Vragen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

knorretje schreef:Als je de linker-div een float: left meegeeft en de rechter een float: right, dan heb je nog steeds text-align nodig om de tekst helemaal tegen de buitenrand te zetten, anders wordt er in de rechter div alsnog links uitgelijnd. Alleen floaten is in ieder geval aan de rechterkant niet voldoende volgens mij. Voor wat de linkerkant betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Dat klopt, maar ik kreeg vanuit jouw antwoord de indruk dat je met alleen die text-align de beide div's ook al naast elkaar had willen plaatsen.

Overigens bedenk ik me net dat je ook in beide gevallen een float: left had kunnen gebruiken, zolang je dan maar de volledige breedte gebruikt en daar de text-align aan toevoegt. Voor de totale oplossing heb je zowel float als text-align nodig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Super! Het is nu inderdaad gelukt om de balk gescheiden te krijgen van het middenkader.

Dan mijn volgende vragen. Ik wil graag nieuws op de hoofdpagina hebben. Nu wordt dat een onhandig lange lijst natuurlijk als je 23 van die nieuwsberichten op je voorpagina hebt staan. Wat is handig om hier mee om te gaan?

Dan nog een kleinigheidje, denk ik. Het zou mooi zijn als mensen kunnen zien op welke pagina zij zijn. Bijvoorbeeld dat ze in het gastenboek zijn en dat de link naar het gastenboek dan vet en 'onbruikbaar' is bijvoorbeeld.

Edit: Ik bedenk me net. Als de website af is wil ik ook Google ads op de website hebben. Ik heb een stuk of wat pagina's, maar in dat geval zal ik op elke pagina apart van elkaar die Google ads neer moeten zetten bijvoorbeeld. Is daar ook een bepaald handigheidje voor? Om dat soort dingen in één keer op elke pagina te laten verschijnen?

Edit2: Ik ben nog even verder bezig gegaan en heb ook een contactformulier op de website gekregen. Ik kwam via dit forum aan dat contactformulier, van http://www.terradon.nl. Ik zou graag het tekstveld over de volle breedte van het middenkader willen hebben, maar dit lukt vooralsnog niet. Iemand die daar ook een oplossing voor weet?

Excuses voor de vele vragen. Word al wat gek van mezelf.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:Dan mijn volgende vragen. Ik wil graag nieuws op de hoofdpagina hebben. Nu wordt dat een onhandig lange lijst natuurlijk als je 23 van die nieuwsberichten op je voorpagina hebt staan. Wat is handig om hier mee om te gaan?
Normaal gesproken regel je zoiets met een Content Management Systeem (CMS). Daarvoor moet de webserver waarop je jouw pagina's hebt staan wel ondersteuning bieden voor PHP (en bij voorkeur ook een database als MySQL). Uiteraard zijn er ook wel andere oplossingen mogelijk, maar dat vergt het nodige handwerk.
J'88 schreef:Dan nog een kleinigheidje, denk ik. Het zou mooi zijn als mensen kunnen zien op welke pagina zij zijn. Bijvoorbeeld dat ze in het gastenboek zijn en dat de link naar het gastenboek dan vet en 'onbruikbaar' is bijvoorbeeld.
Het staat je natuurlijk vrij om op de pagina van het gastenboek de link naar het gastenboek te verwijderen. Dan zet je in plaats van die link daar gewoon de tekst Gastenboek.
J'88 schreef:Edit: Ik bedenk me net. Als de website af is wil ik ook Google ads op de website hebben. Ik heb een stuk of wat pagina's, maar in dat geval zal ik op elke pagina apart van elkaar die Google ads neer moeten zetten bijvoorbeeld. Is daar ook een bepaald handigheidje voor? Om dat soort dingen in één keer op elke pagina te laten verschijnen?
Misschien is PHP een mogelijkheid op de server waarop je nu de pagina's hebt staan. Of anders Server Side Includes (SSI). Dan hoef je ze maar 1 keer te definiëren en kun je deze op meerdere pagina's gebruiken.
J'88 schreef:Edit2: Ik ben nog even verder bezig gegaan en heb ook een contactformulier op de website gekregen. Ik kwam via dit forum aan dat contactformulier, van http://www.terradon.nl. Ik zou graag het tekstveld over de volle breedte van het middenkader willen hebben, maar dit lukt vooralsnog niet. Iemand die daar ook een oplossing voor weet?
Bedoel je het tekstvak ?[/quote]Ik neem aan dat je dit voorbeeld bedoelt: www.mozbrowser.nl/web/pnf/contact.html
Dat tekstvak heeft een cols- en een rows-attribuut. Als je het aantal kolommen (cols) vergroot dan wordt dat tekstvak breder. Eventueel zou je dit ook via CSS kunnen bereiken door er een width: 100% aan toe te kennen (of hoeveel ruimte je maar beschikbaar hebt, bijvoorbeeld: style="width: 400px;").
J'88 schreef:Excuses voor de vele vragen. Word al wat gek van mezelf.
Ach, voorlopig kunnen we het hier nog goed aan. Best wel knap voor een bijna dood forum ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:Normaal gesproken regel je zoiets met een Content Management Systeem (CMS). Daarvoor moet de webserver waarop je jouw pagina's hebt staan wel ondersteuning bieden voor PHP (en bij voorkeur ook een database als MySQL). Uiteraard zijn er ook wel andere oplossingen mogelijk, maar dat vergt het nodige handwerk.
Misschien is PHP een mogelijkheid op de server waarop je nu de pagina's hebt staan. Of anders Server Side Includes (SSI). Dan hoef je ze maar 1 keer te definiëren en kun je deze op meerdere pagina's gebruiken.
De site staat nog niet online, weet niet waar ie gehost wordt enzo. Het gaat namelijk om een website die al een paar jaar verwaarloosd is zal ik maar zeggen. Heb de inloggegevens enzo nog niet van de website, maar ben hem al wel aan het maken. Daarover later meer dus.

Betreffende het nieuws. Dat kan ik dus pas zien als ik op de server ben. Dat is ook gelijk de makkelijkste optie neem ik aan? Dat CMS-systeem?
Het staat je natuurlijk vrij om op de pagina van het gastenboek de link naar het gastenboek te verwijderen. Dan zet je in plaats van die link daar gewoon de tekst Gastenboek.
Dat is een hele handige tip. Dankjewel.
Bedoel je het tekstvak ?Ik neem aan dat je dit voorbeeld bedoelt: http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/contact.html
Dat tekstvak heeft een cols- en een rows-attribuut. Als je het aantal kolommen (cols) vergroot dan wordt dat tekstvak breder. Eventueel zou je dit ook via CSS kunnen bereiken door er een width: 100% aan toe te kennen (of hoeveel ruimte je maar beschikbaar hebt, bijvoorbeeld: style="width: 400px;").
Die bedoel ik inderdaad. Ik heb geprobeerd je eerste tip uit te voeren. Als ik het aantal rows groter maak verandert dit wel op de website, maar als ik het aantal cols groter maak gebeurt er vreemd genoeg niets.
Ach, voorlopig kunnen we het hier nog goed aan. Best wel knap voor een bijna dood forum ;-)
Nogmaals sorry, haha.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

J'88 schreef:De site staat nog niet online, weet niet waar ie gehost wordt enzo. Het gaat namelijk om een website die al een paar jaar verwaarloosd is zal ik maar zeggen. Heb de inloggegevens enzo nog niet van de website, maar ben hem al wel aan het maken. Daarover later meer dus.

Betreffende het nieuws. Dat kan ik dus pas zien als ik op de server ben. Dat is ook gelijk de makkelijkste optie neem ik aan? Dat CMS-systeem?
Een CMS-systeem is inderdaad de makkelijkste optie. MozBrowser heeft ook jaren op Drupal als CMS-systeem gedraaid. Inmiddels gebruiken we het phpBB-forum met een portal-uitbreiding als een soort van CMS. Maar voor een normale website is een echt CMS (zoals Wordpress, Drupal of Joomla) de beste keuze. Als je op de server wel PHP-scripts kunt uitvoeren, maar geen MySQL-database tot je beschikking hebt dan wordt de keuze iets minder. Dan zul je namelijk voor een flat-file-database moeten kiezen. Maar ook dan kun je er nog een CMS op plaatsen. En volgens mij wordt tegenwoordig PHP wel vaak bij hosting aangeboden, dus wie weet heb je geluk wat dat betreft.

Overigens is het wel handig om te weten welke mogelijkheden de huidige hosting van de website biedt. Voor een CMS zijn namelijk vaak sjablonen beschikbaar. Die bepalen hoe een website er uit komt te zien. Uiteraard kun je ook het uiterlijk wat je nu bedenkt straks omzetten naar zo'n CMS. Maar vaak is het eenvoudiger om eerst te bepalen welk CMS je gaat gebruiken en dan te zien welke stijlen daar al voor beschikbaar zijn. Veelal kom je met enkele aanpassingen aan zo'n standaard-stijl ook al aardig ver.

Wat wordt trouwens het onderwerp van jouw website ?
J'88 schreef:Die bedoel ik inderdaad. Ik heb geprobeerd je eerste tip uit te voeren. Als ik het aantal rows groter maak verandert dit wel op de website, maar als ik het aantal cols groter maak gebeurt er vreemd genoeg niets.
Dat komt doordat er in jouw stylesheet de volgende code staat:

Code: Selecteer alles

textarea {
	width:200px;
	border:1px solid #808080;
	color:#333333;
}
Oftewel, die maakt een dergelijk tekstvak 200 pixels breed, ongeacht het aantal cols dat je opgeeft. Dan kun je het beste die waarde in de stylesheet aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Oké, dankje. Dan zullen we daar in een later stadium maar even naar moeten kijken. Ik hoop inderdaad zo snel mogelijk alle gegevens binnen te krijgen.

Ik weet niet of je het fenomeen kent, maar hier, in het zuidoosten van Friesland, heeft elk dorp een oudejaarsvereniging. Deze verenigingen bestaan uit jonge, ongehuwde, mannen. Zij zorgen er elk jaar voor dat er in hun dorp met oud en nieuw een leuk feest is, ouderen en zieken wat extra aandacht krijgen (zo gaan wij ieder jaar te bingoën in het plaatselijke bejaardentehuis) en verschillende verenigingen (voetbalclub, de school, de vereniging van boerenvrouwen, de klaverjasclub, noem maar op) een presentje krijgen.

Daarnaast halen we ieder jaar een stunt uit, door middel van het ontvreemden van bijvoorbeeld een standbeeld. Dit wordt in de rest van het land vaak gezien als stelen, terwijl dit niet zo is. Met een dergelijke stunt willen deze oudejaarsverenigingen graag aandacht vragen voor iets of iemand. De bekendste stunt van dit jaar was het ontvreemden van een standbeeld van een fietsende koningin Beatrix uit de Posbank. Zo wilde de oudejaarsvereniging van dat dorp aandacht vragen voor een fietspad die zij graag in hun dorp aangelegd willen zien worden. Bekende voorbeelden van de oudejaarsvereniging waar ik bij zit zijn bijvoorbeeld het ontvreemden van de keet van In Holland staat een huis (http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... fok,ket,LC) en het proberen weg te halen van het standbeeld van Bonfire voor het huis van Anky van Grunsven, dit is helaas mislukt (http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... fok,bonfir)

Afijn, daarvoor dus.

EDIT: Met dat tekstveld is het nu inderdaad gelukt. Ik heb de textarea in het Styles-bestand op 600 gezet. Dit geeft het gewenste resultaat. Heeft dit verder geen rare gevolgen voor andere pagina's?

Ben ik nu voorlopig even klaar denk ik. Mijn twee andere vragen (nieuws en bepaalde dingen automatisch hetzelfde op elke pagina) kunnen niet beantwoord worden zolang ik niet meer weet over de server en dergelijke. Heb nog wel een kleine andere vraag. Er komt ook een fotoalbum op de website. Hoe kan ik dit het makkelijkst doen? Ik dacht door middel van het gebruiken van een andere website (Picasa, Mijnalbum.nl?). Is het mogelijk om dan de fotoalbums een beetje gewoon op je website te krijgen?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

nirwana schreef:Een CMS-systeem is inderdaad de makkelijkste optie. MozBrowser heeft ook jaren op Drupal als CMS-systeem gedraaid. Inmiddels gebruiken we het phpBB-forum met een portal-uitbreiding als een soort van CMS. Maar voor een normale website is een echt CMS (zoals Wordpress, Drupal of Joomla) de beste keuze. Als je op de server wel PHP-scripts kunt uitvoeren, maar geen MySQL-database tot je beschikking hebt dan wordt de keuze iets minder. Dan zul je namelijk voor een flat-file-database moeten kiezen. Maar ook dan kun je er nog een CMS op plaatsen. En volgens mij wordt tegenwoordig PHP wel vaak bij hosting aangeboden, dus wie weet heb je geluk wat dat betreft.

Overigens is het wel handig om te weten welke mogelijkheden de huidige hosting van de website biedt. Voor een CMS zijn namelijk vaak sjablonen beschikbaar. Die bepalen hoe een website er uit komt te zien. Uiteraard kun je ook het uiterlijk wat je nu bedenkt straks omzetten naar zo'n CMS. Maar vaak is het eenvoudiger om eerst te bepalen welk CMS je gaat gebruiken en dan te zien welke stijlen daar al voor beschikbaar zijn. Veelal kom je met enkele aanpassingen aan zo'n standaard-stijl ook al aardig ver.
Ik hoop vandaag de gegevens te krijgen van de vorige websitebeheerder. De website is ondergebracht bij pcextreme.nl. Ik weet niet hoe het dan zit met CMS en PHP en dergelijke.

Wel jammer van die sjablonen. De opbouw van de website is hetzelfde gebleven als van het template van WebSonic, alleen de kleuren zijn anders. Als ik die sjablonen op Drupal bekijk dan zijn dat complete websites, of worden dat soort zaken in je website geïntegreerd op de één of andere manier?
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Ben er inmiddels achter. De server ondersteunt PHP en MySQL. Nu dan de vraag, wat te doen qua nieuwssysteem. Ik zou graag een systeem willen wat eenvoudig is en waar niet op gereageerd kan worden door bezoekers. Ik ben al aan het zoeken geweest en heb een hele reeks systemen gevonden, maar erg duidelijk wordt me dat niet. Wat is een mooi systeem?

De website van Drupal heb ik ook bekeken, maar ook daar begrijp ik niet heel erg veel van.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Vragen

Bericht door Frederik »

Drupal is ook niet gemakkelijk. Als het om eenvoud gaat en toch mooi zijn WordPress en Joomla heel geschikt. Wil je een blog-formaat zonder inmenging is WordPress heel erg geschikt. Overigens zijn de templates die WordPress levert erg mooi (vind ik).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

De keuze aan systemen is inderdaad legio. Opensource-CMS.nl bevat hier al een aardig lijst van. OpensourceCMS.com biedt een nog uitgebreider overzicht. Bij

Hoewel Joomla door velen wordt geroemd heeft de beheer-interface mij nooit echt bekoord. Het beheer van Wordpress ken ik niet echt, maar volgens mij kan iedereen daar zo mee aan de slag. Dat lijkt me dus een goede eerste keuze. Overigens is de bovenstaande Opensource-CMS.nl website ook op Wordpress gebaseerd.

Bij dergelijke CMS-systemen kun je doorgaans inschakelen wat je wel en niet wilt. Zo kun je bijvoorbeeld reacties op jouw berichten toestaan of juist niet. Bij Opensource-CMS.nl zijn de reacties bijvoorbeeld gesloten en misschien kun je deze wel helemaal wegwerken.

Qua uiterlijk kun je voor een van de standaard-sjablonen gaan die zo'n systeem aanbiedt. Ook kun je ervoor kiezen om zo'n sjabloon aan te passen. En het zal ook wel mogelijk zijn om van jouw eigen stijl een Wordpress-sjabloon te maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Dan valt de keuze op Wordpress. Ik heb inmiddels het overschrijvingsformulier voor het beheer van de website ingevuld en dergelijk. Ik denk dat de huidige beheerder die gisteren op de post heeft gedaan, dus hopelijk krijg ik morgen of vrijdag bericht dat ik op de server kan. Volgens mij is dat essentieel voor het gebruik van Wordpress als ik die handleiding zo lees. Klopt dat?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Je hebt in elk geval toegang tot de bestanden op de webserver nodig. Dan kun je de installatie-bestanden daarop plaatsen en met de installatie van start gaan. Tot die tijd kun je ook wel op een eigen computer een webserver + PHP + MySQL installeren, maar waarschijnlijk is het handiger als je wacht tot je toegang hebt tot de FTP-server van de website.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Dan wachten we dat maar even af inderdaad.

Wel kan ik met wat anders bezig. Ik mis namelijk nog wat kleur en dynamiek op de website. Ik zou graag wat rondingen in de menu's willen hebben, evenals randen er omheen. Nu heb ik al van alles geprobeerd in het CSS-bestand, maar het wil maar niet. Iemand?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door nirwana »

Ik weet niet wat je met die CSS hebt geprobeerd, maar ik zou het voorlopig in de Javascript-hoek zoeken, bijvoorbeeld via jQuery: http://jquery.malsup.com/corner/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
J'88
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 januari 2011, 1:38
    Windows 7 Chrome
Contacteer:

Re: Vragen

Bericht door J'88 »

Dankje. De allereerste lijkt me wel wat. Er staat een code in dat vak. Dien ik die gewoon in de div van bijvoorbeeld het menu te plakken?

EDIT: Ik had in het CSS-bestand trouwens geprobeerd om er randen in te krijgen. Wou er misschien iets van zwarte randen in krijgen, 1 of 2px groot.

EDIT2: Heb al een handleiding gevonden. Zal die eerst eens proberen.
Plaats reactie