uitlijnen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
nagelsan
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 augustus 2011, 13:47
    Windows 7 Internet Explorer 8

uitlijnen

Bericht door nagelsan »

Ik ben net begonnen met kompozer en loop tegen wat kleine dingetjes op.
De beste manier voor mij is het werken met laagjes, vanwege de posities waar ik de foto's wil plaatsen enz.
Nu wil ik ook een aantal knoppen maken met links naar de volgende pagina's.
Als ik hiervoor een tabel gebruik en ik ga daarin typen, dan krijgen ze allemaal een verschillende breedte.
Dit is niet de bedoeling.
Het moeten knoppen worden met tekst, die ik ook kan uitlijnen naast en onder elkaar.
(2 rijen van 6 knoppen)

Hoe moet ik dit aanpakken?
Want ook op de volgende pagina's moeten ze op dezelfde plaats staan

groeten Sandra
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: uitlijnen

Bericht door nirwana »

Er zijn 2 manieren om de layout van een webpagina op te zetten:
1) de officiële:met div's die je via CSS-code van opmaak en structuur voorziet
2) het alternatief: met tabellen

Eigenlijk zijn tabellen hier nooit voor gemaakt en daarom zijn deze hier minder geschikt voor. Wel zie je deze vaak gebruikt worden, omdat dat nu eenmaal de manier is waarop mensen in tekstverwerkers (Microsoft Word, OpenOffice.org Writer, etc) elementen op een pagina uitlijnen als het wat lastiger wordt.

Voordeel van CSS is dat je daar een centraal bestand van kunt maken dat je tussen meerdere pagina's kunt delen. Maar het is wel handig om eerst 1 pagina op te maken en daarna de CSS-code van die pagina naar een apart CSS-bestand te exporteren.

Als je met Kompozer een pagina maakt dan kun je via de 3 knopjes rechtsboven in het scherm (Laag) een "div" aanmaken. Een div is wat men voorheen met een layer aanduidde. Een div is op zich helemaal niets, maar vervolgens kun je daar allerlei waarden aan toekennen. Dit werkt het beste als je Kompozer instelt op Beeld > HTML-tags, want dan zie je gele blokjes met de HTML-tags verschijnen. Daar kun je met de rechtermuisknop op klikken om de eigenschappen in te stellen. Zo kun je daaraan bijvoorbeeld een ID (of een klasse) toekennen. Als je er een ID aan toekent dan kun je dit later in de CSS-bewerker van Kompozer verder gebruiken.

Er zijn 3 manieren om CSS-code in te stellen:
1) direct op het HTML-element
2) in een CSS-sectie in de head-sectie van de webpagina (via een .klasse of een #ID)
3) in een apart CSS-bestand
Je kunt dus aan een element een ID toekennen en daaraan verder via het menu Extra > CSS bewerken (F11) eigenschappen toekennen. Door het via dit menu in te stellen helpt Kompozer je met de diverse CSS-codes. Voor wie met CSS begint kan dat erg handig zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie