Is dit mogelijk?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Is dit mogelijk?

Bericht door Sebazzz »

Ik vroeg me af of het volgende mogelijk is:

Ik heb een aantal partities en in deze volgorde:
C: Windows ME
F: Windows XP
G: Software XP
M: Software ME
Z: Download en backup (en virtuele machines)

Nu wil ik ME weghebben, de Z partitie daarmee wat laten meesnoepen, en dan Ubuntu of Kubuntu op de vrije ruimte zetten. Is dit mogelijk?

En wat raden jullie aan, Kubuntu of Ubuntu? Welke is het mooist? En welke is het snelst? En is het trouwens ook mogelijk om op Ubuntu of Kubuntu NTFS partities te lezen zoals bij SuSe kan?

BvD,
Sebazzz
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Alles is mogelijk, als je er maar genoeg tijd in wilt steken.

Als je al met virtual machines werkt, hoef je je toch eigenlijk geen zorgen te maken (en zeker geen 5 OS's naast elkaar te draaien). Dan kan je rustig uitproberen wat jou het beste ligt.

Het enige verschil tussen KUbuntu en Ubuntu is de window manager. In Kubuntu is dat KDE en in Ubuntu Gnome. Enkel jij kan zeggen wat je het mooist en het makkelijkst vindt.

Geen van beide is echt snel. Dan gebruik je beter Blackbox of Fluxbox.

En het is mogelijk om NTFS partities te lezen. Ik denk schrijven ook, maar daar ben ik niet zeker van.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

ByteWarrior schreef: Geen van beide is echt snel. Dan gebruik je beter Blackbox of Fluxbox.
Of Xubuntu (Ubuntu op Xcfe)
Of Slackware. ;)
ByteWarrior schreef: En het is mogelijk om NTFS partities te lezen. Ik denk schrijven ook, maar daar ben ik niet zeker van.
Schrijven kan wel, maar schijnt toch nog vrij lastig te zijn en nog in de kinderschoenen te staan.
Lezen is inderdaad geen enkel probleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Is dit mogelijk?

Bericht door Z_God »

Sebazzz schreef:Nu wil ik ME weghebben, de Z partitie daarmee wat laten meesnoepen
Dit kan helaas niet. Je zal de hele harddisk opnieuw moeten partitioneren. De laatste twee partities kan je samen nemen. De vrije ruimte van een partitie kan niet zomaar bij een andere nemen, de volgorde is echt belangrijk. (Er wordt per partitie namelijk een begin en een eind cilinder opgeslagen.

Hoe groot is die Windows ME partitie? Misschien dat je daar swap & /boot neer kan zetten.
Sebazzz
Berichten: 368
Lid geworden op: 14 augustus 2006, 15:12
Locatie: Spijkenisse
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sebazzz »

Ik heb maar niet moeilijk gedaan, gewoon de application data en documenten map gebackupped en XP opnieuw installeren. Werd toch tijd, kon immers niet eens fatsoenlijk Prey of Doom 3 draaien. Ik ga nu alle oudere OS' in virtuele machines draaien. Kubuntu ga ik er straks nog even bij installeren.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het is vaak wel slim om je /home/ op een andere partitie te zetten als /(root). Voor / heb je dan zo'n 10 Gig nodig (om aan de veilige kant te blijven, de rest kun je dan voor /home/ gebruiken.
Afbeelding
Plaats reactie