heeft NVU ook Frames?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

heeft NVU ook Frames?

Bericht door vulture »

In FP was ik altijd gewend te werken met frames in NVU kan ik deze optie niet vinden. Is deze mogelijkheid er wel. Als deze mogelijkheid er niet is hoe kan ik het dan het beste aanpakken.?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik denk niet dat je al gemakkelijk met frames kan werken in Nvu.

Vraag je eerst ook eens af of frames eigenlijk wel nodig zijn. Als surfer vind ik frames eigenlijk niet zo prettig werken. Als je je muis in het verkeerde frame parkeert en je begint te scrollen, zit je volledig mis. Ook als je een pagina wilt opslaan, is het geheel niet overzichtelijk meer.

Je kan gebruik maken van div's om de inhoud over je pagina te verdelen. Als je nog nooit met CSS gewerkt hebt om je inhoud in te delen, kijk dan eens naar het Project Nemesis. Daar vind je een verzameling met klaargemaakte layouts die je kan gebruiken...
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Anno 2004 is werken met frames nogal achterhaald.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Onlangs heb ik om te testen eens een frames-pagina in de nieuwste Nvu 0.60+ geladen. Die gaf een vage foutmelding ("cannot edit because of unknown error" of iets van die strekking).
De pagina wordt wel netjes weergegeven, maar je kunt het geheel dus niet bewerken. Dat laatste had ik ook niet verwacht, maar ik was wel benieuwd welke melding ik zou krijgen.

Als je perse met frames wilt werken, dan zou ik de bovenliggende frameset met de hand maken en vervolgens de onderliggende pagina's gewoon met Nvu opmaken. De frameset kun je dan in je browser laden en herladen als je een van de onderliggende pagina's hebt aangepast. Ook kun je een specifiek frame opnieuw laden. Maar zoals de meesten al aangeven: als het niet perse hoeft, dan bij voorkeur niet doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Pieter Verrips
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 januari 2005, 15:20
    unknown unknown

Bericht door Pieter Verrips »

'k Vind anders frames super handig. Blijft bijv. je hoofdmenu links of bovenaan gewoon staan als je scrollt. Voor ik definitief voor al mijn sites op Nvu overstap moet zoiets er wel zijn.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Pieter Verrips schreef:'k Vind anders frames super handig.
Misschien, maar heb je ooit al eens een website proberen op te slaan die bestond uit 4 verschillende frames? Niet zo handig hoor... :?
Blijft bijv. je hoofdmenu links of bovenaan gewoon staan als je scrollt.
Dat kan je met CSS ook makkelijk hoor. Een div aanmaken en deze dan op fixed instellen. Wat je ook doet, hij beweegt niet. Voor een voorbeeld: zie deze pagina van het W3C (menu links).
Voor ik definitief voor al mijn sites op Nvu overstap moet zoiets er wel zijn.
Frames zijn zó 20e eeuws... :wink:
Gebruikersavatar
JohannaWeb
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 januari 2005, 16:18
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

Ik werk ook met frames voor mijn sites, ik vind het heel handig, je kunt het makkelijk indelen.

bij mij is mijn menu netjes links het logo in een frame aan de bovenkant en als ik op mijn menu klik wordt het middenframe netjes steeds verandert zonder dat het steeds opent in een nieuw venster, zonder frames moet je dat menu wel 100 keer maken in elke pagina ik vind juist zo handig dat je dan maar 1 keer het menu hoeft te maken en 1 keer het logo en dat de verschillende sites gewoon geopent worden in het derde frame zonder steeds een nieuw venster etc.

zoiets zou ik met NVU ook wel willen, heb het programma pas 3 dagen en ben echt aan het zoeken, maar inderdaad frames vind ik niet en css moet ik leren maar of ik dan het zelfde resultaat kan krijgen als hoe ik nu met frames heb????

kijk anders even voor wat ik bedoel op http://www.heavenly-solutions.com of http://www.van brienenoordschool.nl

het menu aan de linkerkant werkt nog niet met FF maar daar ben ik al druk mee bezig, anders even met IE kijken als je dat hebt dan kun je precies zien wat ik bedoel.

