*zucht* ik loop vast, navigatie maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door Dingo »

het gaat inmiddels helemaal niet meer over navigatie, is dat erg? :mrgreen:

Ik ben nu de pagina's aan het maken met mijn sjabloon, maar nou liep ik tegen mijn gastenboek aan. Ik heb destijds zo'n gratis gastenboek van koekjes.net genomen, lekker makkelijik als je niks weet. Maar nu is het niet meer zo handig. Ik kan een link maken naar dat gastenboek, maar dan zijn mensen van mijn pagina af netuurlijk. Is er een mogelijkheid dat in je eigen site te laten openen, dus zoals vroeger met een frame kon?
Of is de beste oplossing een eigen gastenboek te plaatsen? Ben ik wel alle oude bijdragen kwijt natuurlijk :? Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door nirwana »

Dingo schreef:het gaat inmiddels helemaal niet meer over navigatie, is dat erg?
Niet wat mij betreft...
Dingo schreef:Ik ben nu de pagina's aan het maken met mijn sjabloon, maar nou liep ik tegen mijn gastenboek aan. Ik heb destijds zo'n gratis gastenboek van koekjes.net genomen, lekker makkelijik als je niks weet. Maar nu is het niet meer zo handig. Ik kan een link maken naar dat gastenboek, maar dan zijn mensen van mijn pagina af netuurlijk. Is er een mogelijkheid dat in je eigen site te laten openen, dus zoals vroeger met een frame kon?
Of is de beste oplossing een eigen gastenboek te plaatsen? Ben ik wel alle oude bijdragen kwijt natuurlijk :? Iemand ideeën?
Je zou het met een iframe kunnen oplossen, doch Nvu/Kompozer houdt niet zo van (i)frames. Toch lijkt het me voor deze toepassing wel het handigste, want zo hoef je niet met een nieuw gastenboek te beginnen. Begin je opnieuw dan verlies je de huidige bijdrages en dat zou jammer zijn.

Het voorbeeld op http://weisbeek.freewebhostx.com/web/st ... lands.html heb ik nu uitgebreid met een werkende verwijzing naar het gastenboek.
Deze opent het Koekjes-gastenboek in een iframe, zodat een bezoeker nog steeds het idee heeft dat die zich op jouw eigen site bevindt. Op dit moment werken er 2 linkjes binnen deze site: Home en Gastenboek.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door Dingo »

okee, ik zie dat je dat iFrame ook niet meer in css hoeft op te maken, alleen op de pagina. Dat gaat nog best makkelijk. Dan hou ik het idd maar zo, zo'n leeg gastenboek is ook al zoiets. Ik ben druk bezig om de andere pagina's af te maken, als het online staat meld ik me weer even :mrgreen:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door nirwana »

Dingo schreef:okee, ik zie dat je dat iFrame ook niet meer in css hoeft op te maken, alleen op de pagina. Dat gaat nog best makkelijk.
Het is inderdaad slechts een omhulsel om een andere pagina heen. Je hoeft alleen een hoogte + breedte ervan op te geven. En ik geef doorgaans nog op dat ik niet wil dat er een rand om het frame heen wordt getekend.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door Dingo »

De pagina's in het Nederlands zijn bijna klaar, op de "Ivil's en Dingo's site" na. Wie zin heeft mag kritisch kijken!

Ik heb op de eerste pagina http://www.streepjes.com/webtest2.html nog een truc van het web geplukt om die rollover afbeelding voor te laden. Ik las ergens dat niet iedereen java script heeft en je dus ook de afbeelding op "onzichtbaar" onderaan de pagina kunt zetten. Bij mij werkt het, of heb ik hem al in cache staan :roll: Werkt dat idd zo?
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door Dingo »

en alweer een vraag :mrgreen:
Ik wil een opsomming tweezijdig uitlijnen, nou heb ik daar al wat over gevonden, dit zou met "justify" kunnen, maar ik wil zelf bepalen vanaf waar er naar links uitgelijnd moet worden, hoe pak ik dat nou aan? In de html telkens apart aangeven waarheen uit te lijnen, of in css?

Het gaat om de opsomming bovenaan deze pagina http://www.streepjes.com/Ivil.html
Ik wil dan telkens na de dubbele punt naar links uitlijnen, een stukje, zodat een mooi duidelijk blok ontstaat :?

Edit: ben aan het stoeien, is de oplossing misschien om 2 blokken naast elkaar te zetten, waarvan ik de 1 links, de ander rechts uitlijn?
Edit 2: gelukt, ik zal voortaan eerst stoeien, dan pas vragen :oops: :lol:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door nirwana »

Dingo schreef:Edit: ben aan het stoeien, is de oplossing misschien om 2 blokken naast elkaar te zetten, waarvan ik de 1 links, de ander rechts uitlijn?
Edit 2: gelukt, ik zal voortaan eerst stoeien, dan pas vragen
In dit geval zou ik er gewoon een tabelletje van hebben gemaakt. Tabellen kun je beter niet voor de layout gebruiken, maar voor het oplijsten van gegevens kun je dit nog altijd prima gebruiken. Volgens mij is dat zelfs handiger, want zo kun je uit de HTML-code niet meer halen wat nu de waarde is die bijvoorbeeld bij Geboren: hoort. Dat moet je nu echt halen uit hoe het er uit ziet en dat was niet de bedoeling van semantische HTML-code.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: *zucht* ik loop vast, navigatie maken

Bericht door Dingo »

mhh, tabellen zeg je... ik zal eens kijken wat ik ervan kan maken.
Plaats reactie