Regelafstand instellen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Regelafstand instellen

Bericht door Jan_Kol »

Helaas levert zoeken naar 'regelafstand' niets op en moet ik het dus vragen. Hoe stel ik bij KompoZer de regelafstand in....

In een website van een kennis zag ik dit:
Afbeelding
In KompoZer dit:
Afbeelding

en toen ik hetzelfde probeerde kreeg ik dit:
Afbeelding
In KompoZer:
Afbeelding

Hoe stel ik de zaak, mijns inziens dus de regelafstand, nu zo in dat iets soortgelijks als in het eerste voorbeeld bewerkstellig, dus dat wit eruit bij de laatste afbeelding.

Alvast dank,

Jan

Toevoeging: ook het wijzigen van het lettertype van Verdana naar Arial hielp niet. Ook bij Arial bleef die witte tussenruimte.

J
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Regelafstand instellen

Bericht door nirwana »

Jan,

Hoe heb je deze tekst op een nieuwe regel gekregen ? Als je dat met Enter hebt gedaan, dan begin je in Kompozer een nieuwe alinea. Dat zou verklaren waarom er wat meer afstand tussen de regels zit.
Als je dit via SHIFT+Enter doet dan voeg je alleen een nieuwe regel in (in plaats van een nieuwe alinea).

Overigens zou ik deze tekst zoveel mogelijk aan elkaar tikken en bij voorkeur tekst niet zelf naar een nieuwe regel te verplaatsen. Als de tekst te breed wordt, dan kun je een vak definiëren en daarin de tekst zelf z'n gang laten gaan. Dan komt het bijvoorbeeld ook goed uit als iemand met net een andere schermresolutie de website opvraagt. Anders kan het zijn dat de website het best te bekijken is op de resolutie die jij zelf gebruikt. Daarentegen zou je websites zo moeten maken dat de resolutie er zo min mogelijk toe doet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Regelafstand instellen

Bericht door Jan_Kol »

nirwana schreef:Hoe heb je deze tekst op een nieuwe regel gekregen ? Als je dat met Enter hebt gedaan, dan begin je in Kompozer een nieuwe alinea. Dat zou verklaren waarom er wat meer afstand tussen de regels zit.
Als je dit via SHIFT+Enter doet dan voeg je alleen een nieuwe regel in (in plaats van een nieuwe alinea).
Ik heb, wat in het Engels wordt aangeduid als en waar ik de NL term niet zo direct voor ken, 'word wrap around' toegepast.
De tekst staat in een soort één kolom tabel voor zover ik kan nagaan, die zichzelf vormt.

In principe stel ik altijd een vaste breedte van 960 pixels, en bij uitzondering een beetje meer, in voor een pagina, waaraan alle browsers excl. IE, zich aan houden zodat de tekst ook op wat oudere monitors (1.024 x 768) goed leesbaar blijft en ook de zinslengte van dien aard is dat het prettig leest.

Kortom geen Enter en ook geen Shift+Enter.

Jan
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Regelafstand instellen

Bericht door nirwana »

Jan,

Dan is dat mij duidelijk.

Ik heb met Kompozer hier even een voorbeeld van in elkaar gezet: www.mozbrowser.nl/web/jankol/regelafstand.html
Volgens mij praat dat wat makkelijker.

In dit voorbeeld heb ik overigens niets met de regelafstand gedaan. Wat je hier ziet is dus blijkbaar de standaard regelafstand.
Overigens heb ik hier een blok gemaakt met een breedte van 960 pixels. Dit blok heb ik op de pagina gecentreerd om aan te geven dat het een blok is en waar de randen ongeveer zitten.

Vind je dat dit blok al teveel regelafstand heeft ? Of is dit wel wat je in gedachten hebt ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Regelafstand instellen

Bericht door nirwana »

In www.mozbrowser.nl/web/jankol/regelafstand12.html heb ik nu als voorbeeld de hoogte van een regel op 12 pixels ingesteld. Daardoor komen de regels dichter bij elkaar te staan.

Dit voorbeeld heeft een regelhoogte van 14 pixels: www.mozbrowser.nl/web/jankol/regelafstand14.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Regelafstand instellen

Bericht door Jan_Kol »

Hartelijk dank. Dit is wat ik bedoel. Kun je mij nog aangeven waar/hoe ik die regelafstand / regelhoogte in pixels kan instellen? Ik kan er namelijk niets over vinden op het forum of in de wiki.

Jan
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Regelafstand instellen

Bericht door nirwana »

Jan,

Eerlijk gezegd moest ik ook even hiernaar zoeken, zoals ik ook even moest zoeken hoe je met Kompozer nog maar een div (= laag / layer) kon aanmaken.

