centreren, of niet?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

centreren, of niet?

Bericht door Dingo »

Ik heb de website nu zover klaar, kwam er na controle achter dat ik er even niet aan gedacht had dat niet iedereen een breedbeeld heeft :oops: Dus een wrapper gemaakt met het volgende erin

position: absolute;
top: 10px;
left: 0;
width: 100%;
background-color: transparent;

Website: http://www.streepjes.com/nederlands.html

alles is nu ook op een klein scherm goed te lezen, de header blijft gecentreerd. Nadeel vind ik, denk ik? dat het nu op breedbeeld rechts erg leeg is. Hoe zet je die wrapper ook gecentreerd? iets van position: center?

En kan iemand die tijd heeft :) kijken of er nog rare dingen in zitten? Ik wil nu alles vertalen naar Duits en Engels, maar heb nu erg veel tijd verspild doordat ik eerst alle pagina's maakte, er dan achter kwam dat er nog een divje wrapper in moest of een andere link, en die dan dus handmatig op elke pagina aan moest passen... tja, eerste keer komposer he :mrgreen: Dus als alles klopt neem ik dit als sjabloon voor de overige pagina's.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: centreren, of niet?

Bericht door Frederik »

Ik zit nu op een 17 inch breedbeeld (1440x900) en alles is prima in beeld alleen is de header en de inhoud (tekst) niet gecentreerd.
En hoe dat met die wrapper (wat is dat??) zit, weet ik niet. Uitproberen maar wat het beste resultaat geeft.

Zie het nu vanachter een 19 inch breedbeeld en het resultaat is idem. Ik zou me er niet druk over maken.
Het ziet er gewoon goed uit!
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: centreren, of niet?

Bericht door Dingo »

ok, ik heb de inhoud nu idd zo dat die wel over het scherm verdeeld wordt, ik heb alleen de zinnen gewoon niet zo lang dat die over het hele scherm vullen, maar goed daar verander ik met een layout ook niks aan. Zoveel mensen zijn er ook niet meer die met een heel smal schermpie kijken natuurlijk. Dan laat ik het mooi zoals het nu is.

Met dat centreren bedoelde ik trouwens zoals hier bv: http://www.hollandseherder-met-frasnays ... index.html
Maar dan heb je links en rechts erg veel ruimte, hoewel ik dat in dit geval niet heel storend vind, maar da's wat anders :wink:

Bedankt voor het kijken, ik kan weer even verder.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: centreren, of niet?

Bericht door nirwana »

Een voorbeeld voor het centreren van jouw website heb ik hier online geplaatst: http://weisbeek.freewebhostx.com/web/st ... lands.html

http://www.webmasterstart.nl/css/websit ... t-css.html geeft aan hoe je de inhoud van een website kunt centreren.
Dat heb ik nu op jouw website toegepast.

Wel vielen deze instructies in de body van de pagina mij op: width: 1874px; height: 248px;
Door die grote breedte zie ik aan de onderkant een schuifbalk verschijnen. Dat is niet zo mooi en ik vraag me af waarom dit zo is gedaan.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit nog ergens een overblijfsel van is en dat dat net zo goed verwijderd kan worden. Dat helpt natuurlijk ook om de website gecentreerd te krijgen. Anders wordt deze ook wel gecentreerd, maar dan gaat deze uit van een breedte van 1874 pixels. Dat ziet er wat vreemd uit op kleinere resoluties.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dingo
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 november 2009, 11:53
    Windows Vista Firefox

Re: centreren, of niet?

Bericht door Dingo »

mmmh, dat in de body is idd een restant van eerdere pogingen en verklaart waarom ik het maar niet goed kreeg. Dat centreren is idd wat ik bedoelde, maar vind het zelf nu ik het zie toch mooier als hij uitvult. Bedankt voor de tips weer! :wink:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: centreren, of niet?

Bericht door nirwana »

Dingo schreef:mmmh, dat in de body is idd een restant van eerdere pogingen en verklaart waarom ik het maar niet goed kreeg. Dat centreren is idd wat ik bedoelde, maar vind het zelf nu ik het zie toch mooier als hij uitvult. Bedankt voor de tips weer! :wink:
Dit midden-gedeelte kun je natuurlijk zo breed maken als je zelf wilt. Daarnaast kun je dan het geheel centreren. Nu heb ik het geheel in het CSS-bestand op 1000 pixels ingesteld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie