Gratis Televisie en Radio op je pc

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

adri schreef:Het gaat niet zozeer over Flash 9, maar over die Slackware .tgz (die is wel degelijk voor Slackware 11), ik heb eerder al aangegeven dat dat niet per se een probleem hoeft te zijn, maar uitsluiten kun je het niet. :!:
Wel als je 'm even opent ;)
Zojuist even naar die package gekeken en hij is zo generiek als het maar kan :) Probeer 'm maar eens in Ark oid te openen of gewoon met tar uit te pakken, dan zal je vrij snel zien hoe het in elkaar zit.
Tenminste volgens mij staan de Mozilla plug-ins al langer in /usr/lib/mozilla/plugins (dat is de enige voorwaarde om de package goed te laten werken naast libs). Ik gebruik zelf echter al vrij lang geen Slackware meer.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Z_God schreef: Wel als je 'm even opent ;)
Zojuist even naar die package gekeken en hij is zo generiek als het maar kan :) Probeer 'm maar eens in Ark oid te openen of gewoon met tar uit te pakken, dan zal je vrij snel zien hoe het in elkaar zit.
Tenminste volgens mij staan de Mozilla plug-ins al langer in /usr/lib/mozilla/plugins (dat is de enige voorwaarde om de package goed te laten werken naast libs). Ik gebruik zelf echter al vrij lang geen Slackware meer.
Bij mij staat ie niet in /usr/lib/mozilla/plugins en ook niet in /usr/lib/firefox/plugins, maar in /home/adri(en anderen)/mozilla/firefox/plugins.
Heb hem gewoon met installpkg geïnstalleerd.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Misschien dat je deze Flashplug-in van Slacky-It eens kunt proberen.
Ik wist niet dat jij Italiaans kent? :) Maarruh, Flash 7, die crashte zelden (heb die er langere tijd op gehad), maar heeft dus het nadeel dat veel Flash tegenwoordig voor versies hoger dan 7 is, en vaak ook nog precies die Flash waar ik nu net de plugin voor aanzette. Toch bedankt voor het meedenken!
adri schreef:Is dus Flash 7 en ook voor Slackware 11 (doe toch eens een upgrade! :) ), maar je weet maar nooit.
Je weet toch dat ik een 'beetje' traag ben in die dingen... :wink: Er zijn trouwens wel meer mensen die nog erg oude versies van slackware gebruiken. Zolang er nog beveiligingsupdates voor uitkomen is upgraden naar 11 vooralsnog gewoon veel werk voor me, want ik installeer het dan op een vrije partitie, en pietje precies als ik ben wordt het dan tot in detail, van a tot z weer helemaal opnieuw geconfigureerd.
Manuel schreef:
adri schreef:Ik dacht dat jij de FlashPlayer-package van LinuxPackages had (en die is voor Slackware 11). :)
Juist, je hebt helemaal gelijk!
Niet dus. Bij nader inzien herinner ik mij dat ik 'm gewoon van de adobe site gehaald heb.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

adri schreef:Bij mij staat ie niet in /usr/lib/mozilla/plugins en ook niet in /usr/lib/firefox/plugins, maar in /home/adri(en anderen)/mozilla/firefox/plugins.
Heb hem gewoon met installpkg geïnstalleerd.
Sorry, maar dat kan niet ;)
installpkg zal nooit dingen in je homedirectory zetten. Anders kan je misschien even in /var kijken, daar staan volgens mij ergens wel files van pkgtool waarin je kan zien welke files bij welke package horen. Misschien kan je die grep-pen op 'flash' oid?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En toch is het zo. ;)

Code: Selecteer alles

adri@localhost:~$ ls /usr/lib/mozilla/plugins
gxineplugin.so@        libmozsvgdec.la*  mplayerplug-in-dvx.so*  mplayerplug-in-rm.so*   mplayerplug-in.so*
libjavaplugin_oji.so@  libmozsvgdec.so*  mplayerplug-in-qt.so*   mplayerplug-in-wmp.so*
adri@localhost:~$                                                                        
Hij staat dus in één klap in alle home-directories, in alle Firefox-profielen.
Wat wel vreemd is (want ik ben natuurlijk wel even aan het zoeken gegaan) is dat die .tgz via pkgtool of KPackage niet te verwijderen is. :?:
Toch een beetje een geval apart dus. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Dan heb jij een andere package gebruikt dan die hier gelinkt werd. Die doet nl. wat ik zeg ;)

Kan je die package wel met removepkg weghalen? Als dat niet zo is, dan kan ik me niet voorstellen dat jij een package geïnstalleerd hebt. Ik zie sowieso trouwens niet het nut om dat ding in ieder z'n homedir te gooien als het ook gewoon in 1x systemwide kan.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

:oops:
Het lijkt er toch op dat je gelijk hebt...
Die .tgz vind ik nergens terug, behalve in /var/log/removed_packages.
Ik heb hem er dus blijkbaar ook weer uitgegooid. Kan me daar echter niks van herinneren.
Blijkbaar heb ik wel symlinks gemaakt, want je kunt in ieder FF-profiel, bij iedere gebruiker en ook met Konqueror gewoon Flash (9!) -systemwide dus- bekijken.
Zal wel een keer 's avonds laat geweest zijn. ;)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik heb 'm handmatig in ~/.mozilla/plugins gezet, en verwijderd uit /usr/lib/firefox-2.0/plugins, dat vond ik zinniger. Plugin ook alleen rechten van gewone gebruiker gegeven.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Manuel schreef:Ik heb 'm handmatig in ~/.mozilla/plugins gezet, en verwijderd uit /usr/lib/firefox-2.0/plugins, dat vond ik zinniger. Plugin ook alleen rechten van gewone gebruiker gegeven.
Zolang het SUID bit niet geset is op een file, zal hij gewoon de rechten krijgen van de gebruiker die 'm uitvoert. Het is eigenlijk zelfs iets gevaarlijker om hem in je homedirectory te hebben. Omdat systeemdingen doorgaans niet beschrijfbaar zijn voor gebruikers, kan een virus zich daar nooit in nestelen. Als je nu tegen een virus aan zou lopen, zou de Flash plug-in in je homedirectory daarmee besmet kunnen raken.
adri schreef::oops:
Het lijkt er toch op dat je gelijk hebt...
Die .tgz vind ik nergens terug, behalve in /var/log/removed_packages.
Ik heb hem er dus blijkbaar ook weer uitgegooid. Kan me daar echter niks van herinneren.
Blijkbaar heb ik wel symlinks gemaakt, want je kunt in ieder FF-profiel, bij iedere gebruiker en ook met Konqueror gewoon Flash (9!) -systemwide dus- bekijken.
Zal wel een keer 's avonds laat geweest zijn. ;)
Eventueel kan je met 'find / -name filename' zoeken waar hij nu allemaal staat op je systeem. Ik raad dus erg sterk die package aan als je Flash toch systemwide wil hebben. Volgens mij zoekt Konqueror standaard ook wel in het pad wat die package gebruikt.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Z_God schreef:
Manuel schreef:Ik heb 'm handmatig in ~/.mozilla/plugins gezet, en verwijderd uit /usr/lib/firefox-2.0/plugins, dat vond ik zinniger. Plugin ook alleen rechten van gewone gebruiker gegeven.
Zolang het SUID bit niet geset is op een file, zal hij gewoon de rechten krijgen van de gebruiker die 'm uitvoert. Het is eigenlijk zelfs iets gevaarlijker om hem in je homedirectory te hebben. Omdat systeemdingen doorgaans niet beschrijfbaar zijn voor gebruikers, kan een virus zich daar nooit in nestelen. Als je nu tegen een virus aan zou lopen, zou de Flash plug-in in je homedirectory daarmee besmet kunnen raken.
Heel erg bedankt! Ik had daar niet aan gedacht. Dus de plugins moeten gewoon gebruiker root zijn? (Ik dacht dus veiliger te zitten door de plugins alleen gewone gebruikersrechten te geven, en ze niet globaal beschikbaar te maken). Of is dat helemaal verkeerd gedacht???

Edit: ik bedoel dat heel het Flash gebeuren dan dus alleen de rechten heeft van een gewone gebruiker.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

De owner moet root zijn inderdaad. De rechten die de plug-in krijgt zijn die van de gebruiker die 'm uitvoert, niet die van de owner. (Alleen als je het SUID bit aanzet gebeurt dat, maar dat moet je zeker niet doen.)
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Z_God schreef:De owner moet root zijn inderdaad. De rechten die de plug-in krijgt zijn die van de gebruiker die 'm uitvoert, niet die van de owner. (Alleen als je het SUID bit aanzet gebeurt dat, maar dat moet je zeker niet doen.)
Dank voor je reactie. Maar nu wordt het voor mij verwarrend...

Owner = eigenaar of gebruiker, maar SUID zegt:
SUID

SET USER ID. The premissions bit that enables the process to run under a different user ID.
Maar je zegt:
De rechten die de plug-in krijgt zijn die van de gebruiker die 'm uitvoert, niet die van de owner
Dan wordt het toch al onder een andere gebruiker uitgevoert als de eigenaar?

Het is me nu nog even onduidelijk... :)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Manuel schreef:
SUID

SET USER ID. The premissions bit that enables the process to run under a different user ID.
Dit moet zijn: differtent user ID than the user executing the program.
Manuel schreef:Maar je zegt:
De rechten die de plug-in krijgt zijn die van de gebruiker die 'm uitvoert, niet die van de owner
Dan wordt het toch al onder een andere gebruiker uitgevoert als de eigenaar?
Juist, de eigenaar is root, je voert 'm uit onder je eigen gebruiker. Normaal krijgt een programma dan dus jouw rechten. Met SUID kan een programma andere rechten krijgen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Z_God schreef:
Manuel schreef:
SUID

SET USER ID. The premissions bit that enables the process to run under a different user ID.
Dit moet zijn: differtent user ID than the user executing the program.
Manuel schreef:Maar je zegt:
De rechten die de plug-in krijgt zijn die van de gebruiker die 'm uitvoert, niet die van de owner
Dan wordt het toch al onder een andere gebruiker uitgevoert als de eigenaar?
Juist, de eigenaar is root, je voert 'm uit onder je eigen gebruiker. Normaal krijgt een programma dan dus jouw rechten. Met SUID kan een programma andere rechten krijgen.
Het begint te dagen...
Plaats reactie