Opensource messengers

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

LodeC schreef:Ik heb Miranda hier draaiend, die had ik afgesloten. Toen GTK geïnstalleerd (benodigd voor Gaim?), daarna Gaim zelf. Tot nu toe alles OK.
(...)
En dat Gaim en Miranda dus niet samen op de PC kunnen werken.
Vanmiddag heb ik Miranda ook maar eens geinstalleerd. Werkt zonder problemen. Enige plugins erin geinstalleerd (voor RSS, POP3, SMTP, etc) en alles draait naar behoren.
Alleen vraag ik me waar je moet opgeven dat deze messenger automatisch voor bepaalde protocollen aanmeldt als-ie zich opstart. Ik neem tenminste aan dat dat een instelling is, maar ik heb deze nog niet gevonden.

Vervolgens Miranda afgesloten en Gaim nog maar weer eens opgestart. Zonder enig probleem toonde Gaim zichzelf weer. Dan Miranda weer gestart en ook dat gaat probleemloos. Ik kan in elk geval zeggen dat beide messengers elkaar niet in de weg zitten (zolang je ze niet tegelijkertijd draait, neem ik aan).
Ook heb ik niet de indruk dat Miranda gebruik maakt van GTK. Volgens mij maakt alleen Gaim daar gebruik van. En daardoor draait Gaim ook onder meerdere besturingssystemen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

FFuser schreef:zijn je proxu instellingen juist. Ik heb nog nooit echt een probleem gehad met GAIM bv dat af en toe ongewenst disconnect maar dat herstelt zich snel terug. Ik heb wel geen Miranda op mijn systeem staan.

Ik ben zeer tevreden over Gaim, ook met plugins uitgebreide opties, nl vertaling, nl spelling detector, bestandsoverdracht met MSN enz.
proxy heb ik niet, nooit gehad ook. bij msn en miranda staat dat ook niet aan, en die werken wel...
de plugins van miranda zijn trouwens ook erg goed.
nirwana schreef:Als ik een nieuwe versie van Gaim installeer, dan vraagt het installatieprogramma altijd zelf of ik GTK opnieuw wil installeren. Deze merkt op welke GTK-versie ik op dat moment heb en of ik die wil vervangen door een nieuwere revisie. Meestal antwoord ik daarop Nee en installeert alles netjes.
ik heb de aparte gtk en gaim-no-gtk gedownload en geinstalleerd, dus één voor één zeg maar, maar ook de alles in één installer wil niets...
nirwana schreef:Overigens is gisteren Gaim 0.82.1 uitgebracht. Dit is een bugfix voor versie 0.82 waarin nog enkele fouten zijn opgelost
weet ik, ik ben ook met die nieuwe versie maar weer eens gaan uitproberen :)

nirwana schreef:Vanmiddag heb ik Miranda ook maar eens geinstalleerd. Werkt zonder problemen. Enige plugins erin geinstalleerd (voor RSS, POP3, SMTP, etc) en alles draait naar behoren.
Alleen vraag ik me waar je moet opgeven dat deze messenger automatisch voor bepaalde protocollen aanmeldt als-ie zich opstart. Ik neem tenminste aan dat dat een instelling is, maar ik heb deze nog niet gevonden.
dat wordt gedaan bij de eerste startup. dan geef je van de alle protocollen de inlog gegevens op, daarmee start ie dan vervolgens altijd op.
als je t daarna wilt doen moet je denk ik bij plugins die protocollen aanzetten en na opnieuw opstarten kun je er settings voor vinden bij de options-plugins.
nirwana schreef:Vervolgens Miranda afgesloten en Gaim nog maar weer eens opgestart. Zonder enig probleem toonde Gaim zichzelf weer. Dan Miranda weer gestart en ook dat gaat probleemloos. Ik kan in elk geval zeggen dat beide messengers elkaar niet in de weg zitten (zolang je ze niet tegelijkertijd draait, neem ik aan).
Ook heb ik niet de indruk dat Miranda gebruik maakt van GTK. Volgens mij maakt alleen Gaim daar gebruik van. En daardoor draait Gaim ook onder meerdere besturingssystemen.
ja, miranda zal geen gebruik maken van gtk, want ik had eerst alleen miranda (dus geen gtk) en dat draait prima.


wat ik me nog afvraag is het volgende:
ik heb eerst gtk geinstalleerd in de windows\progfiles\commonfiles map en gaim zelf op de andere d:\ schijf.
na deinstalls en opnieuw install bleek hij steeds de settings te houden (staan kennelijk ergens opgeslagen, niet in gtk, want die heb ik ook opnieuw geinstalleerd).
ik heb ook nog de standaard install map geprobeerd (iets van windows\progfiles\gaim).
t enige wat ik nu kan bedenken is dat gaim niet werkt buiten zn standaard install map (of samen met gtk of wat dan ook) en dat ie eenmaal in ergens anders (d:\) zn settings naar laat verwijzen, en dat t nu dus niet meer goed kan werken.

klikt eigenlijk allemaal heel stom :( maar ik kan zo even niets anders bedenken, vind t zo gek.
anders maar eens op een schone pc proberen...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

