Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Martijn, alweer bedankt fantastisch, ik stel een vraag en 1,5 uur later zet jij het antwoord er al op. Het is me nu te laat, maar morgenochtend ga ik het overnemen.
Hans
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Daarbij heb ik ook de YouTube-filmpjes in de pagina opgenomen. Daarvoor ben ik bij YouTube naar de filmpjes gegaan en heb daar op de knop Embed geklikt. Dan hoef ik slechts die code te kopiëren en op de juiste plaats in de webpagina in te voegen.

Bovenstaand was zoals je vertelde de manier om de verwijzing naar youtube middels de startfoto te laten gebeuren. Zoals je het schrijft is het heel simpel, maar ik wil dat graag leren om zo (o.a.) een derde filmpje te koppelen. Ik heb dus een google account aangemaakt, me bij youtube aangemeld, maar dan houdt het op. Een knop embed ben ik niet tegengekomen.
Overigens krijg ik wel een hoop complimenten over de site en ik vermeld steeds de hulp via dit forum, anders gaat men nog geloven dat ikzelf zo knap ben....
Groeten, Hans
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hannes1 schreef:Bovenstaand was zoals je vertelde de manier om de verwijzing naar youtube middels de startfoto te laten gebeuren. Zoals je het schrijft is het heel simpel, maar ik wil dat graag leren om zo (o.a.) een derde filmpje te koppelen. Ik heb dus een google account aangemaakt, me bij youtube aangemeld, maar dan houdt het op. Een knop embed ben ik niet tegengekomen.
Heb je dat 3e filmpje al op YouTube staan ? Als dat het geval is, dan open je dat filmpje en vervolgens zie je daarin een Embed-knop waarmee je die code kunt opvragen.

Volgens mij is dit dan de 3e video: http://www.youtube.com/watch?v=DifyMcZr_vs
Daaronder staat een Embed-knop. Even daarop klikken en je krijgt de code te zien.
Die code in Kompozer plakken en klaar is Hans.
Hannes1 schreef:Overigens krijg ik wel een hoop complimenten over de site en ik vermeld steeds de hulp via dit forum, anders gaat men nog geloven dat ikzelf zo knap ben....
Ach, laat men dat dan maar lekker geloven ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Goed, ga ik nu weer bewijzen een digibeet te zijn (maar wel een leergierige). Als ik het filmpje open dan zie ik daarboven de "knoppen" bladeren en uploaden, onder de knoppen leuk/ toevoegen aan/ delen en insluiten en dan helemaal onderaan de knoppen wachtrij en opties bewerken. Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar het enige wat ik op mijn site kan krijgen is de code, en hat plaatje serbij had nu juist zo'n succes. Misschien kun je het iets duidelijker omschrijven want ik denk dat ik toch iets meer moet doen.
Met vriendelijke groet, Hans van Buuren
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Ik heb al een idee waarom het er bij jou anders uitziet dan bij mij. Mijn taal-instelling voor YouTube staat op Engels en die van jou op Nederlands. De knop die je nodig hebt heet Insluiten en zit naast de Delen-knop.

Dit is de code die je nodig hebt voor het opnemen van de video in de webpagina:

Code: Selecteer alles

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DifyMcZr_vs?fs=1&hl=nl_NL"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DifyMcZr_vs?fs=1&hl=nl_NL" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Maar kijk eerst maar of je zelf deze Insluiten-knop kunt vinden. Dan moet je namelijk dezelfde code te zien krijgen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Hallo Martijn. Zover als jij nu aangeeft was ik met je eerdere instructies ook al gekomen, maar het enige dat er bij mij dan gebeurt is dat ik de uitgeschreven code op mijn pagina krijg, wat ik verwacht is eenzelfde ingekleurd veld als bij de twee video's die jij erop gezet hebt. Bij de drie keuzes die vlak onder de codes staan staat bij mij "gerelateerde video's eraan toevoegen" aangevinkt de andere twee niet. Ik heb dat niet zelf gedaan dat kwam zo op het scherm. Moet daar misschien iets mee gebeuren?
Met hartelijke groet, Hans
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Je kunt de code dus wel van de YouTube-site kopiëren, maar hebt vervolgens een probleem om deze via Kompozer in de webpagina op te nemen.

In Kompozer kun je deze code in de webpagina invoegen via het menu Invoegen > HTML. Is dat wat je zocht ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Martijn, gelukt dus wederom bedankt en stom van mijn kant want ditzelfde had je al eerder geschreven, ik had dus gewoon beter moeten teruglezen. Mijn excuus.
Met hartelijke groeten, Hans
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Excuses zijn niet nodig, hoor.
Soms moet iets nog eens herhaald worden, zodat je een volgende keer nog steeds weet hoe iets werkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Beste Martijn, we zijn zover dat we onze oude site bij Steigan gaan stoppen en ik wil nu nog wat laatste correcties gaan doen waarvoor ik jouw hulp alweer nodig heb. Van de pagina's "nieuwsbrief" en "ontstaan" zijn de gele velden om mij onbekende redenen veel te lang, maar ik weet ook niet hoe ze in te korten tot aan de laatste tekstregel. Kun jij aangeven waar ik dat in de broncode kan doen?
Verder wilde ik , jouw oude advies, een contactformulier maken en heb netjes ingelogd bij Terradon, maar de moed zakte me in de schoenen, ook jouw toenmalige uitleg schiet me daar tekort. Kun je dat iets uitgebreider uitleggen? Als ik via invoegen>formulier> enz ga kom ik op een pop-upje waar ik strand. Hellup!
Met vriendelijke groet, Hans van Buuren
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hannes1 schreef:Beste Martijn, we zijn zover dat we onze oude site bij Steigan gaan stoppen en ik wil nu nog wat laatste correcties gaan doen waarvoor ik jouw hulp alweer nodig heb. Van de pagina's "nieuwsbrief" en "ontstaan" zijn de gele velden om mij onbekende redenen veel te lang, maar ik weet ook niet hoe ze in te korten tot aan de laatste tekstregel. Kun jij aangeven waar ik dat in de broncode kan doen?
In nieuwsbrief.html staat de volgende code:

Code: Selecteer alles

<table style="width: 821px; height: 6577px; text-align: left; margin-left: auto; margin-right: auto;" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
6577 pixels is wel erg hoog, dus dat verklaart waarom dat zo hoog is geworden. Daar heb ik als test even 657px van gemaakt.

