website-icoon voor op het bureaublad

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

website-icoon voor op het bureaublad

Bericht door Miekmol »

Goedemorgen,

Graag zou ik willen weten hoe ik een icoontje van de website op mijn bureaublad kan krijgen.
Als ik de website nu op het bureaublad zet dan krijg ik een soort van Word-bestand-icoon met een E erin, een witte pagina dus.
De naam die daarbij hoort is Index. Ik zou bijv. het logo willen hebben.
Ik zelf kan die naam makkelijk aanpassen maar als anderen een icoontje van de snelkoppeling op hun bureaublad willen dan ziet dat er niet uit.

Weet iemand wat ik moet doen?
Moet ik soms ergens aangemeld zijn???
www.houvastgemert-bakel.nl

graag een reactie,

Groetjes Miek
ssdw
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 december 2010, 23:14
    Linux Chrome

Re: website-icoon voor op het bureaublad

Bericht door ssdw »

Ik ga er vanuit dat je windows xp draait.
Dit is op iedere computer anders, als ik een link op mijn bureaublad zet zal ik het Google Chrome logo krijgen, een andere Internet Explorer logo, het ligt aan je instellingen.

Je moet gewoon een snelkoppeling maken.
Als je een andere icoontje wilt doe dit:
1. klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling
2. klik op "Eigenschappen"
3. klik boven op "Werkdocument"
4. klik op "Andere pictogram..."
5. nu krijg je een lijst met icoontje, kies er één en klik op "ok"

het kan ook iets anders zijn, maar zoek onder eigenschappen naar andere picogram.
als je, je eigen icoontje wilt, moet het een .ico bestand type zijn.
zodra je op "Andere pictogram..." hebt geklikt kan je ook naar je eigen icoontje zoeken.
met Windows 7 kan het ongeveer hetzelfde zijn, maar dat weet ik niet zeker.
ik ben een Ubuntu gebruiker, dus weet hier niet veel van.

maar veel geluk!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: website-icoon voor op het bureaublad

Bericht door nirwana »

Mieke,

Dat er "index html" op het bureaublad komt te staan heeft te maken met de titel van de webpagina.
Dit kun je eenvoudig in Kompozer aanpassen via het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen.

Het icoon wat daarbij komt te staan is - zoals ssdw al aangeeft - afhankelijk van wat jouw standaard webbrowser is.
Waarschijnlijk heb je IE nog als standaard-browser ingesteld en dan krijg je daar een grote blauwe E bij. Als Firefox jouw standaardbrowser is dan krijg je er een vosje bij, etc.

Ook kun je de website van een favicon voorzien, zodat die erbij wordt geplaatst als je een bladwijzer (favoriet) voor de website aanmaakt. Dit is bijvoorbeeld de favicon van MozBrowser: www.mozbrowser.nl/favicon.ico
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Miekmol
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 november 2010, 21:18
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: website-icoon voor op het bureaublad

Bericht door Miekmol »

Hoi Martijn

Ja dat is wat ik bedoel een favicon.
Ik had het denk ik wat verkeerd omschreven.
Hoe ik een ander pictogram moet krijgen, weet ik wel....

Maar hoe ik een favicon moet maken en hoe ik dat weer moet toevoegen aan de website weet ik niet.
Ik heb ondertussen al zitten zoeken en het logo van Houvast geprobeerd op 16 x 16 pixels te maken, ook op 16 x 16 cm met paint maar dan krijg ik een heel wazig onleesbaar icoontje.

groetjes Mieke
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: website-icoon voor op het bureaublad

Bericht door nirwana »

Mieke,

16 bij 16 centimeter is wel erg groot. Dat is zo ongeveer een halve A4.
16 bij 16 pixels is het standaard-formaat, maar als je het goed wilt doen, dan stop je meerdere iconen in het bestand, bijvoorbeeld 128x128, 64x64, 48x48, 32x32 en 16x16.
Zie http://egressive.com/tutorial/creating- ... h-the-gimp
Dan kan een browser zelf kiezen welk formaat er gebruikt wordt.

Je kunt een favicon ook online maken. Dan krijg je waarschijnlijk alleen een standaard-formaat, maar dat terzijde.

Als je het favicon klaar hebt, dan noem je deze favicon.ico en plaats je deze in de hoofd-map van je website. Zeg maar daar waar de index.html ook staat. Je kunt het bestand ook wel anders noemen, maar dan moet je die andere naam ook weer in al je HTML-bestanden opnemen. Daarom is het het handigste om hem favicon.ico te noemen.

Moderne browsers ondersteunen ook een favicon in PNG-formaat. Maar dan kom je weer Internet Explorer tegen, die toch echt een .ico nodig schijnt te hebben.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie