Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Ik ben een onervaren site bouwer en heb een site gebouwd in Kompozer en mijn host is "watsnel". Ik heb de, nu nog summiere, teksten gewoon ingetypt met alleen bij een nieuwe alinea een "enter". Op mijn PC ziet het er goed uit. Als mijn twee "vaste controleurs" de site thuis bekijken is die ook prima. Als ik hem thuis via internet bekijk staan alle woorden onder elkaar, soms nog een enkele regel met twee korte woorden achterelkaar, maar doorgaans elk woord onder het vorige.
Kan iemand mij tippen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Met vriendelijk groet, Hannes1
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Frederik »

Heb je een url zodat wij dat ook kunnen bekijken? Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar zoiets zien geeft meer duidelijkheid.
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

www.platformnederlandsefolklore.nl
Maar het probleem is nu juist dat het bij mij fout gaat en bij mijn 2 "controleurs"niet.
Als je wilt kijken en meedenken, heel graag.
Hannes1
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Frederik »

Allereerst mijn complimenten, ziet er fraai uit!
Minder fraai is dat er gekopieerd en geplakt is vanuit MS Word en dat dit gelijk leidt tot foute html-code. Dat terzijde, want dat was je vraag niet.

Ik zie nergens vreemde regels bij tekst of overlappingen. Kan het zijn dat je de website bekijkt met een kleine monitor?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Ook ik zie weinig gekke dingen. De pagina http://www.platformnederlandsefolklore. ... brief.html ziet er nog het minst mooi uit en dan bedoel ik vooral het gedeelte bovenaan de pagina. Echter is dat gedeelte bovenaan gecentreerd. Daardoor staat het vreemd onder elkaar.

Verder vallen de titels van de pagina's mij op:
- pnf home 1
- pnf home 5
- pnf home 5
- etc
Beter kun je daar de naam van de website in plaatsen.
Zo kun je de beginpagina bijvoorbeeld Platform Nederlandse Folklore noemen.
De Bestuur-pagina kan dan Platform Nederlandse Folklore - Bestuur als titel krijgen, etc. De titel is wat je bovenin de titelbalk van de browser te zien krijgt en deze wordt ook gebruikt als iemand de website aan zijn/haar bladwijzers (favorieten) toevoegt.

Voor de Contact-mogelijkheid zou ik gebruik maken van een contact-formulier. Dat heeft direct 3 voordelen:
1) het is handiger voor de bezoeker voor de website
2) het staat professioneler
3) het zorgt ervoor dat je waarschijnlijk niet extra spam krijgt op jouw HetNet-mailadres, aangezien je mailadres niet open en bloot op Internet vermeld wordt

Nog een tip: zorg er alsjeblieft voor dat de Motigo-teller die nu op http://www.steigan.net/pnf/ staat niet weer terug komt in de nieuwe website.
Dat omdat deze website voor ongewenste reclame zorgt. Bij het bezoeken van de Steigan-website kreeg ik nu direct een popup-venster aangeboden. Natuurlijk blokkeert een goede browser als Firefox die wel, maar toch wordt die wel aangeboden. Als ik vervolgens ergens op de pagina klik dan krijg ik ook een popup-venster aangeboden. Kortom, zij zijn nogal agressief met reclame. Dan kun je beter voor OneStat of voor Google Analytics kiezen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Aan Frederik: mijn monitor is 17", dus dat zou denk ik het probleem niet mogen zijn.

Aan Nirwana: waar haal je die pagina namen vandaan? Zo staan ze inderdaad bij mij intern, maar ik kan dat niet van het internet af plukken, ik dacht dat ik ze daar de namen "homë, bestuur, nieuwsbrief" en dergelijke gegeven had.

Overigens juist vanwege mijn onervarenheid is alle commentaar van harte welkom, ik kan er alleen maar mijn voordeel mee doen.

Hannes1
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Frederik »

Een monitor 17 inch kan inderdaad het probleem, wat jij alleen blijkt te hebben, niet veroorzaken.
Wellicht dat dat een codering van pagina's niet goed ingesteld staat, lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou kunnen.
Kijk eens in de browser in de menubalk bij Beeld > Tekenset
Bij mij staat die op Unicode (UTF8) in de browser Firefox. Bij Internet Explorer vindt je dat onder Beeld > Codering

Webpagina's hebben een titel en iedere pagina krijgt zo zijn eigen naam . Als je nu in het menu iets aanklikt, bijvoorbeeld Bestuur, dan kom je wel bij bestuur.html maar in het titelvenster van het tabblad staat: pnf home 5
De pagina heeft niet alleen een naam (bestuur), maar ook een titel (pnf home5).
Als je in de bron van de pagina kijkt, kun je het daar veranderen.

<title>pnf home 5</title>
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Aan Frederik en Nirwana:
wanneer ik in de browser bij "beeld" kijk vind ik geen "tekenset", bij "codering" geeft het systeem wel aan "UTF8" dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik werk overigens met internet explorer.
De namen van de pagina's heb ik nu gewijzigd, ik dacht dat ik de enige was die dat kon zien, bovendien wist ik niet hoe te wijzigen want ik durf zonder hulp niet aan de broncodes te komen.
Contact formulier, prima maar kun je me dat ergens laten zien en vertellen hoe ik dat moet maken?
Aan een teller was ik nog niet toegekomen, maar het plan is inderdaad Google analytics hoewel die keuze toeval is, maar dat blijkt dan goed te zijn. Voor ik dat doe wil ik de site eerst op orde hebben.
De teksten heb ik inderdaad gekopieerd vanuit MS word, eerst zondermeer daarna als "tekst zonder opmaak", mag het dan wel als ik het eerst opsla als "webpagina gefilterd"?
Ik ben trouwens heel blij met jullie commentaar, het voelt een beetje als de collega die over je schouder meekijkt om de buurman te helpen, tot zover alvast bedankt!
Hannes1
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hannes1 schreef:wanneer ik in de browser bij "beeld" kijk vind ik geen "tekenset", bij "codering" geeft het systeem wel aan "UTF8" dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik werk overigens met internet explorer.
Richt je maar even niet op de tekenset. Dat vind ik vooralsnog wat ver gezocht. Aangezien jij via Internet de teksten op een bepaalde manier te zien krijgt, ben ik wel benieuwd naar een screenshot van wat jij te zien krijgt. Hier staat een uitleg over hoe je een screenshot kunt maken en hier op het forum kunt plaatsen.
Hannes1 schreef:De namen van de pagina's heb ik nu gewijzigd, ik dacht dat ik de enige was die dat kon zien, bovendien wist ik niet hoe te wijzigen want ik durf zonder hulp niet aan de broncodes te komen.
Ik zou toch verwachten dat je voor het wijzigen van de titel van de pagina niet de broncode in hoeft (zie het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen...
Hannes1 schreef:Contact formulier, prima maar kun je me dat ergens laten zien en vertellen hoe ik dat moet maken?
Daar kom ik nog op terug.
Hannes1 schreef:Aan een teller was ik nog niet toegekomen, maar het plan is inderdaad Google analytics hoewel die keuze toeval is, maar dat blijkt dan goed te zijn. Voor ik dat doe wil ik de site eerst op orde hebben.
Ik kan wel begrijpen dat je dan eerst de site op orde wilt hebben. Zolang die Motigo-teller niet meer terug komt, vind ik alles prima.
Hannes1 schreef:De teksten heb ik inderdaad gekopieerd vanuit MS word, eerst zondermeer daarna als "tekst zonder opmaak", mag het dan wel als ik het eerst opsla als "webpagina gefilterd"?
Als je tekst wilt overnemen dan zou ik dat inderdaad doen via het menu Bewerken > Plakken zonder opmaak in Kompozer. Dan weet je in elk geval zeker dat er geen MsoNormal en andere ongein vanuit Word mee gekopieerd wordt.
Hannes1 schreef:Ik ben trouwens heel blij met jullie commentaar, het voelt een beetje als de collega die over je schouder meekijkt om de buurman te helpen, tot zover alvast bedankt!
Daarvoor heeft men nu eenmaal fora zoals MozBrowser in het leven geroepen. Gezamenlijk kunnen we een heleboel bereiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Zie voor een contact-formulier mijn opmerking bij http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 26&t=17648

Laat ik dit antwoord hier nog wat verder aanvullen met andere diensten.
Stel je meldt je aan bij een van de onderstaande diensten:
- http://www.terradon.nl/ (geen reclame)
- http://www.webhelpje.be/mailform
- http://www.mijnmailform.nl/index.php?p=informatie (let op: na 100 dagen inactiviteit wordt deze verwijderd)

Zie ook http://www.mijnhomepage.nl/mailform.php voor nog meer diensten. De interessantste heb ik hierboven geplaatst. Het liefst wil ik namelijk een gratis dienst met zo min mogelijk reclame.

