Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Hallo Martijn, mijn excuus ik dacht de nieuwe style sheet netjes ingevoerd te hebben, maar dat was lastiger dan ik dacht(!), maar hij staat er nu in. De fotos heb ik er ook weer in gezet en de enig bewuste afwijking die ik nu nog heb zijn op de pagina activiteiten de beide 2 cel hoge kolommetjes die links en rechts van de vlag staan, die ontbreken op die pagina.
Het verspringen blijft en er zit een storende afwijking in de plaats van het menu op de homepage.
Ik begrijp ook niet wat het verschil is in de relatie van de vlag met het woord "stichting" op de pagina's "ontstaan" en "nieuwsbrief" want die heb ik in Kompozer identiek ingevoerd.
Met vriendelijke groet, Hans van Buuren
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Voor de verspringing moet je in de pagina's op zoek gaan naar een cellpadding van 10. In dit onderwerp heb ik ook aangegeven dat je via de Tabeleigenschappen kunt controleren hoeveel "Opvulling" er voor een tabel is ingesteld. Als je een pagina tegenkomt waarin het woord "stichting" iets verder naar onderen staat dan kun je er al haast van uit gaan dat er in die tabel nog een cellpadding van 10 is ingesteld.
Een voorbeeld: www.platformnederlandsefolklore.nl/doelstelling.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Hallo Martijn, alle padding staat nu op "0" dus dat probleem is opgelost. Om de zaak verder te vereenvoudigen, dacht ik, heb ik van de vlag nu i.p.v. een tabel een "afbeelding" gemaakt via een MS tekenprogramma, dit leek mij ook een storingspunt minder. De tabellen bestaan nu dus nog maar uit 6 cellen. Daarnaast heb ik de breedte van de rechter kolom gelijk gemaakt aan het verschil van de totale tabelbreedte en de breedte van de linker kolom (800-221=579). Dat werkt overal goed behalve bij de homepage, als ik dat daar doe dan staat het menu weer stijf tegen de tekst in het hoofdvak, daar heb ik de rechter kolom dus maar weer 417px breed gemaakt. Resultaat vind ik hiermee bevredigend, zij het dat helaas de homepage nog het meeste springt, vooral de vlag.
Met vriendelijk groet, Hans
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Voorlopig heb ik 1 opmerking: je hebt JPG gekozen als bestandsformaat. Echter had je beter voor GIF of PNG kunnen kiezen. Nu ziet het logo er niet helemaal egaal rood, wit en blauw uit. Dat komt door het JPG-formaat, want dat is geoptimaliseerd voor afbeeldingen met miljoenen kleuren (bijvoorbeeld foto's).

GIF is juist voor weinig kleuren bedoeld (zoals een logo) en PNG zit daar net tussenin. Daarom heb ik ook een afbeelding gemaakt in het PNG-formaat: http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/fotos/logo.png Die kun je vergelijken met jouw afbeelding ( http://www.platformnederlandsefolklore. ... rmvlag.jpg ) en dan kun je zien of er een verschil ziet tussen de beide afbeeldingen (qua scherpte).
Afbeelding
Aangezien het nu een afbeelding is geworden, zou je er nu ook zoiets van kunnen maken om zo wat meer het effect van een vlag te bereiken.

Op www.mozbrowser.nl/web/pnf/index.html zie je dit vlag-logo in de pagina, zodat je je hier een beeld van kunt vormen. Als je dit niet mooi (of te gewaagd) vindt dan geeft dat voor mij niet. Het ga mij er puur om jou een idee te geven van wat je ook met een afbeelding zou kunnen doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Hallo Martijn, je vlag idee is een leuke, ik heb hem alleen wat uitgerekt, of zo je wilt geplet omdat ik hem te vierkant vond. Voordeel is ook dat er dus nu nog maar 4 cellen in de tabel staan. Ik wilde de homepage opnieuw bouwen om het springen te verminderen, maar het was sneller jouw voorbeeld te kopieren, maar nu heb ik daar rechtsboven een +tekentje staan, hoe krijg ik dat weg?
Groeten Hans
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hans,

Toen ik de website weer zag werd ik wel een beetje verdrietig (no hard feelings). Heb ik net uitgelegd dat je beter geen JPG kunt gebruiken voor een logo en nu staat het aangepaste logo weer als JPG bovenaan de website, dus is het rood in de vlag niet meer egaal rood, etc.

Daarom heb ik dezelfde verklein-operatie op de afbeelding uitgevoerd en dat heeft dit resultaat opgeleverd: www.mozbrowser.nl/web/pnf/fotos/logovlag135.png
Uiteraard heb ik het resultaat opgeslagen in het PNG-formaat. Ik raad je daarom aan om die afbeelding in jouw website te gebruiken. Tenminste als je het verschil ziet tussen deze afbeelding en www.platformnederlandsefolklore.nl/fotos/logovlag.jpg
Desnoods zoom je wat verder op de afbeelding in om de verschillen te zien.

Overigens zie ik in jouw website geen + erbij staan, maar misschien heb je die zelf al verwijderd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows 7 Mozilla

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Sinds de laatste vraag zijn we een aantal jaren verder en heb ik complimenten gekregen voor de site. Een paar weken geleden kwam er zelfs het bericht dat de Koninklijke Bibliotheek onder andere onze website gaat bewaren omdat men de inhoud de moeite waard vindt! Gaat dus weliswaar om de inhoud en niet om de vorm, maar nemen jullie het toch ook maar rustig als compliment.

Nu de vraag, ik heb de vraag gekregen voor een andere vereniging een site te maken en dat wil ik dan doen in Kompozer vanwege de ervaring, maar daar moet een deel voor leden achter een wachtwoord.
Is dat mogelijk?

Met vriendelijke groet,
Hannes1
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door nirwana »

Hannes,

Bedankt voor jouw opmerking. We nemen de complimenten mee ;-)
Het logo dat ik toen heb gemaakt zie ik inmiddels - in wat aangepaste vorm - overal terug.

Zie http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 3&start=45 voor meer informatie over een soortgelijke vraag.
Dit gaat overigens buiten Kompozer om en vergt enige instellingen op de webserver zelf (.htaccess en .htpasswd).
En ook www.mijn-eigen-website.nl/website-beveiligen.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hannes1
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 augustus 2010, 18:09
    Windows 7 Mozilla

Re: Tekst op site soms onder elkaar i.p.v. in gewone regels

Bericht door Hannes1 »

Jouw toenmalige tegenvoorstel voor het logo heb ik zeer gewaardeerd, ik denk dat je het als een compliment mag beschouwen dat je het nu dus ook op onze FB pagina terug vindt.
Je tips voor de wachtwoord barrière ga ik bekijken, bedankt.
Hannes1
Plaats reactie