Daarmee dacht ik dat ik er wel zou zijn, maar de pagina werd niet minder lang. Daarom ben ik nog eens verder gaan kijken en zo kwam ik ook de volgende code tegen:

Code: Selecteer alles

<td style="width: 221px; background-color: rgb(255, 255, 102); text-align: left; vertical-align: top; height: 6784px;">
Daarin staat een 6784px en dat is ook weer erg veel. Daar heb ik dan maar 678px van gemaakt. Dan wordt die pagina wel mooi ingekort.

Ontstaan.html heeft een vergelijkbaar probleem. Daarin staat de volgende code:

Code: Selecteer alles

<table style="width: 821px; height: 1553px; text-align: left; margin-left: auto; margin-right: auto;" border="0" cellpadding="10" cellspacing="0">
Daar is een hoogte van 1553 pixels weer wat aan de hoge kant. Daar heb ik nu ook 657px van gemaakt.

Alleen dat aanpassen hielp ook nog onvoldoende, dus moest er ook hier nog een ander stukje code zijn die hier verantwoordelijk voor is. Zo vond ik de volgende code:

Code: Selecteer alles

<div style="text-align: left; margin-left: 40px; margin-top: 0px; height: 1705px;">
Daar heb ik nu ook 678px van gemaakt. Dan is ook deze pagina weer normaal qua lengte.

Als je dit voor elkaar hebt, dan zal ik me eens over het maken van een (contact)formulier buigen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Wat het contactformulier betreft heb ik me ook maar eens bij Terradon aangemeld.
Zo heb ik hier alvast een contact-formulier gemaakt op basis van de code van Terradon: http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/contact.html

Om dit zelf zo te krijgen kun je inloggen bij Terradon en dan kiezen voor Uw mailform > HTML-code. Dan zie je een pagina met een tekstvak met code. Deze code kun je selecteren via het linkje erboven en daarna kopiëren. Dan kun je deze met Kompozer op de gewenste plaats in de pagina invoegen via het menu Invoegen > HTML. Daarmee voeg je dan direct de code voor het formulier in. Zo heeft Terradon dit eenvoudig voor je gemaakt.

Vervolgens kun je op elke pagina waar de contact-link nu verwijst naar het mailadres bij HetNet verwijzen naar contact.html (dan ga ik er even van uit dat je de nieuwe pagina contact.html gaat noemen). In die link staat nu een target="_blank". Die kan er dan uit, want anders zou de contact-pagina in een nieuw venster worden geopend. Dat lijkt me niet echt nodig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Beste Martijn. Mijn site is nu gevuld en daarmee klaar, verder wordt het een kwestie van bijhouden maar dat gaat lukken. Ik wil je van harte bedanken voor de geboden hulp, ik zeg het voort!! Mocht je nog verbeterpunten hebben dan hoor ik het graag, maar voor mij is het resultaat prima zo!
Met hartelijke groeten, Hansvan Buuren
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Veel succes met je website.

De site is er mooi op vooruit gegaan. Het geheel ziet er netjes uit, er staan nu filmpjes van YouTube op en je hebt een heus contactformulier.

Het enige wat me nog opvalt als ik naar de verschillende pagina's ga is dat het beeld wat verspringt van de ene naar de andere pagina.
Ook dat kun je wel goed krijgen, maar dan zullen we eens moeten kijken wat die verspringing veroorzaakt. Waarschijnlijk komt het door de tabellen en cellen die misschien overal net een iets andere breedte en hoogte hebben.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Tja, dat verspringen heeft mij al steeds geërgerd, maar dat leek me een detail voor later: nu dus. Mijn "hoofdpagina's" (die met de vlag) zijn het probleem. Ik heb de eerste pagina ooit gemaakt door de cellen op een bepaalde manier te slepen met de cursor en die pagina vervolgens steeds gekopieerd, dus maatverschillen zouden eigenlijk niet moeten voorkomen, dacht ik.

Nu ze allemaal via tabeleigenschappen gecontroleerd en vind dan iets merkwaardigs. Alle cellen hebben een benoemde breedte en hoogte, behalve de drie banen van de vlag, die hebben alleen een vaste breedte (417) en de grote cel rechtsonder met alle tekst heeft alleen een hoogte (185).

Uitzondering daarop is de pagina "nieuwsbrief" daar was rood 59x417, wit 61x417 en blauw 61x417 en dat gaf ongeveer hetzelfde uiterlijk als de andere pagina's. Ik heb dat (eventjes) gelijk gemaakt aan de andere bladen, hoogte eruit dus, maar dat gaf zowel op mijn PC als via de server een hele lage vlag, net als met 3x een hoogte van 20. Dus toen heb ik die oude rare hoogtes maar weer ingevoerd die eigenlijk niet kunnen want de hoogte van de cellen er naast (o.a. met de "voetjes") is 60. Ra ra??
Plaats reactie