Pagina's linken met Kompozer

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
han52
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 september 2010, 12:37
Locatie: Vroomshoop
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Pagina's linken met Kompozer

Bericht door han52 »

Hallo Allemaal,

Ik kom er niet uit.Zit die PDF cursus te lezen en eerlijk gezegd, ik snap er geen biet van hoe ik pagina's moet linken. Ik heb een index gemaakt en een 2de pagina.

In de index heb ik een tabel met de volgende namen.:Home-introductie-1/72-1/48-1/144-Overig-Tips-Links-Contactform. Om maar wat te noemen. Op pagina 2 staat mijn introductie verhaal. In 1/72,1/48 etc. moeten foto's komen met wat tekst (Hoe dat moet zal wel weer een ander verhaal worden).

Met andere woorden hoe link (koppel) deze pagina's aan mijn hoofdpagina. Als ik op de ketting klik,na Home te hebben geselecteerd in de tabel, dan opent zich een venster.

Ik zie dat er in de koppeling tekst:HOME staat.Wat moet ik invullen bij koppelingslokatie?En Doel?Is meer eigenschappen ook nog van belang.?
Wie kan deze newbie helpen op leeftijd.

Dank voor het lezen:Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Pagina's linken met Kompozer

Bericht door nirwana »

Han,

Bij koppelingslokatie vul je de naam van de pagina in waar je naar wilt verwijzen.
Stel dat je de volgende pagina's hebt:
- index.html
- pagina2.html

Stel dat je index.html de bovenstaande tekst staat en dat je deze wilt laten verwijzen naar pagina2.html.
Dan vul je onder koppelingslokatie gewoon pagina2.html in en klaar ben je.

Bij doel hoef je niets in te vullen. Deze is er alleen omdat het onderliggende anchor-element (a in HTML-code) ook een target-attribuut kent. Daarmee kun je bijvoorbeeld een nieuw venster openen of naar een bepaald frame in een frameset verwijzen. Echter zijn framesets zoooooo vorige eeuw dat we daar liever geen aandacht meer aan besteden.
Maar als je bijvoorbeeld wilt dat een link in een nieuw venster opent dan vul je _blank in bij Doel.

Overigens moet je Kompozer vooral zien als een tekstverwerker, maar dan met focus op het maken van websites. Zoals je in een tekstverwerker gewend bent om een afbeelding in te voegen, zo werkt dat hier ook. Hetzelfde geldt voor het vet of schuin drukken van tekst, het maken van opsommingen, etc. Met de focus op het Internet komen er natuurlijk ook wat zaken bij die je niet in elke tekstverwerker direct nodig hebt, zoals nu het maken van verwijzingen naar andere 'documenten' (andere pagina's in dit geval).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 september 2010, 12:37
Locatie: Vroomshoop
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Pagina's linken met Kompozer

Bericht door han52 »

Hallo allemaal.

Het is gelukt.Ik ben een tijdje bezig geweest met een andere,simpele cursus voor kompozer.Dit heb ik gewoon letterlijk en figuurlijk gevolgd.Daarna die dingen gedaan voor het koppelen en het werkt voor,mijn eventuele,website.Eerlijk gezegd vind ik Kompozer wel een aardig programma.Raak er al wat meer gewend aan.

Gr. Han
Plaats reactie