Tekstkleur van font en grootte veranderen in Bluegriffon

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
shiva7777
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juli 2011, 11:46
    Windows 7 Firefox

Tekstkleur van font en grootte veranderen in Bluegriffon

Bericht door shiva7777 »

Is er ook een eenvoudige mogelijkheid om de tekstkleur van het font te veranderen in Bluegriffon?
En hoe kan de grootte van het font veranderd worden?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Tekstkleur van font en grootte veranderen in Bluegriffon

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd denk ik dat je dit via stijlen (CSS) zult moeten aanpassen. Ik heb net in Bluegriffon een stukje tekst getikt en deze geselecteerd. Vervolgens ben ik naar het menu Panelen > Opmaakeigenschappen gegaan. Dan verschijnt er aan de rechterkant een langgerekt paneel waarin je allerlei opmaakeigenschappen kunt aangeven. Bovenin dat paneel kun je aangeven waarop de zaken die jij instelt van toepassing moeten zijn. Daar heb ik gekozen voor "dit element, via ingebedde stijlen" zodat dit alleen op het geselecteerde element van toepassing uit.

Normaal gesproken zijn CSS-kenmerken van toepassing op klassen en zo'n klasse kun je op diverse elementen toepassen. Maar als je slechts 1 element van een bepaald opmaak wilt voorzien dan kan dat op de hierboven beschreven wijze.

De maker van Bluegriffon is mede-opsteller van de CSS-specificaties. Dit zal de reden zijn dat hij het liefst ziet dat iedereen de opmaak met CSS-code instelt. Het gebruik van CSS is ook een goede gewoonte, maar als je niet gewend bent om daarmee mee te werken dan kan ik me voorstellen dat dat even wennen is.

In de broncode-weergave van Bluegriffon wordt het volgende ingevoegd:

Code: Selecteer alles

    <p style="font-family: "Comic Sans MS";">Stukje tekst
    </p>
Ik heb hier overigens niet voor Comic Sans MS gekozen omdat ik het zo'n mooi lettertype vind, maar omdat het vooral een opvallend lettertype is. Dan kan ik direct zien of Bluegriffon het geselecteerde lettertype ook direct toont.

Zie http://groups.google.com/group/bluegrif ... 1310f8f30e voor eenzelfde aanwijzing, maar dan in het Engels.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
shiva7777
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juli 2011, 11:46
    Windows 7 Firefox

Re: Tekstkleur van font en grootte veranderen in Bluegriffon

Bericht door shiva7777 »

Bedankt, eerlijk gezegd had ik wel zoiets verwacht. Ik zie in Blue Griffion een heleboel termen waar ik weinig van begrijp.
CSS style sheets zeggen me eerlijk gezegd weinig tot niets. Ik bouw al jaren sites zonder........
Een andere oplossing die ik voorlopig gebruik is via een site zoals
http://html-color-codes.info/
de html code van een kleur achterhalen en de code handmatig aanbrengen. Iets dergelijks kan ook bij veranderen van fontgrootte.
Had liever gehad dat het programma zelf een ingebouwde kleur editor had en een optie om de fontgrootte van een tekst op een eenvoudige wijze te veranderen, maar kennelijk zit dat er niet in.........
Ook de commerciële ad ons voorzien niet in die behoefte.
Plaats reactie