Deze instructies in de onofficiële Kompozer-handleiding zijn daarbij erg handig. Zo las ik dat je het beste naar de modus HTML-tags (via het menu Beeld > HTML-tags). Als je naar die modus gaat dan zie je gele blokjes met de diverse HTML-elementen. Je kunt met de rechtermuisknop op zo'n geel blokje klikken en dan kiezen voor Geavanceerde eigenschappen.

Dan komt er een scherm waar je diverse eigenschappen kunt instellen. Als je klikt op Inline stijlen dan zie je wat er zoal voor is ingesteld. Zo zie ik daar de line-height die ik in de code heb ingesteld.

Ik neem aan dat er in jouw geval nog geen line-height bij staat. Die kun je in dat scherm dan zelf toevoegen door onderaan bij Eigenschap: line-height in te tikken. Daarna kun je in het vak Waarde: 12px invullen. Als je vervolgens Enter intikt dan wordt deze waarde toegevoegd. Je kunt daar een bestaande waarde bewerken door deze aan te klikken. Ook kun je daar zo'n regel bijvoorbeeld selecteren en dan Verwijderen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een div en daaraan allerlei van deze stijl-regels aan toekennen.

Overigens ga ik er niet van uit dat je al deze codes uit je hoofd kent. Mede daarom zijn er op Internet diverse overzichten van deze CSS-codes, bijvoorbeeld www.w3schools.com/CSS/CSS_reference.asp

Ook kun je Kompozer gebruiken om dergelijke regels voor je op te stellen. Dat gaat via het menu Extra > CSS bewerken. Daarmee kun je voor alle HTML-elementen stijlregels opstellen. Vervolgens kun je via diverse tabbladen (Tekst, Achtergrond, Randen, Blok, etc) zelf aangeven wat je zou willen instellen. Als je zoiets hebt toegevoegd en dit venster weer via Ok hebt gesloten dan kun je in de HTML-code van de pagina bovenin de door Kompozer aangemaakte stijlregels bekijken.
Dan staat er bijvoorbeeld de volgende code in de pagina:

Code: Selecteer alles

<style type="text/css">
h1 {
font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;
font-weight: bold;
}
</style>
Dat soort regels kun je via de eerder genoemde Geavanceerde eigenschappen ook toevoegen aan andere elementen. Zo kun je dan bij Eigenschap bijvoorbeeld font-weight invullen en als Waarde vul je dan bold in. Daarmee wordt de tekst waarop dit van toepassing is vetgedrukt weergegeven. Zo zijn er nog veel meer van dergelijke eigenschappen die je kunt instellen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Jan_Kol
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 februari 2007, 8:07
Locatie: Steenwijkerwold
    Windows 7 Firefox

Re: Regelafstand instellen

Bericht door Jan_Kol »

Allereerst dank voor deze hulp, want ik denk hiermee in een paar dagen veel meer te leren over KompoZer dan in de jaren hiervoor. Vooral de naslagsites bieden een schat aan informatie.
nirwana schreef:Deze instructies in de onofficiële Kompozer-handleiding zijn daarbij erg handig. Zo las ik dat je het beste naar de modus HTML-tags (via het menu Beeld > HTML-tags). Als je naar die modus gaat dan zie je gele blokjes met de diverse HTML-elementen. Je kunt met de rechtermuisknop op zo'n geel blokje klikken en dan kiezen voor Geavanceerde eigenschappen.
Dat rechtsklikken op zo'n geel blokje levert geen 'Geavanceerde eigenschappen' op maar dit:
Afbeelding
Kan het zijn dat dit wel gold voor 0.7.0.1 en niet meer voor 0.8b3? Ik kan mij het niet voorstellen maar toch....

Ik doe kennelijk iets niet goed, daarom nog weer een paar schermafdrukken: Ik heb op een lege pagina een kort zinnetje getypt 'Dit is een tekst in 14 punts verdana'. Die heb ik geprobeerd met dat CSS op te maken maar het wil niet lukken. Dit is wat ik zie.

Ontwerp-modus:
Afbeelding

Bron-modus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Regelafstand instellen

Bericht door nirwana »

Jan,

Dat rechtsklikken op een geel blokje levert wel een optie Geavanceerde Eigenschappen op, maar alleen niet als je dat bij het Body-element probeert. Althans, naar aanleiding van jouw screenshot heb ik ook maar eens in Kompozer gekeken en daar zie ik die optie ook niet bij de body verschijnen.

Uiteraard dien je het gele blokje aan te klikken van het element waarvan je deze eigenschappen wilt aanpassen.
Volgens mij doe je het dus wel goed, maar zul je wel eerst een element moeten maken waarvan je deze eigenschappen kunt aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie