kan m.i. niet (bij WXP), althans niet zonder je hele OS grotendeels naar de vaantjes te helpen. Als het anders is, hoor ik het graag.
Met XPLite kan je alle minder belangrijke delen van IE weghalen. Ik heb zelf verschillende keren met "grof geweld" IE uit MS Windows XP proberen te halen. De ene keer resulteerde dit in een systeem wat niet meer startte, een andere keer in een systeem waarin allerlei menu's geen tekst meer hadden (werkten nog wel), etc. Bij één van deze "XP-installatie slooprondes" had ik echter wel een erg maf gevolg. Nadat ik verschillende typische IE bestanden uit m'n MS Windows directory had verwijderd, kreeg ik de melding dat ik tenminste Internet Explorer 5.5 moest installeren. Deze melding leek overigens wel erg kunstmatig, want het venster van Apparaatbeheer stond er vrolijk achter. Met die installatie heb ik uiteindelijk nog wel een aantal maanden kunnen werken. (Kon alleen niet bij Apparaatbeheer.)

Conclusie: IE is dus wel flink te slopen, maar er zitten verschillende kunstmatige checks in MS Windows om je "terug te pakken". XPLite is hierin erg beperkt en zal geen enkel risico nemen. Hiermee kan je IE dus eigenlijk niet eruit halen. Met nLite kan je wel een eind komen, maar dit heb ik niet echt getest. Je wil je denk ik ook afvragen hoe ver je wil gaan. Met XPLite zal je in ieder geval nooit in de problemen komen, maar uiteindelijk heb je ook niet echt veel eruitgehaald.
adri schreef:Mocht het wel mogelijk zijn, hoe zit het dan met updates? Gaat dat dan nog wel?
In oudere MS Windows versies waren updates afhankelijk van Windows Update met IE. In MS Windows XP en 2000 met recente service pack (dacht vanaf SP3) worden updates echter met een auto-update programmaatje geïnstalleerd wat vrij onafhankelijk van IE werkt.


Op dit moment ben ik hier zelf eigenlijk nauwelijks meer mee bezig. De reden is, zoals vulture & Rappie pappie ook aangeven, dat ik inmiddels wel het licht heb gezien. Ik werk nu bijna altijd met een GNU/Linux distributie met KDE en gebruik nauwelijk meer MS Windows. Ik moet ook bekennen dat ik m'n eigen MS Windows sloopacties van vroeger met de dag ook steeds belachelijker vind worden.

Twee dingen:
- Een manier om IE snel te disablen voor bepaalde users die ik wel sterk kan aanraden is de MSHTML.DLL permissies weghalen voor die users. Dan heb je IE effectief uitgeschakeld zonder dat je daar ook maar enige last van hebt in applicaties die voor bepaalde onderdelen wel IE nodig hebben.
- Verder kan ik heel erg sterk aanraden om inderdaad eens te gaan dualbooten met bijvoorbeeld Kubuntu. Uiteindelijk is dit de enige oplossing tot een systeem wat je echt naar je wensen kan tweaken.
chocka
Berichten: 214
Lid geworden op: 28 augustus 2005, 8:07
    unknown unknown

Bericht door chocka »

adri schreef:Wat ik me wel eens afvraag (en waar Z_God hopelijk antwoord op kan geven): hoe staat het met het verwijderen van IE uit XPLIte? Dat schijnt te kunnen, maar ik waag eerlijk gezegd te betwijfelen of IE dan ook echt_helemaal_weg is. Dat kan m.i. niet (bij WXP), althans niet zonder je hele OS grotendeels naar de vaantjes te helpen. Als het anders is, hoor ik het graag.

Mocht het wel mogelijk zijn, hoe zit het dan met updates? Gaat dat dan nog wel?

Wat zijn eigenlijk Chocka's beweegredenen om XPLite te gebruiken?
Updaten is inderdaad geen enkel probleem meer, dat kan zelfs zeer gemakkelijk onder FF, zie http://windowsupdate.62nds.com/

Mijn issue aangaande het gebruik van XPlite draait ook niet alleen om het feit dat ik IE er volledig uit wil slopen. Wat ik intussen wel gemerkt hebt is dat de manier waarop XPlite IE uitzet, dat IE althans niet meer reageert op welke Windows respons dan ook. Een klein voorbeeldje. Ik gebruik MSN Messenger 7.0 en ondanks dat ik MSN plus! met de Stuff Plugin gebruikte, gebeurde het mij zo nu en dan nog wel eens dat Windows het toch voor elkaar om er met zijn neus tussen te zitten, ondanks de Stuff Plugin ervoor moest zorgen dat ik FF kan gebruiken ipv IE bij het openen van mijn hotmail via MSN. Waarom zal ik nooit begrijpen, maar heb ik dat zo mogen ervaren.

Mijn beweegreden om XPlite te gebruiken is dat ik er zoveel van had gehoord en gelezen, dat ik dermate nieuwsgierig werd om meer van dit programma te weten komen en mogelijk zelf zal en wil gaan toepassen. En van dat laatste zit juist nu mijn uitdaging, want er blijkt weinig tot niets te vinden op het WWW over een optimaal gebruik van het programma. En optimaal betekent voor mij het maximale eruit te halen wat er in zit. Dit weegt voor mij ook mee of ik uiteindelijk een programma wel of niet zal aanschaffen. Programma makers zijn ook kunstenaars die iets kunnen wat ik niet kan en soms ben ik daar bereid voor te betalen, maar dan moet ik wel goed vinden.

En bij XPlite hangt het er nu een beetje om, mede omdat er zo weinig van te vinden is en met alleen een handleiding kom je niet verder. Ik wil graag praktijk voorbeelden zien en brainstormen met diegene over zijn ervaringen in het uit kleden van Windows met gebruik van XPlite.

En natuurlijk zijn er vele mensen die het programma ook verkeerd kunnen gebruiken (zoals Rappie pappie zegt), bij gebrek aan kennis. Daarom staat er altijd bij dergelijke programma's: WEET WAAR JE BEZIG BENT!!! En juist, ik ben (denk ik) al halverwege met dit programma, zodoende heb ik mijn instellingen ook online gezet, zodat mogelijk een ander kan vergelijken en hierover met mij of ons kan communiceren, daar is tenslotte een forum voor.

Ik ben dan ook van mening dat ik behoorlijk safe aan het werk ben met dergelijk programma's. Van mijn 300gb HDD heb ik nog 286gb unlocated totdat ik klaar ben met uitkleden en tweaken van XP, dit alles op een partitie van circa 10gb. Op mijn oude HDD staat nog de oude installatie en al mijn bestanden plus een dagelijks image van mijn nieuwe schijf. Dus mocht er een BSOD komen, dan switch ik mijn bios om naar mijn oude schijf en zet de laatste image terug op mijn nieuwe schijf, nadat deze ff geformateerd is. Per saldo kost mij dit minder ruimte dan gebruik te maken van het system restore points van XP.

En mocht ik het heel graag willen dan zet ik de image op VMware en ga daarmee verder expermiteren om XPlite volledig uit te proberen. Maar zoals ik eerder al aangaf, is gebrek aan tijd vaak mijn grootste bottleneck. Ideeen zat, alleen die tijd!!! Zodoende open ik dan vaak een topic op een forum, in de hoop er sneller iets van te weten te komen. Het duurt per saldo mss iets langer, maar het past in mijn tijdschema.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

chocka schreef:Mijn beweegreden om XPlite te gebruiken is dat ik er zoveel van had gehoord en gelezen, dat ik dermate nieuwsgierig werd om meer van dit programma te weten komen en mogelijk zelf zal en wil gaan toepassen.
Je bent nog steeds niet helemaal duidelijk waarom je dit precies doet. Wil je gewoon een snellere MS Windows installatie? Of een veilige?
Uiteindelijk is "XPLite optimaal gebruiken" natuurlijk niet echt een directe reden.
chocka
Berichten: 214
Lid geworden op: 28 augustus 2005, 8:07
    unknown unknown

Bericht door chocka »

Z_God schreef:
chocka schreef:Mijn beweegreden om XPlite te gebruiken is dat ik er zoveel van had gehoord en gelezen, dat ik dermate nieuwsgierig werd om meer van dit programma te weten komen en mogelijk zelf zal en wil gaan toepassen.
Je bent nog steeds niet helemaal duidelijk waarom je dit precies doet. Wil je gewoon een snellere MS Windows installatie? Of een veilige?
Uiteindelijk is "XPLite optimaal gebruiken" natuurlijk niet echt een directe reden.
De fun van Windows uitkleden is uiteindelijk dat je systeem er sneller van wordt. Dit heeft niets met veilig te maken.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

chocka schreef:Linux, geweldige optie. Maar daar begin ik niet meer aan. Helaas te weinig tijd om mijzelf dat nog eens eigen te maken. Ik nu 35, werk 40 uren in de week en doe in de avonden nog een HEAO opleiding. Mijn kennis is opgebouwd uit de laatste 20 jaren dat ik met computers werk en dat gaat mij prima af. Met soms wat haakjes waarbij ik mijzelf dan probeer te verrijken. Maar Linux zal voor mij daar geen onderdeel meer van uitmaken. Maar mocht je inhoudelijk meer van XPLite weten, verneem graag je reactie.
Linux is veel en veel gebruikersvriendelijk geworden. :D Ik was ook altijd sceptisch en ben een maand of 2 geleden na een recensie in een blad eens aan Kubuntu begonnen. Binnen een half uur geinstalleerd. En ik moet zeggen het draait uitstekend weinig onderhoud en snel + een hoop goede gratis programma's. En bovendien goede hulp hier op het forum. Je steekt nu ook aardig wat tijd in XPlite. Vista komt eraan dan moet je toch ook weer opnieuw beginnen dus eigenlijk een mooi moment om over te stappen. En als je niet wilt overstappen ....... even goede vrienden hoor..... :D :wink:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

chocka schreef: De fun van Windows uitkleden is uiteindelijk dat je systeem er sneller van wordt. Dit heeft niets met veilig te maken.
Ik heb voorheen op W98 de zaak ook behoorlijk uitgekleed. Niet alleen voor de snelheid, maar vooral ook voor de veiligheid. Die gaat er zonder IE nl. aanzienlijk op vooruit. Dat laat onverlet dat je er ook behoorlijk wat tijd mee kwijt bent om e.e.a. stabiel en zonder problemen draaiende te houden.
De opmerking van rappiepappie zijn dus ook niet zo erg off-topic. Het is hier door meerderen al gezegd en ik kan het beamen: overstappen naar Linux bespaart je in dat opzicht een hoop gedoe. Snelheid en stabiliteit krijg je al gratis mee (beetje afhankelijk van de distributiekeuze).
En inderdaad is de gebruiksvriendelijkheid van bijv. Ubuntu, SuSe en dat soort distro's enorm toegenomen de afgelopen jaren.

En daarbij: ik ben 42 en werk 70 uren per week en ben pas sinds een jaar overgestapt op Linux. :)
Ik zal je echt geen Slackware op de desktop aanraden -da's iets voor hobbyisten- maar Ubuntu is echt een eitje.
Als je dat vervolgens nog eens wat gaat tweaken, daar kan XPLite niet tegenaan.

Probeer anders eens een live cd.
Die overigens stukken trager zijn dan een echte installatie.
Of een VMWare-image.
Dat komt al dichter in de buurt.
Afbeelding
Plaats reactie