Dan kun je door hen je mail-formulier laten afhandelen. Meestal kun je dan met Kompozer een formulier opstellen (via Invoegen > Formulier > Formulier definiëren) en uiteindelijk stuur je dan het ingevulde formulier naar deze dienst toe (de URL van handeling in Kompozer).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Beste Martijn, het heeft me, geloof het of niet, anderhalf uur gekost maar het is gelukt en met deze code zou je nu dus het bovenste deel moeten kunnen zien van wat ik op mijn scherm krijg. Ik ben benieuwd naar je commentaar.
Groeten, Hans

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hannes,

In elk geval bedankt voor het maken van de screenshot, want dat werkt erg verhelderend.

Aan de screenshot valt het me op dat je de pagina met Internet Explorer bekijkt. Aan jouw useragent te zien gebruik je Internet Explorer 8. Dan neem ik aan dat dat ook de browser is waarin je deze screenshot hebt gemaakt. Ik heb de website net ook in Internet Explorer 8 bekeken en dan zou ik verwachten dat ik dan hetzelfde te zien kreeg. Dat was echter niet het geval, want bij mij zag het er nog goed uit in IE8.

Vervolgens ben ik in de code van de pagina gaan kijken. Die zag er in eerste instantie ook wel goed uit.
Maar opeens viel mijn oog op deze code:

Code: Selecteer alles

<td colspan="3" rowspan="1" style="height: 185px; background-color: rgb(255, 255, 102); text-align: center; vertical-align: middle; width: 76px;">
Als ik de totale breedte van de kolom in jouw screenshot bekijk, dan zou dat best eens 76 pixels kunnen zijn. Dat is namelijk de breedte die je deze tabel-cel gegeven hebt. Overigens verbaast het me ergens dat je een combinatie van tabellen en div's gebruikt voor het uitlijnen van de elementen op de pagina. Eigenlijk is het gebruik van tabellen een verouderde manier, maar aan de andere kant maakt het gebruik van tabellen bepaalde zaken ook wel weer eenvoudiger. Of misschien moet ik zeggen dat het gebruik van div's soms wat lastig is. Als je eens probeert om die 76px te vervangen door bijvoorbeeld 80% dan ben ik benieuwd of het daar beter door wordt.

Als het daar niet beter door wordt, dan kun je ook eens als test die width: 76px; uit de pagina verwijderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Op http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/ontstaan.html heb ik een kopie van de betreffende pagina geplaatst met daarin ter verduidelijking enkele lijnen en ook nog wat toegevoegde teksten. Dan wordt mij wel duidelijk waar die kolom van 76 pixels vandaan komt. Ook begrijp ik dan de colspan="3" wat beter. Ter info: een colspan="3" geeft aan dat de betreffende cel eigenlijk over 3 kolommen verdeeld moet worden. Daarom is dat voor de grote cel in het midden aangegeven. Maar tegelijkertijd heeft die complete cel een breedte van 76 pixels gekregen. Dat is in strijd met elkaar als je mijn kopie van de pagina bekijkt. Vandaar dat ik benieuwd ben wat er gebeurd als je die width: 76px; gewoon weglaat.

Je kunt dat in deze pagina als voorbeeld doen. Als je dan weet wat voor jou een goed werkende combinatie is dan kun je die ook in de andere pagina's doorvoeren. Ik ga er tenminste vanuit dat alle pagina's op elkaar gebaseerd zijn en dat als dit in een van de pagina's zit het ook in alle pagina's zit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Hallo Martijn, tja werken met tabellen, zo heb ik het begin van dit jaar op een cursus geleerd, iets anders kan ik niet. Ik ga je tip opvolgen en dan kun jij zien wat het resultaat is. Mocht dat niet lukken dan laat ik het maar zo staan, want ik ben kennelijk de enige die het zo raar ziet, want ik ben zo direct voor een maandje uit de roulatie, dus als je geen reactie krijgt op je aanwijzingen dan is dat geen desinteresse maar afwezigheid.

Hardstikke bedankt zover en tot mails.

Hans
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Wederom hallo Martijn, met het weghalen van die breedte is het probleem inderdaad opgelost, alleen snap ik er geen hout van hoe dat dan ontstaan is. Maar goed ik heb zachtjes aan de leeftijd dat ik weet dat een mens niet alles begrijpen kan en hoeft, dus leg het maar niet uit. Nu is het lettertype (bij mij zeg ik nu voorzichtig) plots wat groter geworden, maar daar duik ik over een maandje wel weer in. Zover erg bedankt en houdoe Hans.
Plaats reactie