voordeel van frames is ook dat je url normaal blijft en er niet steeds iets achter komt in trant van ..../begin.htm of .../index.htm of ..../nieuws.htm
dat vind ik namelijk ook super irritant.

verder vind ik een voordeel met frames dat als je broncode opvraagt hij de broncode van het totale frame laat zien en als je van een gewone pagina de broncode op vraagt zie je gelijk hoe en wat de site gemaakt is.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

JohannaWeb schreef:bij mij is mijn menu netjes links het logo in een frame aan de bovenkant en als ik op mijn menu klik wordt het middenframe netjes steeds verandert zonder dat het steeds opent in een nieuw venster, zonder frames moet je dat menu wel 100 keer maken in elke pagina
Je kan ook met PHP includes werken. Je slaat dan de code voor het menu op in een bestand, de code voor de header/footer in een ander bestand. Deze "include" je dan op de pagina. Op die manier verschijnt je menu op alle pagina's, maar heb je toch maar één menu om te onderhouden...

Als je geen PHP include hebt, kan je misschien SSI gebruiken (Server Side Include). Dat is hetzelfde systeem, maar dit is niet op iedere server beschikbaar.
voordeel van frames is ook dat je url normaal blijft en er niet steeds iets achter komt in trant van ..../begin.htm of .../index.htm of ..../nieuws.htm
dat vind ik namelijk ook super irritant.
Nadeel van frames: de pagina is zeer onoverzichtelijk. Probeer maar eens een pagina op te slaan (mét menu), dat lukt ook niet. Ook het afdrukken van zo'n frames is een ware hel.

Nee, geef mij dan maar gewone pagina's, zonder frames.

Trouwens, die achtervoegsels zijn misschien niet echt 'mooi', maar wel handig. Hoe moet een gebruiker anders naar één van jouw pagina's verwijzen? (OK, ik weet wel hoe dit wél kan, maar logisch is het niet).

Mijns inziens zijn frames evil, maar dat is natuurlijk maar één van de meningen... Ik zou alleszins het gebruik van frames proberen te beperken, want voor de meeste mensen zijn er meer nadelen aan verbonden als voordelen...
Gebruikersavatar
JohannaWeb
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 januari 2005, 16:18
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

e kan ook met PHP includes werken. Je slaat dan de code voor het menu op in een bestand, de code voor de header/footer in een ander bestand. Deze "include" je dan op de pagina. Op die manier verschijnt je menu op alle pagina's, maar heb je toch maar één menu om te onderhouden...

Als je geen PHP include hebt, kan je misschien SSI gebruiken (Server Side Include). Dat is hetzelfde systeem, maar dit is niet op iedere server beschikbaar.
Das inderdaad handig als dat zo kan, en het klinkt beter dan frames, maar het klinkt ook heel erg ingewikkelt, zo een frame zit standaart in frontpage, erg makkelijk om een site van op te bouwen en mee te werken, ik heb er geen problemen mee, maar PHP en SSI ik heb er van gehoord en weet ongeveer wel wat het is, maar mijn oren gaan er van klapperen hoor, het is voor mij helemaal abrakadabra om er mee te werken en ik ben iemand die het wel leuk vind om sites te bouwen maar niet eerst jaren moet studeren voor ik iets begrijp of onder de knie heb.
Gebruikersavatar
JohannaWeb
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 januari 2005, 16:18
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

Ik ben eens wat pagina's afgelopen waar je uitleg krijgt over css en waar je voorbeeldscripts kunt zien.
en ik moet zeggen, het is bizar moeilijk, ik snap er geen hout van.

jullie kunnen allemaal wel zeggen dat het beter is of misschien makkelijker is als frames, maar bij frames hoef je niet zo ingewikkelt te doen als bij css.

Verder heb ik nog geen site kunnen ontdekken die css heeft met een zelfde opbouw als mijn site in frames heeft.

dus als er iemand heel slim is en heel veel van css af weet graag een simpele uitleg hoe ik makkelijk en snel zonder veel taboe mijn site met frames kan omzetten in een css site waarbij ik precies dezelfde layout krijg en waarbij als ik op het menu klik de site netjes opent zoals nu bij de frames.

ik vind het namelijk niet de moeite waard om dat hele css te gaan leren, ben ik veel te lang mee bezig en het plezier van het maken van een leuke site vergaat mij dan helemaal.

want om eerlijk te zijn hoor ik hier op dit forum voor het eerst dat er mensen zijn die een hekel hebben aan de manier van opmaak zoals ik bij mijn site gedaan heb ik ben dan erg benieuwd naar hoe jullie eigen site is of dat jullie alleen commentaar leveren zonder zelf een site te hebben, want dat is het makkelijkste natuurlijk.

http://www.heavenly-solutions.com

groetjes Johanna
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

JohannaWeb schreef:Verder heb ik nog geen site kunnen ontdekken die css heeft met een zelfde opbouw als mijn site in frames heeft.
Ik heb ooit is een serie cross browser oplossingen gemaakt: Fixed positioning. Persoonlijk vind ik de techniek 'position:fixed' in Internet Explorer die ik een tijdje terug nodig had voor een site iets leuker, omdat je dan de scrollbar gewoon aan de zijkant houdt waar de gebruiker hem verwacht. Uitleg: 'position:fixed' in IE.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Het makkelijkste voor jou is je baseren op een bestaande template. Enkele links die ik ook gebruik:

- CSS Templates -
- Position is Everything -

Er bestaan ook generators voor een CSS template. Bekijk Layout-o-Matic eens.

Verder wil ik nog even kwijt dat je niet zonder te lezen aan CSS kan beginnen. Het is niet iets dat je even 'tussen de soep en de pattatten' kan doen. Het vergt enige kennis.
Achteraf zal je wel merken dat geduld loont. CSS is zeer gemakkelijk te onderhouden en bovendien werkt het na verloop van tijd gewoon sneller.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

JohannaWeb schreef:ik ben dan erg benieuwd naar hoe jullie eigen site is of dat jullie alleen commentaar leveren zonder zelf een site te hebben, want dat is het makkelijkste natuurlijk.
Ja, dat is wel het gemakkelijkste, maar ga er maar voor het gemak van uit dat de meesten die hier commentaar leveren ook zelf websites bouwen. Deze mensen hebben zich er wel in verdiept hoe je een goede site kunt bouwen.

Bekijken we bijvoorbeeld de weblog van ByteWarrior, dan komen we daar geen frames tegen. De volgende opmerking die iemand zou willen maken is "maar die scheiding tussen linker- en rechterkant is dan toch wel een tabel-structuur". Nee, ook dat niet. Dat kun je allemaal bereiken door met CSS in de weer te gaan. Heb je het samenspel tussen HTML en CSS eenmaal onder de knie dan kun je daarmee snel de structuur van een website opzetten (en ook snel aanpassen).

Maar Frontpage zal je dat niet snel leren. Voor Microsoft is het resultaat belangrijker dan hoe je het maakt. Dat wat je ermee maakt enkel goed in Internet Explorer werkt vertellen ze er ook niet bij. Daar moet een website-maker zelf maar achter komen wanneer er opeens meer andere browsers op de site komen (omdat het gebruik van IE tanende is).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
JohannaWeb
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 januari 2005, 16:18
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

naast Frontpage waar ik al jaren met plezier mee werk heb ik nu ook NVU, HTML-kit en 1 page 2000 op de pc staan, en van die laatste drie snap ik nog niet veel ik moet echt uitpluizen hoe dat werkt.

ik ben gewent om een page te maken zonder al te veel html gedoe, bestaande scripts van html of java weet ik aardig aan te passen aan hoe ik het wel wat betreft kleur, snelheid etc maar vraag me niet een page te maken met alleen gebruik van html dat kan ik simpelweg niet.

De links die jullie gegeven hebben heb ik bij de bladwijzers gezet en ga daar op mijn gemak voor zitten, hopelijk kom ik er dan uit.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

nirwana schreef:Bekijken we bijvoorbeeld de weblog van ByteWarrior, dan komen we daar geen frames tegen.
Het simuleert ook het gebruik van frames niet (qua layout) dus is het niet echt een goed voorbeeld naar mijn mening.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Plaats reactie