LodeC schreef:dat wordt gedaan bij de eerste startup. dan geef je van de alle protocollen de inlog gegevens op, daarmee start ie dan vervolgens altijd op.
als je t daarna wilt doen moet je denk ik bij plugins die protocollen aanzetten en na opnieuw opstarten kun je er settings voor vinden bij de options-plugins.
Ik heb nu maar de StartupStatus-plugin ervoor geinstalleerd:
http://miranda-im.org/download/details. ... ile&id=620
Daarmee kun je de initiele status van de diverse protocollen instellen (zoals ik het van Gaim gewend ben) en dat werkt nu naar behoren.
LodeC schreef:wat ik me nog afvraag is het volgende:
ik heb eerst gtk geinstalleerd in de windows\progfiles\commonfiles map en gaim zelf op de andere d:\ schijf.
na deinstalls en opnieuw install bleek hij steeds de settings te houden (staan kennelijk ergens opgeslagen, niet in gtk, want die heb ik ook opnieuw geinstalleerd).
ik heb ook nog de standaard install map geprobeerd (iets van windows\progfiles\gaim).
t enige wat ik nu kan bedenken is dat gaim niet werkt buiten zn standaard install map (of samen met gtk of wat dan ook) en dat ie eenmaal in ergens anders (d:\) zn settings naar laat verwijzen, en dat t nu dus niet meer goed kan werken.
Gaim zou de GTK-installatie gewoon moeten kunnen vinden.
Gaim heeft een profielmap in C:\Documents and Settings\Martijn\Application Data\.gaim (%APPDATA%\.gaim). Als je alles uninstallt en die map eens hernoemt, misschien dat Gaim dan beter opstart.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

nirwana schreef:Gaim zou de GTK-installatie gewoon moeten kunnen vinden.
Gaim heeft een profielmap in C:\Documents and Settings\Martijn\Application Data\.gaim (%APPDATA%\.gaim). Als je alles uninstallt en die map eens hernoemt, misschien dat Gaim dan beter opstart.
hmm, ik heb werkelijk alles verwijderd en opnieuw weer geinstalleerd. ook oude toekenningen van norton weg gegooid, zodat gaim opnieuw kon aanvragen en zou krijgen natuurlijk.

maar hij blijft maar zeggen dat ie geen verbinding kan krijgen...
"kan geen verbinding maken met de server/host"
getest met ene jabber en een hotmail account :(
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

Anonymous schreef:offtopic, sorry: Probeer dmsn/mercury http://www.mercury.to 8)
heb dat programma eens gedownload & uitgeprobeerd
veel beter dan msn, met veel handige opties
je kan de links die je krijgt openen in firefox
& geen vervelende reclames meer

ik ben verkocht :)
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Gebruikersavatar
U Black Emperor
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 oktober 2003, 16:42
Locatie: Silent Hill
    unknown unknown

Bericht door U Black Emperor »

als ik met iemand chat via mercury en 5 minuten niks zeg
krijg ik een timeout en wordt de verbinding verbroken
heb lopen zoeken maar kon niks vinden, weet iemand of je dat kan instellen ergens dat je geen timeout meer krijgt

thanx
Lift Ur Skinny Fists Like Antennas 2 Heaven
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

Lode schreef:
nirwana schreef:Gaim zou de GTK-installatie gewoon moeten kunnen vinden.
Gaim heeft een profielmap in C:\Documents and Settings\Martijn\Application Data\.gaim (%APPDATA%\.gaim). Als je alles uninstallt en die map eens hernoemt, misschien dat Gaim dan beter opstart.
hmm, ik heb werkelijk alles verwijderd en opnieuw weer geinstalleerd. ook oude toekenningen van norton weg gegooid, zodat gaim opnieuw kon aanvragen en zou krijgen natuurlijk.

maar hij blijft maar zeggen dat ie geen verbinding kan krijgen...
"kan geen verbinding maken met de server/host"
getest met ene jabber en een hotmail account :(
Heb je ondertussen een oplossing gevonden? Want ik zit met hetzelfde probleem :(
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Studentje schreef:Heb je ondertussen een oplossing gevonden? Want ik zit met hetzelfde probleem :(
Gebruik je ook Norton en Gaim ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

Jep, Norton Antivirus 2005 en Gaim 1.5.0 met gtk runtime 2.6.10
En het lukt me niet om aan te melden. Gaim vertelt me dat hij niet kan authentificeren. Nochtans, het wachtwoord en de accountnaam zijn juist, en ik heb Norton verteld dat Gaim toestemming krijgt om verbinding te maken met het internet.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Je kan Norton uitzetten voor bv 5 minuten krijg je dan wel verbinding met Gaim?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

Euh, wth? Ja, dat lukt :shock:
Heb je enig idee hoe dit komt? Want het is natuurlijk niet zo praktisch als je altijd je beveiliging moet uitzetten om met Gaim te kunnen werken... :?
Laatst gewijzigd door Studentje op 4 april 2006, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

dan is het een instelling van Norton :oops: even gegoogled
# How do I configure Norton Internet Security for Gaim? - Unfortunately, Norton Internet Security doesn't correctly respect specifying "Permit All" for a program, and the following additional settings are necessary for Gaim to function properly. Symantec has be notified of the problem, but attempts to get it resolved have been fruitless.

1. Select Options -> Norton Internet Security
2. Select the Firewall tab
3. Under HTTP port list add the following ports:
1. 443 -> MSN (ssl)
2. 1863 -> MSN
3. 5050 -> Yahoo
4. 5190 -> AIM/ICQ
5. 5222 -> Jabber (including Google Talk)
6. 6667 -> IRC
Laatst gewijzigd door vulture op 4 april 2006, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

'k Ga even proberen uit te zoeken de welke, I'll be back! :wink:
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

en kijk hier ook even met screenshots erbij http://rotz.org/archives/2005/06/gaim_norton_int.html
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Studentje
Berichten: 10
Lid geworden op: 4 april 2006, 18:39
    unknown unknown

Bericht door Studentje »

Hoera! Gelukt! :D Aasgier, er is hier net iemand héél gelukkig dat ie eindelijk Gaim ook op z'n computer met windows kan draaien. Dank u wel voor de hulp!
Plaats reactie