formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
wout
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 april 2007, 13:14
    Windows Vista Internet Explorer 8

formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door wout »

hallo,
ik heb reeds een hele tijd een website met een contactformulier op.
Nu ben ik echter een nieuwe site aan het maken voor een vriend van mij. Hierop zouden verschillende formulieren moeten komen. Ik vraag me echter af of ik het formulier dat ik nu gebruik kan gebruiken om verder op te bouwen of of deze te weining beveiligd is tegen spam.
Wil er eens iemand vlug eens een kijkje nemen; ik ken hier niet zo veel van maar slaag er wel in om (door te prutsen) de formuleren telkens aan te passen voor wat ik wil. :wink:
alvast bedankt voor de moeite.

Ik heb ook nog een andere vraag: nu komen de gegevens van het formulier totaal on-opgemaakt in een mailke toe. Verschillende formulieren zouden echter bedoeld zijn om bv. felicitaties of rouwbetuigingen over te brengen aan klanten. Is het mogelijk om deze in een iets aantrekkelijker opmaak te laten toekomen via mail?

zo, een hele boterham, ik hoop dat er iemand mij kan helpen.
grtjs,
wout
Oja, mijn huidig contactformulier vind je op http://www.judoclubardooie.be/contact.php
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Frederik »

Het formulier wat je nu gebruikt is spam-bestendig. Dat zit dus wel goed.
Ik weet niet beter dat de inhoud van formulieren altijd als platte tekst verzonden worden.
Of dat ook in opmaak mogelijk is, weet ik niet. Zou je eens op een PHP forum moeten rondneuzen.
wout
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 april 2007, 13:14
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door wout »

ok, bedankt voor de hulp. Ik ga eens op zoek en moest ik iets vinden zal ik het hier laten weten zodat er misschien nog iemand mee geholpen kan zijn.
wout
Scaniaboyy8
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 juli 2009, 19:55
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Scaniaboyy8 »

Ik zou voor het contact formuliertje nog een Captcha maken.

Captcha is een afbeelding met daarin letters en/of cijfers verwerkt. Dan wordt het nóg moeilijker om te spammen. En een vraag aan Frederik, hoe zie je dat het spam-bestendig is?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Frederik »

Hij maakt gebruik van een PHP-script formulier, dat wordt afgehandeld op de server. Het e-mail adres komt dus niet in de website te staan en daarom valt er geen e-mail adres te achterhalen.
Het e-mail adres wat op de server staat kan niet door spamrobots worden ingelezen. Om die redenen gebruiken twijfelaars een Captcha. Dat is waterdicht.
Scaniaboyy8
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 juli 2009, 19:55
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Scaniaboyy8 »

Altijd handig om die er dan ook nog achter te hebben.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Frederik »

Nou, ik schreef wel waterdicht, maar dat blijkt het ook al niet meer te zijn:

"Websense zegt dat hackers erin geslaagd zijn de Captcha-code van "Microsoft's Live Hotmail" te kraken in maar liefst zes seconden tijd. Captcha is een reactietest die in de gegevensverwerking wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.
Google is van mening dat Captcha-beveiliging nog steeds veilig en bruikbaar is. Critici denken daar anders over. De laatste tijd hoor je namelijk steeds vaker dat het hackers lukt deze beveiliging te omzeilen.
De aanval is hetzelfde gegaan als bij voorafgaande aanvallen. Een anti-Captcha robot wordt aan Internet Explorer gekoppeld, en gaat vervolgens Hotmail Live-accounts registreren.
Hij pakt de Captcha code en kraakt hem. Met de automatisch gegenereerde accounts wordt vervolgens spam verstuurd. Het grote verschil met de voorafgaande Captcha hacks bij Live Mail en Gmail is dat deze hack erg aggressief en prompt opgetreden is."
jhlmddd
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 januari 2010, 11:08
    Windows XP Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door jhlmddd »

Vraag aan Frederik
Als een emailadres in php niet leesbaar is, waarom zou je dan nog captcha gebruiken?
En is een emailadres in php echt niet leesbaar voor spambots? En hoe zit het met emailadressen in pdf-bestanden?
Weet iemand dat misschien?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door Frederik »

Over Captcha: http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha
Over Bots: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bot_(computerprogramma)

Waarom je met het gebruik van PHP nog Captcha zou gebruiken weet ik niet. Wellicht dat een bot ook toegang tot PHP kan krijgen en dat ook kan lezen. Als dat zo is, dan is Captcha een extra belemmering.
Verder ben ik niet thuis in deze ingewikkelde materie.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: formulier veilig tegen spam en opmaak eindtekst formulier

Bericht door nirwana »

Het mailformulier kan dan misschien wel spam-bestendig zijn (een captcha toevoegen maakt het nog iets beter), maar vlak daaronder staat gewoon het mail-adres in de website. Dus daar gooi je de spam-beveiliging dus weer compleet overboord...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie