Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door joept »

Hallo,

Zo, ik ben weer lekker bezig met mijn website, altijd weer leuk om te doen. Maar soms is er gewoon geen tijd voor.
Ik wil graag weten hoe jullie over het volgende artikel denken. Het is een artikel om op een snelle maar simpele manier een beetje de basis van HTML en CSS bij te brengen:
http://www.myblogsite.nl/simpele-website-bouwen.html

Ik hoor het graag van jullie, als jullie nog tips hebben over de website zelf: www.myblogsite.nl dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.


Alvast bedankt!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door nirwana »

Joep,

Als je een voorbeeld ter download aanbiedt, dan moet de code die je aanbiedt wel goed zijn.
Ik heb het eerste zip-bestand gedownload en daar schrok ik wel van.
Ik begrijp inmiddels dat je daarom ook een 2e zip-bestand aanbiedt en dat dat de code zonder al die extra opmerkingen is.

Ik raad je aan om in het HTML-bestand ook echt HTML-commentaar te gebruiken.
Nu heb je commentaar-aanduidingen gebruikt zoals ze in Javascript gebruikelijk zijn.

Ook in het CSS-bestand staan dergelijke commentaar-aanduidingen.
Die heb ik eerst maar vervangen door de normale commentaar-aanduidingen van HTML: <!-- en -->

Ook werd er in de HTML verwezen naar een stylesheet.css, maar het CSS-bestand heet voorbeeld-css.css.
Dat heb ik ook maar aangepast in het HTML-bestand.

Volgens mij kun je beter met 1 zip-bestand met daarin de website werken en dan de commentaar gewoon in HTML- en CSS commentaar-blokken aangeven. Dan heb je maar 1 iets wat je moet onderhouden en kun je daaruit direct duidelijk maken hoe de beide bestanden met elkaar samenwerken.

Toen ik na de aanpassingen het HTML-bestand in een webbrowser opende, zag het er tenminste als een fatsoenlijke website uit. Volgens mij heeft iemand zo veel meer aan jouw voorbeeld dan wanneer je als 1e download een half bouwpakket levert.

Ook heb ik in het HTML-bestand nog de <br><br> vervangen door

Code: Selecteer alles

<div style="clear: both;"></div>
Daarmee bereik je hetzelfde en het is HTML-technisch wat netter dan dat je ergens halverwege het bestand tweemaal een nieuwe regel invoert.

Ik zal je de aangepaste bestanden per e-mail opsturen, zodat je deze kunt bekijken. Als de aanpassingen je bevallen, dan kun je deze als download op jouw website plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door nirwana »

Joep,

Ik vind dit overigens weer een prima initiatief. Als je de puntjes op de i weet te zetten, dan heb je hiermee weer een mooie aanwinst voor jouw website.

Qua tekstgebruik mag de eerste alinea best wat meer uit elkaar getrokken worden.
Zo kun je prima voor "Laten we beginnen." een witregel invoegen.

"en vervolgens met je 'voorbeeld-html.html' openen in kladblok" -> "met" is waarschijnlijk "moet"
Overigens wil je iemand geheel vrijblijvend iets leren. Ik denk dan niet dat je iemand moet vertellen wat deze "moet" doen. Het is meer dat deze persoon iets "kan" doen, want in dit geval "moet" er helemaal niets.

"Dit zelfde verhaald geld voor" -> Ditzelfde zou ik als 1 woord schrijven (of vervangen door "Hetzelfde"); verhaald is geen Nederlands woord en geld mist een t: geldt.

Zo heeft de tekst wel op meer plaatsen last van verkeerd spatiegebruik, bijvoorbeeld: "Hier onder" en "basis dingen".

"Bekijk bijvoorbeeld is het artikel" -> "is" zou "eens" moet zijn en hetzelfde geldt voor "dan kan je ook is".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door joept »

@nirwana

Bedankt voor je uitgebreide reactie!!
Ik zou de tekst aanpassen, en natuurlijk de nieuwe versie van de HTML en CSS bestanden online zetten.


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door joept »

Ik heb de inhoud weer even aangepast, ik bied nu alleen nog de HTML bestanden, waar de uitleg bij staat.
Ook heb ik de wijzigingen die je mij gaf doorgevoerd. Deze week zou ik het nog even laten nakijken, zodat echt alle spelfouten eruit zijn.
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Firefox
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door Tonnes »

We kunnen niet wachten. Doe je ook nog iets aan de stijl en grammatica? ;)
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van dit nieuwe artikel?

Bericht door joept »

Daar ben ik mee bezig hoor!
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Plaats reactie