IE 7 test (recensie)

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

IE 7 test (recensie)

Bericht door vulture »

Ik kreeg spontaan een melding op mijn laptop dat er een nieuwe versie van Internet explorer is namelijk versie 7. Of ik deze wilde downloaden en installeren. Eerst wordt er getest of mijn pc geschikt is voor ie 7. En "gelukkig" was dat zo. Dan downloaden en installeren maar. Eerst wordt er een validatie uitgevoerd om te kijken of je wel een legale windows versie hebt. En dat heb ik. Installatie neemt een aardige tijd in beslag. Hij gaat ook het internet op om updates te zoeken. Daarna moet windows herstart worden.

Er is aardig wat vernieuwd aan iE7. Maar dat kan ook niet anders want de release van ie6 is al weer een aardige tijd geleden. Wat is er nieuw tabbladen, feeds, antipishing, invoegtoepassingen (add-ons).

1. tabbladen Je kunt in Ie7 nu ook werken met tabbladen. En als je dat in FF al gewend bent dan is dat erg prettig. Wil je instellen hoe deze tabbladen worden afgewerkt dan moet je toch aardig het menu in via - extra - internetopties - algemeen - tabbladen instellingen. Nog al ver weg verstopt. Overigens dat zijn de meeste opties in IE, te ver weg. Eenmaal ingesteld werken de tabbladen goed en prettig. Al kan je in FF met TabMixPlus toch net even nog wat meer Finetunen. En heel af en toe opent ie7 toch een nieuw venster ipv een nieuwe tab. Dat is behoorlijk irritant. Ie7 heeft ook de mogelijkheid om van meerdere tabs als je startpagina te laten openen. Als je veel tabs hebt openstaan wordt de tabbalk in IE onoverzichtelijk. Er zit wel een icoontje bij (ctrl+Q) snelle tabbladen genoemd waarin je een overzicht in afbeeldingen krijgt te zien van alle tabs die openstaan. Je kunt de tabbladen sluiten door een kruisje wat je te zien krijgt wanner je op een tab klik of je kunt ook via de rechtermuisknop alle andere tabbladen laten sluiten.

Afbeelding

2. Feeds kun je nu ook beheren in IE7. Als je op een website komt waar feed ondersteuning is dan kleurt het bekende (FF) icoontje oranje. Als er geen feedondersteuning is blijft deze gewoon grijs. Je hebt ook een aantal zaken die je voor je feeds kan instellen. Ook al is dat beperkt.

Afbeelding

Hoe ziet een feed eruit in IE7.

Afbeelding
Dit is beter als de magere manier waarop FF met feeds omgaat. Zowel ie7 als FF 2 is uitermate geschikt als je maar een paar feeds hebt die je wilt volgen. Als je veel feeds hebt dan kun je beter een externe feedreader nemen. Die zijn veel beter instelbaar. Wat jammer is in ie7 dat je je feeds alleen kan benaderen via het favorieten menu. Het zou handig zijn als je deze op een menu of werkbalk zou kunnen plaatsen, zoals in FF wel het geval is.

3. antipishing en blokkering popups. hier is al genoeg over geschreven op dit forum zie
anti pishing
a. http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... ht=pishing
b. http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... ht=pishing
popupblokkeringstes
a. http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... ight=popup

4. Invoegtoepassingen. Ie7 heeft nu ook al de add-ons gebundeld op een site. Sommige zijn gratis en voor sommige moet je betalen. Via je menu kun je je invoegtoepassingen beheren. Dat ziet er in FF veeeel verzorgder uit.

Afbeelding

5. overige
Menu voor auto aanvullen

Afbeelding

Menu voor tijdelijke bestanden

Afbeelding

Favorieten
Wat men in ie7 wel heel mooi heeft gedaan dat als je op favorieten klikt er een zwevend menu open met daarin al je favorieten. Als je dan op een favoriete website klikt verdwijnt dit menu weer. Onder favorieten vind je ook je feeds en je geschiedenis. Ook is het mogelijk om je favorieten vast te pinnen zodat het een sidebar wordt.
Afbeelding

Werkbalk
De opdrachtbalk waar je tabbladen in staan maar ook je icoontjes voor je internetopties en je printerje is erg aan de kleine kant.

Afbeelding

Zoekmachines
Zijn net zoals in FF makkelijk toe te voegen

Snelheid
Op mijn laptop die niet al te snel is (Intel celeron 1.1 256 mb SDRAm) valt het op dat IE7 ietsje trager is dan FF 2.0

Conclusie
Kort maar krachtig. ie7 is een hele verbetering tov ie6. Maar FF zit logischer in elkaar. Je vind in FF makkelijker en sneller je weg in de menustructuur. Ook kan je FF meer aanpassen aan je eigen wensen. Maar ie7 is zeker geen onprettige browser. Maar er kan nog een boel verbeterd worden. Wat in ie7 beter is als in FF zijn 2 zaken namelijk weergave van feeds en het zwevende menu van favorieten is erg handig.

wat zijn jullie meningen en ervaringen?????
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
55marathon
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

Mooi en duidelijk verhaal!

Ik had IE7 al getest toen hij nog in Beta versie was. Ik heb het er weer vanaf gehaald.

Op het werk gebruiken we aantal sites om brilleglazen en contactlenzen te bestellen. Een aantal daarvan is niet te bereiken met FF. Daar had ik vrede mee, maar wat blijkt? Nu IE7 uit is kan ik die sites ook met IE7 niet meer bezoeken!

Ik heb dus een tooltje gebruikt die voorkomt dat 7 gedownload word. (heb ik hier ergens van het forum gehaald trouwens! :D )

Ik heb trouwens wel aan een aantal bedrijven gevraagd waarom ze niet met meerdere browsers te bereiken zijn. Een aantal wist niet eens wat ik bedoelde, en een aantal had dat niet in eigen beheer (amerikaanse softwarebeheer bv). Sommige beloven verbetering in de toekomst.

Thuis gebruik ik wel FF natuurlijk, en om niet in de war te raken gebruik ik IE7 hier ook maar niet. Het werkt prima zo, waarom men steeds veranderen moet? :roll:
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Plaats reactie