Afbeeldingen tonen geel

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Afbeeldingen tonen geel

Bericht door Frederik »

Trof vanmorgen bij de post onderstaand bericht aan. IK heb er uitgebreid naar gekeken en het is echt bizar.
Het probleem komt ook voor in de veilige modus van Firefox en ik heb er geen enkele verklaring voor.
Wat is hier aan de hand:
--------------------------
notificationsXXXsupport.mozilla.com

Thans is het zo dat op een website van een klant van mij de afbeeldingen in een gele kleur worden getoond vanaf Firefox 3.5 en hoger. Dit is zeer storend omdat het een meubelzaak betreft met diverse locaties in Nederland en Engeland.
Het betreft dus een wereldwijd probleem. Hiervoor heb ik ook een bug gemeld in de centrale database. Het moet dus stuctureel opgelost worden zodat wereldwijd dit probleem getackeld kan worden.

U kunt de website benaderen om het zelf te ondervinden met een versie van Firefox vanaf 3.5 en hoger:

http://www.lancashirechesterfield.co.uk ... wback.html

Ik zie dan ook graag uw reactie terug

M.vr.gr.
Brummelhaus Webdesign
Jonny Brummelhaus
Directeur
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Afbeeldingen tonen geel

Bericht door m@tje »

Inderdaad !! de foto's zijn geel (maar niet allemaal) :?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Afbeeldingen tonen geel

Bericht door Frederik »

Probleem doet zich inderdaad niet voor bij het gebruik van oudere FF versies.
De website staat stampvol met html fouten (W3C), maar daar zal het niet aan liggen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Afbeeldingen tonen geel

Bericht door nirwana »

Dit is inderdaad curieus. Eerst dacht ik dat het aan de afbeelding zelf zou liggen. Maar eenmaal gedownload ziet de afbeelding er wel goed uit. Vervolgens heb ik de afbeelding maar eens ter inspectie in GIMP geladen. Dan komt er al snel een aapje uit de mouw. De afbeelding heeft een ingebed kleurprofiel: Canon EOS-1D Flash:
Canon EOS-1Ds flash
Canon EOS-1Ds flash



Copyright (c) 2006 Phase One A/S. All rights reserved.



WhitePoint : D50
Blijkbaar doet Firefox daar iets mee. Het staat me wel bij dat enigszins recent aan Firefox ondersteuning voor kleurprofielen is toegevoegd. Je zou haast zeggen dat dit daar iets mee te maken heeft. Aan de andere kant lijkt dit me niet echt goed, want als ik de afbeelding in GIMP laat dan ziet die er wel goed uit.

Als ik dit kleurprofiel in GIMP behoudt, dan blijft de afbeelding geel in Firefox. Als ik echter tegen GIMP zeg dat het kleurprofiel omgezet mag worden en vervolgens de afbeelding weer opsla dan is het eindresultaat wel goed. Daarom adviseer ik om alle afbeelding waarvoor dit geldt opnieuw op te slaan, maar dan zonder ingebed kleurprofiel.

Als het erg veel afbeeldingen betreft dan kun je daar ImageMagick voor inzetten. Daarmee heb ik ook wel eens afbeeldingen in batch naar een andere colorspace omgezet omdat er iets niet helemaal lekker ging in de browser.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie