Plaatjes niet op alle pagina's zichtbaar

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
sanny731
    Windows Vista Internet Explorer 8

Plaatjes niet op alle pagina's zichtbaar

Bericht door sanny731 »

hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met de site van onze school. Nu heb ik iets heel raars...(vind ik zelf)
Ik heb een standaard layout gemaakt voor alle pagina's. Alleen nu heb ik de site online gezet en zijn de plaatjes in de layout niet op iedere pagina zichtbaar.

De site is: www.de-bellefleur.nl
Als je op nieuwsbrief klikt kom je op de pagina, maar zie je de plaatjes erboven niet, dit is ook bij Cluster het geval. Bij de andere pagina's doet hij het wel

Ik zie niet wat ik verkeerd doe!

Groetjes
sanny731

Re: Plaatjes niet op alle pagina's zichtbaar

Bericht door sanny731 »

Nou op de een of andere manier is het me toch gelukt haha :?:
Ik ben er al de hele middag mee bezig en nadat ik het berichtje hier had geplaats ging ik nog 1 poging doen.........en het lukte... Vraag me niet hoe, maar het is gelukt
Frederik
Moderator
    Windows 7 Firefox

Bericht door Frederik »

Mooi dat het gelukt is! Het is een leuke website geworden :)
sanny731

Bericht door sanny731 »

Bedankt, het kost ff wat zweet, maar dan heb je ook wat. :D
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sanny,

Het geheel ziet er erg netjes uit. Mijn complimenten.

Nog enkele verbetersuggesties:
- het logo is te groot. Die kun je beter eerst verkleinen en dan pas in de website opnemen. Dat komt de kwaliteit van de afbeelding ook ten goede.

- het zou mooi zijn als je onder het logo een linkje naar de beginpagina van de website kunt plaatsen. Dat is een goed gebruik op websites. Bijvoorbeeld: als je op het MozBrowser-logo hierboven klikt dan ga je terug naar de beginpagina van het forum.

- het zou mooi zijn als je de afbeeldingen van de appeltjes als een GIF- of PNG-afbeelding in de website opneemt.
GIF is een wat ouder formaat, maar nog prima bruikbaar. PNG is nieuwer, biedt meer mogelijkheden, maar is daardoor misschien ook soms wat lastiger. Wat ik hier ga voorstellen kun je ook nog prima met het GIF-formaat doen:
1) als je GIF gebruikt, dan blijven de kleuren egaal. Een rode appel blijft dan ook echt rood.
2) een doorzichtige achtergrond achter de appeltjes

ad 1: nu heb je JPG gebruikt en dan is het rood van de appel niet meer egaal rood. JPEG is namelijk geoptimaliseerd voor afbeeldingen met veeeeeeeeel kleuren (zoals foto's). Het zal daarom altijd proberen om kleuren te benaderen om de bestandsgrootte van de afbeeldingen altijd zo klein mogelijk te houden. Als je goed kijkt dan zie je in de appel bijvoorbeeld meerdere kleuren rood, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de bedoeling was om 1 egale kleur rood te gebruiken. Nu zie ik spikkeltjes op de appel.

ad 2: Als je een doorzichtige achtergrond gebruikt, dan zie je de achtergrond van de website er doorheen. Daardoor lijkt het een stuk natuurlijker. Nu zie je dat achter de appeltjes een witte achtergrond verschijnt, omdat al deze afbeeldingen een witte achtergrondkleur hebben.

De opmerkingen hierboven zijn slechts suggesties, dus doe ermee wat je wilt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Om alvast een beetje te kunnen zien wat ik bedoel, heb ik hier een kopie van een pagina van de website geplaatst:
http://www.mozbrowser.nl/web/bellefleur/cluster.html

Daarin heb ik 3 aanpassingen doorgevoerd:
1) een kleiner logo
2) een linkje onder het logo
3) de rode appel is nu een GIF-afbeelding en heeft een doorzichtige achtergrond; daardoor zie je dat de achtergrond van de website nu om het rode appeltje heen valt

Let op: het omzetten van een JPG naar een GIF-afbeelding is niet slechts een kwestie van in een grafisch programma openen en dan opslaan in het GIF-formaat. Met het opslaan naar JPG is de informatie die in de afbeelding zit namelijk al beschadigd. Dit werkt alleen goed als je nog een bron-afbeelding in een ander formaat hebt opgeslagen. Ik weet namelijk niet met welk grafisch programma je deze afbeeldingen hebt gemaakt.

Nog een opmerking over de bestandsgrootte van de afbeeldingen:
- het logo is van 514 kilobytes verkleind naar 62 kilobytes
- de nieuws.jpg was 2,9 kilobytes en de nieuws.gif is nu 3,19 kilobytes
Kortom, de GIF-afbeeldingen worden ietsje groter (en de kwaliteit aanzienlijk beter), maar met het kleinere logo haal je zoveel reductie dat de andere afbeeldingen best een beetje groter mogen worden. Met groter doel ik dan op de bestandsgrootte; niet op de afmetingen van de afbeelding.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sanny731
    Windows XP Internet Explorer 8

Bericht door sanny731 »

Nirwana,

Wat onwijs tof die tips van jou!! Daar ga ik zeker te weten morgen mee aan de slag! Echt van die tips die je nergens kan vinden, maar die de site net wat mooier en professioneler maken!

Ook leuk om een compliment te krijgen van een expert! :D
sanny731

Bericht door sanny731 »

Hoi,

Nou het is me aardig gelukt...was ff stoeien met die gif bestanden, maar ik vindt het aardig gelukt! zit nog paar foutjes is..maar dat komt nog wel

Nogmaals bedankt voor de handige tips!
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Mozilla
Contacteer:

Bericht door nirwana »

sanny731 schreef:Nou het is me aardig gelukt...was ff stoeien met die gif bestanden, maar ik vindt het aardig gelukt! zit nog paar foutjes is..maar dat komt nog wel
Sanny,

Ik vind het ook heel aardig gelukt. En er zit al een mooie linkje onder het logo.

Wat mij nu nog opvalt:
- in het logo zit nog 1 frame met een witte achtergrond (want op een gegeven moment valt er rechtsboven in het logo een witte achtergrond over de website-achtergrond heen)

- als je de schoorsteen (?) in http://www.de-bellefleur.nl/plaatjes/ho ... C12330.png niet echt nodig hebt, dan zou ik deze eraf halen en de foto als JPG opslaan. De PNG-afbeelding (met schoorsteen) is nu 399 kilobytes). Zonder schoorsteen en als JPG opgeslagen wordt de afbeelding 52 kilobytes.

Verder vind ik de nieuwspagina wel erg beweeglijk: http://www.de-bellefleur.nl/nieuws20092010.html
Als ik (in Firefox) op de Esc-toets klik, dan worden alle animaties stil gezet. Daar wordt het een stuk aangenamer van.
Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. Misschien vinden de kinderen en hun ouders dit juist wel leuk en dan moet je het vooral zo laten staan ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
Plaats reactie